שתף קטע נבחר

סוף לטרטור: ממאי - לא רצים יותר אחרי תרופות

עד היום נאלצו חולים שנרשמו להם תרופות מרשם יקרות לרוץ בין מוסדות קופות החולים לקבלת אישור מנהלי, דבר שלקח לעיתים שבועות. משרד הבריאות שם לזה סוף ומחודש מאי יחויבו הקופות לתת אישור בתוך ארבעה ימים. עוד הוחלט: הרופא ולא החולה הוא האחראי להשגת האישור

קופות החולים לא יוכלו יותר ל"טרטר" חולים הממתינים לאישורים על תרופות מרשם: כך עולה מחוזר חדש שהופץ לכל הקופות וייכנס לתוקף בתחילת חודש מאי. לפי הנוהל החדש, הקופות יהיו חייבות לתת אישור מנהלי לתרופות בתוך ארבעה ימים ואם יחרגו מכך, תאושר התרופה לחולה. האישור המנהלי נדרש בדרך כלל בתרופות יקרות או תרופות שנחשבות חזקות במיוחד, והבקרה המנהלתית נועדה לוודא שהן שהמטופל אכן מתאים לטיפול שנרשם לו.

 

מתלונות שהגיעו למשרד הבריאות, שהופנו בעיקר נגד קופות החולים מאוחדת ולאומית, התברר כי חולים נאלצים להמתין לעיתים גם תקופה של 21 יום עד שהם מקבלים אישור מנהלי מהקופה עבור התרופות.

 

מעתה: האחריות על הרופא

החוזר שהוציא עו"ד יואל ליפשיץ, סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, משנה את המצב הקיים. בחוזר נכתב כי "תהליכי אישור אלה עלולים לעכב מתן טיפול חיוני ולהכביד שלא לצורך על מתן טיפולים גם במקרים בהם המבוטח זכאי לשירות לפי הסל. תוצאה אפשרית של הכבדה זו עלולה להיות ויתור של מבוטחים על הטיפול התרופתי המגיע להם, עיכוב בטיפול התרופתי הפוגע באינטרס הטיפולי וביעדי הטיפול ואף 'אילוץ' של המטופלים לרכוש באופן פרטי שירות המגיע להם לפי חוק".  

 

הנהלים החדשים מחייבים את קופות החולים לתת בתוך ארבעה ימים בלבד את האישור המנהלי. במקרה של עיכוב במתן האישור יהיה החולה זכאי לקבלת תרופה. עוד נקבע כי ברשימת התרופות שעבורן יידרש אישור מנהלי לא יהיו תרופות לטיפול במצב דחוף. האחריות להשגת האישור המנהלי תחול על הרופא המטפל ולא על החולה ורשימה מוגדרת של התרופות טעונות האישור תופיע באתר האינטרנט של הקופה.

  

"הקופות רשאיות לעשות בקרה מינהלית, אבל היא צריכה להיות מצומצמת ומוגבלת", אומר ליפשיץ. "במצב הנוכחי נוצרו מצבים שבהם טירטרו את החולה. מפניות שקיבלה נציבת קבילות הציבור במשרד הבריאות אתי סממה עלו מקרים שבהם טרטרו את החולה למשך 21 יום ולמעשה הקופה הרוויחה חודש בשנה עבור תרופה שהיתה צריכה לתת. לעיתים מדובר בתרופות כרוניות והמטופל נדרש לאישור פעם בחודש או בכל פעם שהוא צריך את התרופה והוא למעשה 'תלוי על בלימה' ומטופל בכדורים האחרונים שיש לו. אנחנו מקווים שהנוהל החדש יצמצם את הבירוקרטיה ויכוון גם את הקופות לבקרה רק במקרים של בדיקת עלות תועלת אמיתית ולא יטרטרו חולים סתם".  

 

שמוליק בן יעקב, חבר הנהלה באגודה לזכויות החולה, בירך על הנוהל החדש: "הבירוקרטיה חוגגת בקופות החולים. הם מקיימים בדיקות והחולים מחכים וזו בדיוק הבעיה. זה חוזר מדהים. זה יעשה סדר בכל הליכי האישורים וכל קופה תצטרך לשפר את ההליכים שלה. היום למשל, לקבל תשובה תוך שבועיים זה יפה. אני מצפה שמשרד הבריאות יקים מערכת מעקב אחרי יישום החוזרים האלה, כמו גם חוזרים אחרים".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
"הבירוקרטיה חוגגת בקופ"ח"
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים