מרצדס בז'נבה - יש חדש, אין חידושים
יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית הגיעה לתערוכת הרכב החשובה מכולן ללא בשורות של ממש. למעט מה שנראה כמו הכיוון העיצובי החדש של המותג
מרצדס היא יצרנית מכוניות יוקרה, שממעטת להחמיץ הזדמנויות לחשוף עצמה ברוב פאר והדר בתערוכות רכב בינלאומיות. וכשמדובר בתערוכת ז'נבה, הנוצצת מכולן, בוודאי ובוודאי. אלא שהשנה, מעט במפתיע, שמרה היצרנית על צניעות יחסית. היו אמנם דגמים חדשים, אולם באף אחד מהם לא הסתתרה בשורה אמיתית.
העתיד הוא החשוב
פריט התצוגה החשוב ביותר בביתן מרצדס היה ה-F800, מכונית תצוגה להדגמת רעיון מכונית הנוסעים היוקרתית בעתיד. ואיך לא, כמובן שזה מגיע כחבילה עם מערכת הנעה "ירוקה", כאשר במקרה הזה אפשר לבחור בין שתי גרסאות: תאי דלק או הנעת כלאיים. עם ממד אורך כולל של 475 ס"מ, אמורה מכונית התצוגה הזו לספק מקום מרווח לחמישה מבוגרים.
אבל העיקר הוא כמובן ההנעה. גרסת תאי הדלק מצוידת במנוע חשמלי המפיק 136 כ"ס ו-30 קג"מ. וכדאי להזכיר כי תאי הדלק מייצרים חשמל על-ידי תגובה בין מימן וחמצן, המתבצעת במכונית עצמה. תוצר הפליטה היחידי הוא מים. מצד שני, הבעיות הבטיחותיות באחסנה בטוחה של מימן וחמצן - שניהם גזים מאוד פעילים - ברורה לכל.
הגרסה היותר-מציאותית מונעת על-ידי מנוע ותיק למדי - בנזין V6 בנפח 3.5 ליטר, עם 272 כ"ס - אליו חובר מנוע חשמלי המפיק עוד 109 כ"ס, ומוזן מסוללת ליתיום-יון. הסוללה מסוגלת לספק את תצרוכת החשמל לאורך 30 ק"מ, עד שיונע ה-V6 לטעינה.
לדברי מרצדס, צריכת הדלק עומדת על 3 ליטר ל-100 ק"מ (33 ק"מ לליטר) ונתון פליטת המזהמים הוא 68 גרם לק"מ בלבד. לצד נתוני זיהום מרשימים, דף נתוני הביצועים מציג זינוק ב-4.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, ומהירות מירבית מוגבלת ל-250 קמ"ש. בעזרת הנעה חשמלית בלבד, מגיעה ה-F ל-120 קמ"ש. מרצדס העדיפה שלא לציין לכמה זמן או ק"מ יכול להימשך המיאוץ.
ב-F אפשר למצוא גם כמה גאדג'טים מעניינים - דלתות אחוריות הנעות לאחור ולא נפתחות לצד, ומערכת מולטימדיה המופעלת מרחוק באמצעות תנועות יד. מצלמה זעירה מזהה את תנועות היד, ומפעילה בהתאם את הפונקציות השונות. נחמד.
והיו גם אחרות
ובכל זאת, היו עוד כמה דגמים ששווה להזכיר. למשל ה-E קבריולט, שנחשפה בתערוכה לראשונה. מבלי לעקוב אחר אופנת ה-CC (קופה-קבריולה), ממשיכה מרצדס עם גג רך עשוי בד ושומרת - אולי מחוסר ברירה - על המסורת. מחלקת השיווק המציאה סלוגן חביב בשם "ארבע עונות, ארבעה נוסעים", עם הקשר ברור לרשת המלונות היוקרתית, ולאורך חיים מסוים מאוד.
הגג הרך יכול להיפתח או להיסגר עד למהירות של 40 קמ"ש, והתהליך כולו יארך לא יותר מ-20 שניות. הגג מתקפל לתא מיוחד בין תא המטען לשורת המושבים השניה. אגב, דודות שפוחדות להתקרר בצינת המזה"ת, יוזמנו ללחוץ על מתג שעוצר מייד כל רוח פרצים סוררת, ויוצר "מיקרו-אקלים" סביב הנוסעים. תוצר לוואי חביב של המערכת הוא צמצום - הגיוני - של רעשי רוח. המערכת מופעלת עד מהירות של 160 קמ"ש ותעמוד במקומה גם במהירות המירבית.
מכונית הבטיחות החדשה של מרצדס, SLS AMG
ובאמת שאי אפשר מבלי לציין את ה-SLS AMG המרהיבה, שתהיה למכונית הבטיחות הרשמית בעונת הפורמולה 1 שנפתחה אתמול (א'). מחליפת ה-SL 63 AMG, אשר שירתה בתפקיד במהלך שתי העונות האחרונות, תהיה למכונית הבטיחות הראוותנית ביותר בפורמולה זה זמן רב. 571 כ"ס ממנוע V8 בנפח 6.3 ליטר, משקל עצמי של 1,620 ק"ג, 3.8 שניות ל-100 קמ"ש ובלמים קראמיים. שומעים את הקנאה?