בלי משכורת, עם ב.מ.וו
מאות ישראלים שייבאו בשנה שעברה מכוניות יוקרה, רשומים ברשות המסים כחסרי הכנסה. כ-10% מהם השתכרו שכר מינימום בלבד. אז איך יתכן שהם קונים ב.מ.וו או מרצדס בשווי מאות אלפי שקלים?
ל-30% מהישראלים שייבאו מכונית יוקרה ביבוא אישי בשנת 2009 אין מקור הכנסה רשמי. כך מדווחת היום (ד') רשות המסים, בסקירה מיוחדת של שוק הייבוא האישי. ברשות מציינים כי מרבית המכוניות המיובאות לישראל בייבוא אישי הן מכוניות יוקרה, במחירי מחירון של מאות אלפי שקלים. ברשות גם אומרים כי כ-10% מהישראלים שייבאו מכוניות יוקרה בשנה שעברה, משתכרים שכר מינימום בלבד. ענף הייבוא האישי, כך מעריכים ברשות, מסב למדינה אובדן הכנסות ממסים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה. יש לציין כי כבר לפני כשנה פרסמה הרשות סקירה של שוק הייבוא האישי, ובו התריעה על אי סדרים חמורים והעלמות מס.
על-פי סקירת הרשות, חלק גדול מהייבוא האישי נעשה באופן מסחרי, וזאת בניגוד לחוק - האוסר על יבוא אישי של כלי רכב לצורכי מסחר. ברשות אומרים כי על-מנת לעקוף את האיסורים השונים, משתמשים חלק מהעוסקים בתחום באנשי קש: כלי הרכב נרשמים על שם ישראלים ש"תורמים" את זהותם, כדי לאפשר את יבוא המכוניות ומכירתן ללקוחות הסופיים. זו גם הסיבה לכך שחלק גדול מהישראלים הרשומים כבעלי מכוניות פאר כמו ב.מ.וו, מרצדס ופורשה, רשומים ברשות המסים כחסרי הכנסה.
ב.מ.וו X6: פופולארי בייבוא אישי
ראייה לשימוש הנפוץ באנשי קש, אפשר למצוא בכך שחלק מבעלי ההכנסה הנמוכה שנרשמים כבעלי הרכב, מעולם לא החזיקו ברכב לפני כן - או שהם מחזיקים ברכב ישן, אך לא מוכרים אותם גם לאחר שרכשו לכאורה מכונית יוקרה בייבוא אישי.
הפופולאריים: ג'יפ, מרצדס וב.מ.וו
על-פי נתונים שמפרסמת היום רשות המסים, הדגמים הפופולאריים ביותר בייבוא אישי הם רכבי שטח יוקרתיים, כמו ג'יפ גרנד צ'רוקי, מרצדס M קלאס, וב.מ.וו X5 ו-X6. בסך הכל יובאו בשנה שעברה 3,225 כלי רכב בייבוא אישי - עלייה של כ-5% בהשוואה ל-2008.
יש לציין כי עד 2006, היקף הפעילות בשוק הייבוא האישי היה פחות מ-1,000 מכוניות בשנה, אולם ב-2007 החל השוק לשגשג, בעיקר הודות לליקויים באכיפה מצד הרשויות. עוד תרמו לשגשוג - שער דולר נמוך ועודף היצע בשוק האמריקני, שאפשרו לחלק מהמכוניות להימכר בישראל במחיר הנמוך בעשרות אחוזים ממחיריהן הרשמיים.
יבוא אישי ב-2009
דגם | מספר יחידות |
ג'יפ גרנד צ'ירוקי | 641 |
מרצדס S קלאס | 219 |
מרצדס ML | 179 |
טויוטה קאמרי היברידית | 180 |
קרייזלר טאון אנד קאנטרי | 99 |
מרצדס GL ,E ,C | 86 |
ב.מ.וו X5 | 72 |
פורד מוסטאנג | 62 |
קדילאק אסקלייד | 44 |
ב.מ.וו X6 | 41 |
לצד הבעיות החוקיות בשוק הייבוא האישי, עליהן מרחיבים היום ברשות המסים, יש לציין כי השגשוג בפעילותו הביאה לירידת מחירים משמעותית בשוק היוקרה. חלק מהיבואניות נאלצו להוריד עשרות אחוזים ממחירי הדגמים שהן משווקות בישראל: כך למשל, יבואנית ג'יפ, חברת מכשירי תנועה, "חתכה" לאחרונה את מחירו של הגרנד צ'רוקי ב-90 אלף שקל - כמעט 30% ממחירו הקודם.
כל הדרכים לעקוף את החוק
בסקירת הרשות, מפורטות הדרכים שבהן נוקטים סוחרי רכב כדי לעקוף את המגבלות החוקיות הקיימות בעניין יבוא אישי. כך למשל, ישנם סוחרים שמייבאים מדי שנה כלי רכב אחד או שניים על-שמם ועל-שם בנות הזוג שלהם. זאת, בזמן שהחוק אוסר על יבוא יותר משני כלי רכב בשנה - ואוסר את העברת הבעלות על כלי הרכב במשך שנתיים מיום הייבוא לישראל.
ברשות גם חושדים כי בחלק מהמקרים, מדווחים אזרחים המייבאים כלי רכב, על מחירי רכישה נמוכים משמעותית מהמחירים האמיתיים שבהם נרכשו כלי הרכב. זאת, על-מנת להפחית את שיעור המס המוטל עליהם בעת הייבוא לישראל - הפחתה שיכולה להוזיל את מחיר הרכב בעשרות אלפי שקלים.
ברשות אומרים גם כי למרות שהחוק אוסר על יבוא אישי לצורכי מסחר, חלק מהעוסקים בתחום פועלים בגלוי, ואף מפרסמים את שירותיהם בכלי התקשורת. במטרה לצמצם את העיסוק האסור בתחום, כך מסכמים ברשות, החלה אגף המכס להחמיר את הפיקוח והבקרה על יבוא כלי הרכב לישראל.
הכי פופולארי: ג'יפ גרנד צ'רוקי