מפיק "אווטאר": "האקדמיה פועלת מתוך קנאה"
ג'ון לנדאו, מפיק הסרט המצליח בכל הזמנים, הגיע לישראל עם בטן מלאה על חברי האקדמיה שגזלו מצוותו את פרס הסרט הטוב ביותר בטקס האוסקר, ומתנחם במחמאות של ספילברג ובהצלחה בקופות: "פנינו להמונים, לא לחבורה של 6,000 איש"
"אין בכוונתי לעשות בעתיד סרט שהוא לא בתלת-ממד. למה לי בעצם? הייתם חוזרים לצלם בשחור-לבן?", כך בחר לבטא ג'ון לנדאו, מפיק שובר הקופות "אווטאר" את ה"אני מאמין" שלו, במסגרת מסיבת העיתונאים שהתקיימה היום (א') לרגל ביקורו בישראל כאורח כנס רב-ערוציוּת של חברת "מטריקס".
לנדאו (49) הוא שותפו של הבמאי ג'יימס קמרון להפקת "אווטאר", וגם ל"טיטאניק" - שני הסרטים הרווחיים ביותר בתולדות הקולנוע. כמפיק הפרויקטים היומרניים, יש ללנדאו כמובן חלק משמעותי בהצלחה המסחררת, אותה זקף בעיקר לזכות טכנולוגיית התלת-ממד פורצת הדרך של "אווטאר".
לנדאו במסיבת העיתונאים. העתיד בתלת-ממד (צילום: עופר עמרם)
"כשקראתי את התסריט לראשונה, התרגשתי. זה היה מדהים. ואז אמרתי לעצמי. אין דרך בעולם שנצליח לעשות את זה", נזכר ותיאר את חלקו בפרויקט. "התסריט הוא החלום. האחריות שלי כמפיק הוא להפוך אותו מציאות. חיכינו הרבה זמן עד שהטכנולוגיה הבשילה ואיפשרה לנו לממש אותו".
והתפתחות הטכנולוגיה? היא תימשך בעתיד, לפי לנדאו, וכמוה גם הפקות סרטי התלת-ממד שתשתלט לטענתו על הזירה הקולנועית ותהיה זמינה להפקות דלות תקציב.
"כבר עכשיו מפתחים מצלמות 3D בעלות נמוכה. בראות עיניי, הטכנולוגיה הזאת יכולה לשמש כל תסריט, גם בסרטים אינטימיים. פשוט כי הטכנולוגיה מאפשרת את הכנסת הצופה לסרט עצמו. מי שחושב שהוא מאבד משהו במעבר מדו-ממד, זה בגלל שהוא לא יודע איך להשתמש בתלת-ממד כמו שצריך".
"יותר מדי קרדיט לחברי האקדמיה"
למרות פריצת הדרך הטכנולוגית, לנדאו, קמרון והצוות העצום שעבד על "אווטאר" התאכזב למשמע ההכרזה על הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס האוסקר האחרון. היתה זו קתרין ביגלו, שזכתה בפרס הגדול על "מטען הכאב". ההחלטה השאירה את לנדאו עם ביקורת גדולה על האקדמיה ההוליוודית, המוּנעת לטענתו מקנאה.
"אווטאר". לנדאו: "אי אפשר להתעלם מאיך שהסרט נוגע בקהל"
"אנחנו באנו מנצחים ויצאנו כמנצחים", טען לנדאו בתוקף, "את הסרט שלנו ייעדנו להמונים, לא ל-6,000 חברי האקדמיה. התאכזבתי בעיקר בשביל הצוות שלנו. אנחנו נותנים לחברי האקדמיה יותר מדי קרדיט על כך שהם באמת חושבים. אני סבור שהם מונעים מקנאה. הם לא צריכים להתחשב לדעתי בתקציב ובהצלחה בקופות, אבל הם לא יכולים להתעלם מהפועל היוצא של איך הסרט נוגע בקהל".
לנדאו סיפר על התחושות של הבמאי קמרון, הידוע כמגלומן, אחרי ההכרזה. "עבדנו על הסרט בארבע השנים האחרונות, לפעמים שבעה ימים בשבוע, לפעמים 16 שעות ביום. ואז מה ג'ים (קמרון) אומר לי? 'כנראה שנצטרך לעבוד קשה יותר ולאורך יותר זמן בפעם הבאה'. זה מדגים מה הוא חשב".
בנוגע לביקורת על "אווטאר" בדבר הכחדת הסיפור לטובת הטכנולוגיה, אמר לנדאו: "אני לא חושב שיש סתירה בין השניים. המחמאה הכי גדולה היתה שמישהו אמר לי שבזכות הטכנולוגיה, הוא הצליח להתעלם מהטכנולוגיה.
כמו כן, סטיבן ספילברג שצפה איתי ועם קמרון בהקרנה הראשונה של הסרט באורך מלא ואמר לי 'זוהי חווית הצפייה הטובה ביותר שעברתי מאז 1977 (עת יצא הסרט "מלחמת הכוכבים)'. כך שהדעה של חברי האקדמיה פחות רלוונטית".
ומה עומד על הפרק לקראת המשך העשייה הקולנועית שלו ושל קמרון? לנדאו כאמור לא מתכוון לסגת מקולנוע התלת-ממד. לעת עתה, הוא מספר, עובדים השניים על מספר פרויקטים אפשריים כמו "Battle Angel Alita" המבוסס על אגדה יפנית, "Dive", "Fantastic Voyage" ו-"Hanging Tale". ומה עם סרט המשך ל"אווטאר"? "אנחנו חושבים על זה, אבל אנחנו צריכים למצוא סיפור מספיק טוב, שיצדיק הפקה כזאת". מסתבר שלמרות הכל, לא הכל תלוי בטכנולוגיה.