האחריות על החלקים - של מנהל המוסך
משרד התחבורה קובע: למרות ששמאי חברת הביטוח קובע אחרת, המנהל המקצועי במוסך הוא הפוסק בכל הנוגע לאיכות חלקי החילוף ברכב שעבר תאונה
אם רכבכם תוקן לאחר תאונה, ואיכות חלקי החילוף שהותקנו בו אינה ראויה, האחריות לכך מוטלת על המנהל המקצועי של המוסך המטפל. זאת, גם אם השמאי מטעמה של חברת הביטוח, הורה לו לתקן את הרכב באותם חלקים. כך עולה מחוזר שנשלח באחרונה למנהלים המקצועיים של מוסכי הרכב, על-ידי משרד התחבורה.
בחוזר נאמר כי מתלונות שהגיעו למשרד התחבורה, עולה כי שמאי רכב מבקשים לעיתים לעשות שימוש בחלקי חילוף, שלדעת המנהל המקצועי במוסך אינם ניתנים להתקנה ברכב מבחינת איכותם והתאמתם. "מאחר שהאחריות לתיקון הרכב בהתאם לחוק חלה על מנהל המקצועי במוסך, עליך לסרב להתקין חלק חילוף ברכב, שלדעתך אינם עולים בקנה אחד עם האמור לעיל".
הנחייה זו, עליה חתום שמעון אלקיים, האחראי לתחום תחזוקת הרכב באגף הרכב במשרד התחבורה, באה בהמשך להנחייה דומה שהעביר משה קירמאייר, האחראי על תחום השמאות במשרד התחבורה. גם קירמאייר מתייחס לתלונות שהגיעו למשרד התחבורה, ולפיהן שמאי רכב מבססים את אומדן הנזק לכלי הרכב שניזוקו, על בסיס חלקי חילוף שאינם מתאימים לרכב, או שיש צורך לבצע בהם פעולות התאמה שונות.
קירמאייר מפנה את תשומת ליבם של השמאים לחוזר שהוציא המשרד עוד בחודש מארס 2004, ממנו מתעלמים שמאים בפועל, לפחות כפי שעולה מהתלונות. חוזר זה קובע כי "חל איסור על שמאי להשפיע על בעל הרכב או מוסך, לרכוש חלקי חילוף ממקור מסוים". הוא גם מבהיר לשמאים שהאחריות המקצועית לתיקון הרכב חלה על המנהל המקצועי במוסך, וכי על השמאי לבסס את אומדן הנזק על בסיס חלקי חילוף מתאימים ובטיחותיים בלבד.
לפיכך הוא קובע כי השמאי המבצע הערכת נזק, חייב להתייעץ עם המנהל המקצועי במוסך בבחירת החלקים, אותם הוא מאשר להתקנה על כלי רכב ניזוק, לצורך עריכת חוות הדעת. "בכל מקרה", מורה קירמאייר לשמאים, "חל איסור להנחות לבצע שינויים והתאמות בחלקי החילוף או באביזרים לשם התאמה לרכב, ולהשגיח שבעתיים כאשר מדובר בחלק חילוף או אביזר בטיחותי".
אם כך, עכשיו אתם יודעים למי אתם יכולים לבוא בטענות אם התיקון לא בוצע כהלכה. המלצתנו היא שאם תגיעו למצב שבו תחליטו להגיש תביעה, עשו זאת לא רק נגד המנהל המקצועי של המוסך - האחראי הראשי לפי החוזרים - אלא גם נגד השמאי וחברת הביטוח. שכן האחרונה חייבת להחזיר את מצב הרכב לקדמותו, ואם שמאי מטעמה לא דאג שאכן כך יעשה, הגישו את התביעה נגד כולם. כך, בית המשפט יחליט מי אחראי לנזק, ואיך תתחלק האחריות בין שלושת הגורמים האלה.