המועצה לתרבות תאשר הקמת מדור פרינג'
בעקבות גידול בתחום הפרינג' החליטו במועצה להפריד את התחום ממדור תיאטרון כללי שיתמקד בעשייה הרפרטוארית. צח גרניט: "חייבים לשמר ולטפח את הפרינג'"
המועצה לתרבות ולאמנות תתכנס היום (ג') לאשר הצעה להקמת מדור חדש בתחום הפרינג'. ההחלטה להפריד את הפרינג' ממדור תיאטרון הובילה להקמת צוות מקצועי התנדבותי נפרד, שתפקידו יהיה לנקד את מופעי הפרינג' על פי הקריטריונים של משרד התרבות.
החברים בוועדת הפרינג' יהיו שרה ליסובסקי, ארי דוידוביץ, יובל ניב, כרמית יעקבסון, אורי לוי וניר טורק. בראש הוועדה יעמוד יו"ר המועצה לתרבות ולאמנות, ד"ר חיים פרלוק.
פרינג'. בקרוב מדור משל עצמו (צילום: גדי דגון)
ראש מנהל תרבות, צח גרניט, שעומד מאחורי ההצעה להפריד את המדורים: "תחום הפרינג' עלה וצמח בשנים האחרונות. מ-2008 הוגדל תקציב הפרינג' ב-2 מיליון שקלים והיקפי הפעילות עלו בהתאם. זה מחייב צוות ציבורי מיוחד שיתמחה בתחום ויתפנה לצפייה בכל קשת היצירה כפי שראוי שיהיה. צריך לזכור שהפרינג' לא רק מגדיר, אלא גם מאתגר את המרכז ומאפשר ליוצרים ולשפות ייחודיות להתפתח, ובבוא היום להשפיע על המיינסטרים ולכן חשוב לשמר ולטפח אותו".
תקציב הפרינג' לשנת 2010 עומד על סכום של 14.5 מיליון שקלים שהם 20% מהתמיכה הציבורית בתיאטרון הרפרטוארי הישראלי. בשנת 2003 תיקצב מנהל תרבות את התחום בהיקף של 6 מיליון שקלים בלבד, והעלייה הדרמטית מצביעה כאמור על גידול בהיקפי העשייה בפרינג'.
יו"ר המועצה לתרבות ולאמנות, ד"ר חיים פרלוק, מדגיש כי הקמת מדור הפרינג' היא שלב נוסף בשרשרת של פעילויות שעשתה המועצה לקידום התחום, בהם גם כינון של פרס הפרינג'. "זה צעד נוסף שמביא לידי ביטוי את חשיבות הז'אנר הזה", אומר פרלוק, אך מדגיש כי הסיבות להקמת המדור הן בעיקר פרקטיות: "לצערי הרב התברר לי לתדהמתי שרבים מחברי מדור התיאטרון שמצביעים על ניקוד בתחום האיכות בפרינג' כלל לא צפו דה פקטו בהצגות".
פרלוק מוסיף: "לא ייתכן שאנשים יקבלו החלטות הרות גורל בענייני תקצוב שלא על בסיס ידע מוצק. חשבנו שנכון להקים מדור חדש שחבריו יגיעו לדיונים עם ידע כדי שחלוקת כספי התקנה תעשה באופן ראוי. אני מודע לכך שיש אי שביעות רצון במדור תיאטרון שיש בו כאלה שמרגישים שכוחם ניטל מהן, אבל לי חשוב ניקיון כפיים יותר ממלחמות אגו".
המקטרגים על ההחלטה טוענים בין היתר כי הפרדת הכוחות עלולה להוביל למלחמות סביב נושאים שחופפים בין התיאטרון הרפרטוארי לבין הפרינג' ועלולים ליפול בין הכיסאות.
"מי יחליט למשל על הפיכתה של קבוצת תיאטרון לתיאטרון קטן מדור הפרינג' או מדור תיאטרון?", הם תוהים וקובעים, "זה יכול להפוך למלכוד ולהוביל לביורוקרטיה ומרפקנות. האם במדור התיאטרון הכללי לא ינסו לחסום המלצות להגדלת תקציב הפרינג'? ומי יחליט על ניקוד מתוקף תקנה קיימת לעידוד הפרינג' בתוך התיאטרון הרפרטוארי? כל אלה הם מוקשים שצריך יהיה לפתור".
פרלוק הודף את החששות ואומר: "במקרים של חפיפה בין התחומים נקיים דיונים משותפים של שני המדורים כשהידע יהיה פתוח ומונח על השולחן. בכל מקרה, לא ניתן למצב להגיע לכדי התנגשות ונקבל החלטות מושכלות".
בפרינג', עושה הרושם, שמעדיפים לעת עתה לראות לאן מנשבת הרוח וכיצד תשפיע בפועל הפרדת המדורים. תומר כהן, מנכ"ל איגוד היוצרים העצמאיים בתיאטרון, אומר: "זה מהלך מבורך שיכול לתת לפרינג' את הבמה, הגודל ותשומת הלב להם הוא ראוי. הפעילות היום בפרינג' משתווה ולעתים אף עולה על זו שמתקיימת בתיאטרונים הרפרטוארים.
"כדי ששני התאומים הסיאמיים האלה יוכלו לחיות אחד ליד השני, צריך למצוא דרך להסדיר את הפוקוסים ביניהם. אני מקווה שבהמשך הדרך זה גם ישפיע על יחסי הכוחות בחלוקה התקציבית בין שני התחומים כי באמת הגיע הזמן שהפרינג', שהוא היום מעין סטארט-אפ, יקבל את הדגש הראוי גם ברמת התמיכה".
כהן מבקש להדגיש כי בעוד שהרצות של הצגות בתיאטרונים הרפרטוארים זוכים לסבסוד מדינה, הצגות פרינג' חיות או מתות בזכות כוח משיכת קהל עצמי. "ברפרטוארים המדינה מממנת כל הצגה שמתקיימת ומסבסדת כל צופה שיושב באולם. בפרינג' המדינה מסבסדת במקרה הטוב רק את המוצר, בעוד שהלאה מכאן הוא חייב לעמוד על רגליו בכוחות עצמו", אמר כהן.