גברי זה הנשי החדש
לפי הקולקציות של מעצבי העל בפריז, החורף הבא יהיה כולו חליפות ובגדים בהשראה גברית. יפה עירון-קוץ מדווחת
קוקו שאנל עיצבה לנשים מלתחה מבדים כמו טוויד וג'רסי, שנלקחו מבגדי גברים ומחליפות מלחים. איב סן לורן העניק לנשים את הלגיטימציה ללבוש מכנסיים ביום וגם בשעות הערב. בשנות השמונים של המאה הקודמת, חליפת
המכנסיים הגברית הייתה סמל ההצלחה הכלכלית והחברתית של נשות הקריירה. בשני העשורים שמאז התרככה האופנה, וגם לעבודה במשרד מקובל להגיע בחצאיות ובשמלות – אפילו באירופה. והנה בתצוגות לחורף הבא בפריז חזר המראה הגברי לככב בקולקציות לנשים. האם הסיבה היא המצב הכלכלי, המחייב מלחמה על משרות בשוק העבודה? האם זו תזכורת שנשים עדיין צריכות להתמודד מול חברה שוביניסטית? או אולי פשוט ניסיון מסחרי של מעצבים להציע לנשים מלתחה קלאסית, בטוחה ומוכרת – שתימכר בקלות?
ז'אן פול גוטייה הכין לבית הרמס קולקציה על טהרת ההשפעה הגברית, בהשראת הסדרה הבריטית הקלאסית "הגומלים". במסורת בית האופנה הרבה גוטייה להשתמש בעור, ועבד איתו כאילו היה זה בד שיותר, בין היתר, שמלות ארוכות ונשפכות, מקטורנים, מכנסיים וחצאיות קצרות. סוודרים גדולים מקשמיר וכמה דגמים בכתום – הצבע של הרמס – השלימו את הקולקציה, מהיפות של גוטייה.
בהשראת "הגומלים". הקולקציה של גוטייה להרמס (צילומים: יפה עירון-קוץ)
ריק אוונס, מעצב אמריקאי היושב בפריז, והיידר אקרמן צרפתי יליד קולומביה, ייצגו שנהם את הקצה הצעיר והאוונגרדי של הסקאלה הפריזאית. אוונס משתמש בעור ובפרווה הפוכה חתוכים א-סימטרית, ומרכיב מהם דגמים בעלי מבנה גיאומטרי נוקשה. הדגמים שעיצב לחורף הזה, יחד עם האיפור החתולי המדהים סביב עיניי הדוגמניות, יצר תחושה של שבט פרימיטיבי נשכח. אקרמן הצליח להעביר מסר עתידני בעזרת בניה חדשנית של המקטורן הגברי עם נוקשות פיסולית שהושגה על ידי עיבודי עור ייחודיים.
חיתוכים א-סימטריים בעור ובפרווה. ריק אוונס
בניה חדשנית של המקטורן הגברי . היידר אקרמן
דמיר דומה הגרמני-קרואטי הציג בפריז את קולקציית הנשים הראשונה שלו. היו בה את כל האלמנטים של קולקציית הגברים הנהדרת שהציג לאחרונה: נוחות, צבעוניות רגועה של אפור, בז', חום ושחור, ובגדים שעטפו ברכות את הגוף, שנעלם בתוכם.
כמו קולקציית הגברים. דמיר דומה
לימי פו, בתו של יוז'י יאמאמוטו, הציגה כבר בעבר קולקציות בהשפעת בגדי גברים. גם החורף לא נעלם אצלה המוטיב הגברי, אבל הגזרות המעוגלות והרחבות של המעילים והמקטורנים העניקו לקולקציה דווקא מראה מעודן ונשי יותר. איזבל מראן, בתורה, שילבה חולצות גבריות עם חצאיות מיני ועם מכנסי 3/4 צמודים בסגנון שנות החמישים. ז'קטים גבריים מעור שנלבשו מעל למקטורני ג'ינס השלימו את המראה הנשי-גברי בתצוגה.
מראה נשי-גברי בסגנון שנות החמישים. איזבל מראן
ויוויאן ווסטווד הפכה את התצוגה שלה למסיבה לכבוד נסיך חלומות מדומיין. לדוגמניות צויר שפם והקולקציה נראתה, לפחות במבט ראשון, כאוסף מקרי של בגדים שהורכבו יחד בסגנונה הפרוע של המעצבת.
דוגמניות עם שפם. ויוויאן ווסטווד
רוצים עוד? לכל הדיווחים של יפה מבירת האופנה