מי אשם בתאוצות של טויוטה פריוס?
משבר טויוטה הכולל קריאות לתיקון יותר מ-8.5 מיליון כלי רכב, דיווחים על האצות בלתי נשלטות ופרסומים שליליים בתקשורת, ממשיך להכות גלים. כעת מופיעים ממצאים המטילים ספק גם באמינות הנהגים
חקירות מקרי ההאצות הבלתי נשלטות של טויוטה מביאות עמן מסקנות שונות. שני מקרי "תאוצה בלתי נשלטת" שאירעו לאחרונה במכוניות מסוג טויוטה פריוס, מייצרים השערות מנוגדות באשר לאחריות - אם יש כזו - של נהגי המכוניות. באחת נבדק חשד לפיו הנהגת פשוט התבלבלה בדוושות, בשני הועלו שאלות באשר לתפקוד מערכת הבלימה.
במקרה הראשון עולה כי ניתוח רישום תקלות במחשב ניהול המנוע, בפריוס שהייתה מעורבת בתאונה, מעיד שמערכת הבלימה כלל לא הופעלה. כך קובעת חקירת רשות האמריקנית לבטיחות בדרכים (NHTSA). על-פי ממצאים אלה, במקביל לכך שדוושת הבלם כלל לא הופעלה, דוושת המצערת הייתה לחוצה עד תומה. ממצאים אלה מעלים חשד כי הסיבה להתנגשות בקיר הייתה כנראה לחיצה בהיסח דעת על הדוושה הימנית, במקום השמאלית. ברשות האמריקנית מציינים כי מכונית זו לא הוזמנה לקריאה לתיקון שכללה את החלפת מנגנון דוושת התאוצה, אך כן הייתה מעורבת בקריאה לתיקון השטיחונים.
אלא שדובר תחנת המשטרה המקומית שחוקרת את המקרה, אמר לסוכנויות הידיעות כי מסקנות אלה אינן יכולות להיחשב כסופיות וחותכות, בעיקר מכיוון שאיש ב-NHTSA לא חלק את הממצאים עם חוקרי המשטרה.
גם במקרה ההאצה הבלתי נשלטת השני, שהסתיים ללא נפגעים, נשמעו גרסאות סותרות. חברת טויוטה טענה כי לא מצאה ממצאים התומכים בגרסת הנהג, כי לחץ בכל כוחו על דוושת הבלם. גם חוקרי ה-NHTSA מצאו - בבדיקה שנערכה למכונית - כי מערכת הבלמים תפקדה כראוי. מולם ניצבת עדותו של השוטר שסייע לנהג לבלום, ואשר טען בלהט כי זיהה ללא ספק שהאוחז בהגה לחץ בכל כוחו על הדוושה.