אזור הדמדומים: תאונות קטלניות בכביש 60
בדיקת ynet: שבעה הרוגי תאונות בכביש מספר 60 אינם מופיעים ברישומי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. זאת, למרות שבעבר נכללו בסטטיסטיקה הרשמית הרוגים בתאונות שאירעו באותו כביש - ובמרחק קצר בלבד ממקום התאונות שבהן נהרגו השבעה. למה זה קורה?
טעות סטטיסטית? בתאונה שאירעה בתחילת מרץ, פגע רכב-שטח פלסטיני ברכב צבאי מסוג האמר, בכביש מספר 60 ליד היישוב עפרה. בתאונה, שעל-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אירעה בק"מ ה-111 בכביש, נהרגו שישה פלסטינים בני משפחה אחת. חודש לפני כן, לא רחוק ממקום התאונה, נהרג נער פלסטיני בן 12 בתאונה חזיתית בין שני כלי רכב. שבעת ההרוגים אינם מופיעים ברישומי ההרוגים הרשמיים של הרשות לבטיחות, המבוססים על נתונים המועברים מאגף התנועה במשטרה.
ברשות מסבירים ל-ynet כי כביש 60, בין קילומטר מספר 18.2 ועד קילומטר מספר 198, נמצא באחריות הרשות הפלסטינית (רש"פ), ולכן לא נספרו הרוגי התאונה - שאירעה בקילומטר מספר 111. אלא שבדיקת ynet מעלה כי 39 תאונות קטלניות שאירעו בין 2003 ו-2009 בקטעים שלכאורה נמצאים באחריות הרש"פ, דווקא כן מופיעות ברישומי הרשות לבטיחות.
למעשה, מבדיקת ynet עולה כי הרוגים בתאונות שאירעו במרחק של קילומטרים ספורים מהתאונה שבה נהרגו ששת הפלסטינים, נכללים במניין הרוגי התאונות של הרשות לבטיחות. מהבדיקה גם עולה כי אין בסיס לטענות לפיהן ההרוגים לא נספרו מאחר שהיו פלסטינים: בסטטיסטיקה הרשמית נכללים הרוגים ישראלים ופלסטינים כאחד. אז למה נעדרים מהרישומים שבעה הרוגי תאונות בכביש 60 מתחילת השנה? למרבה הצער, אין לכך תשובה.
אותו כביש, סטטיסטיקה אחרת? (צילום אילוסטרציה: שי וקנין)
מקרה 1: שלושה הרוגים ישראלים
ב-14 בפברואר 2009, התנגש רכב ישראלי במונית פלסטינית בכביש 60. מחקירה ראשונית שערכה המשטרה, עלה כי הרכב הישראלי יצא כנראה לעקיפה במקום אסור, וכתוצאה מכך התנגש במונית הפלסטינית. כתוצאה מההתנגשות, נהרגו שלושת נוסעי הרכב הישראלי, ושישה מנוסעי המונית נפצעו.
שלושת ההרוגים - צעירים ישראלים תושבי אריאל - מופיעים ברישומי הרשות. זאת, למרות שהתאונה אירעה בתוך השטח שנמצא - על-פי ההגדרה הרשמית של הרשות לבטיחות - באחריות הרש"פ, ובמרחק של פחות מתשעה קילומטר מהתאונה שאירעה בתחילת מרץ 2010, ובה נהרגו ששת הפלסטינים.
מקרה 2: חמישה הרוגים פלסטינים
ב-18 במרץ 2004, פגע רכב מסחרי במכונית פרטית בכביש 60, סמוך ליישובים עלי ושילה. בתאונה נהרגו חמישה בני אדם, ונפצעו ארבעה. כל ההרוגים היו פלסטינים, תושבי כפרים באזור. פרמדיק של מד"א סיפר ל-ynet אחרי התאונה כי "התמונה היתה קשה - הרכב הפרטי היה זרוק בתעלה, כשכל נוסעיו הרוגים. בטרנזיט היה לכוד הנהג, ואנשי הכיבוי חילצו אותו".
על-פי נתוני הרשות לבטיחות, התאונה אירעה בק"מ מספר 101 בכביש 60 - כ-10 ק"מ בלבד מהתאונה הקטלנית במרץ 2010. למרות זאת, חמשת ההרוגים מהתאונה ב-2004 דווקא כן נכללים ברישומי הרשות.
האחריות פלסטינית, הכסף ישראלי?
למרות שברשות לבטיחות מציינים כי מרבית הכביש נמצא באחריות הרש"פ, מדינת ישראל השקיעה עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות בשדרוגו - ראייה לכך שהכביש משמש בעיקר לתנועת ישראלים, ואינו כביש "פלסטיני" כלל ועיקר.
כך למשל, בתחילת מרץ 2009 החליט שר התחבורה דאז, שאול מופז, לשדרג את הכביש לאור ריבוי תאונות הדרכים שאירעו לאורכו. על-פי הנחיית השר, מע"צ והרשות הלאומית לבטיחות נערכו לאיתור מוקדי הסיכון לכל אורך הכביש - ובכלל זאת, קטעים המוגדרים ברשות לבטיחות כנמצאים תחת אחריות של הרש"פ. עלות שדרוג הכביש הוערכה במיליוני שקלים.
יתרה מכך: ב-2008 שידרגה מע"צ קטע מכביש 60, בין שמעה ומיתר, בעלות של כ-30 מיליון שקל. הקטע ששודרג, בחלק הדרומי של הכביש, נמצא כולו באותו איזור שלכאורה אמור להיות באחריות מלאה של הרש"פ.
ההרוגים החסרים בכביש 60
הפערים בנתונים משנים משמעותית את נתוני ההרוגים בתאונות מתחילת השנה: על-פי נתוני הרשות, המבוססים על נתונים שמעבירה המשטרה, נהרגו עד יום ראשון האחרון (21.3) בתאונות דרכים 83 בני אדם. לעומת זאת, על-פי נתוני ynet ו-hnn, בתקופה זו נהרגו 97 בני אדם בתאונות.אמנם בשני המקרים ניכרת עלייה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך יש פער משמעותי בשיעור העלייה: 18% לפי הרשות לבטיחות, וכ-50% לפי נתוני ynet ו-hnn. שבעה מההרוגים המופיעים ברישומי ynet ו-hnn - אך נעדרים מרישומי הרשות לבטיחות - נפגעו בתאונות בכביש 60: ששת בני המשפחה הפלסטינית שנהרגו בתאונה בתחילת מרץ, ונער בן 12 שנהרג בתאונה בחודש ינואר האחרון.
יש לציין כי במחוז ש"י של המשטרה, האחראי על הכביש, אמרו היום (ג') ל-ynet כי התאונה שאירעה בתחילת מרץ נחקרת על-ידי בוחני תנועה ככל תאונת דרכים אחרת, והנפגעים בה מופיעים בכל הרישומים הרשמיים של המחוז.