פתיחה סוערת לפסטיבל הקולנוע הישראלי בפריז
כשברקע מחאותיהם של מפגינים אנטי-ישראלים, יצא לדרכו פסטיבל הקולנוע הישראלי בפריז. "יש הרבה כישרון בישראל, וזו חוויה מרעננת לצופים רבים", אומר מנהל הפסטיבל
פסטיבל הקולנוע הישראלי בפריז נפתח אמש (ג') ברעש גדול, ולאו דווקא בשל איכויותיו האמנותיות: עשרות מפגינים אנטי-ישראלים התפרצו אל אולם הכניסה של בית הקולנוע, תוך שהם מניפים שלטים וקוראים קריאות בגנות ישראל ובעד חרם בינלאומי עליה. הם שהו בתוך המבנה דקות ארוכות עד שהמשטרה, שאיבטחה את המקום בכוחות מתוגברים, פינתה אותם בכוח.
זו ההפגנה האלימה ביותר שראה הפסטיבל בעשר שנות קיומו. שארל זריהן, מנהל הפסטיבל, אמר ל-ynet שלמרות שמטרתו להיות אירוע אמנותי, "גשר בין תרבויות", כולם מתעקשים לערב פוליטיקה בפסטיבל: "היו מפגינים שקראו להחרים את ישראל כי לטענתם היא מדינת אפרטהייד, ומצד שני קיבלנו מחאות מקבוצות יהודיות שהסרט שנועל את הפסטיבל, 'עג'מי', מתאר את ישראל באור לא מחמיא".
מפגינים מול הפסטיבל. כולם מערבים פוליטיקה (צילום: ארז ליכטפלד)
ישראל מתגאה בעובדה שגם סרטים ביקורתיים ואנטי-ממסדיים זוכים לתמיכת המדינה, וזהו הקו שמנחה את זריהן. "אנו עושים שירות לישראל בכך שאנחנו מציגים לקהל הצרפתי שיש בישראל עוד הרבה מעבר לסכסוך. אנחנו רוצים להעביר מסר אוניברסלי: שהסיפורים האנושיים הם זהים בכל מקום בעולם".
את הפסטיבל פתח סרטו של ליאון פרודובסקי, "חמש שעות מפריז", שעונה בדיוק על ההגדרות הללו. "כולם מגדירים את הסרט שלי 'סרט קטן'," אומר הבמאי. הוא מספר את סיפורו של יגאל, נהג מונית מבת-ים (בגילומו של דרור קרן), שמתאהב במורה למוזיקה של בנו. יגאל הוא חובב מוזיקה צרפתית - שמרכיבה חלק ניכר מהפסקול - ומנסה להתגבר על פוביית הטיסות שלו כדי להתלוות לטיול בר-המצווה של בנו לפריז.
פרודובסקי נרגש במיוחד להציג את סרטו הראשון באורך מלא דווקא בפריז, שלדבריו היוותה בעבורו השראה מתחילת העבודה על הסרט. "הושפעתי רבות מקולנוע צרפתי קלאסי," הוא אומר. "יש לי פינה חמה בלב לסרטים הללו, ובמיוחד לקלוד ללוש."
פרודובסקי השתדל להימנע מפוליטיקה והרגיש שהיא לא שיחקה כלל תפקיד. עם זאת, ובניגוד לחברו לתעשייה סכנדר קובטי, במאי הסרט "עג'מי", הוא רואה את עצמו כמייצג של מדינת ישראל. "אני מבין את סכנדר. אני לא ערבי, המדינה לא דופקת אותי, אז אני יכול לייצג אותה בלב שלם".
"חמש שעות מפריז", שמשתמש באלמנטים מוכרים לקהל הצרפתי, הוא אמנם הימור בטוח, אך הקולנוע הישראלי זוכה להצלחה רבה בצרפת באופן כללי. בעשור האחרון הוקרנו עשרות סרטים ישראליים בהקרנות מסחריות וזכו להצלחה קופתית ניכרת. בפסטיבל הקודם, אומר זריהן, נקנו 10,000 כרטיסים. "כשעבדנו לקראת הפסטיבל הראשון ב-2001, כולם קראו לי משוגע. יש הרבה כישרון בישראל, וזו חוויה מרעננת לצופים רבים. הצרפתים לומדים להכיר את האיכויות של הקולנוע הישראלי".