בכיר אמריקני: הבידוק הישראלי טוב יותר
מועמדו של הנשיא אובמה לראש מנהל הביטחון בתחבורה בארה"ב אמר כי יפעל לאימוץ השיטה הישראלית לבידוק הנוסעים גם בשדות התעופה האמריקנים. לפיו, זיהוי התנהגויות חשודות, כנהוג בישראל, יעיל מהשיקוף הנרחב המתבצע כיום
אולי כבר לא צריך לחלוץ נעליים בתור לבידוק: מועמדו של הנשיא אובמה לתפקיד ראש מנהל הביטחון בתחבורה בארצות הברית אמר כי בכוונתו להשתמש במודל הישראלי לבידוק נוסעים בשדות התעופה.
לפי הגנרל במילואים רוברט הרדינג, השיטה הישראלית היא "קטנה יותר" ומסתמכת יותר על זיהוי התנהגויות במניעת טרור, ולפיכך יעילה יותר לסיכול נסיונות פיגוע. כיום הנוסעים ומטענם בטיסות בארצות הברית עוברים דרך שלל מכונות שיקוף, אך הדבר לא עצר את הצעיר הניגרי שניסה לבצע פיגוע בטיסה שיצא מאמסטרדם לדטרויט בחג המולד, באמצעות חומר נפץ שהסתיר בתחתוניו.
הנשיא אובמה הודיע בתחילת החודש כי הגנרל הרדינג הוא מועמדו לתפקיד הבכיר, לאחר ששירת יותר משלושה עשורים בצבא האמריקני, בין היתר כסגן מפקד המודיעין וראש יחידת המבצעים בסוכנות ההגנה של המודיעין. הרדינג אמר כי השיטה הישראלית של הבידוק הביטחוני מציעה תוכנית יעילה לסיכול ניסיונות פיגועים במערך התחבורה האווירי, שנותר מטרה משמעותית לארגוני טרור כגון אל-קאעידה.
"עלינו להתקרב עוד יותר למודל הישראלי, בו יש יותר מפגש ומעורבות עם הנוסעים", אמר הרדינג לוועדת הכלכלה של הסנאט, שבוחנת את מועמדותו לתפקיד. "אני חושב שהדבר מגביר את שכבות הביטחון ומרחיב אותן". לדבריו, למנהל הביטחון בשדות התעופה האמריקנים יש כ-2,000 קצינים לזיהוי התנהגויות חשודות, שיש לאמנם באופן נרחב יותר.
המשרה הבכירה אוישה מאז היבחרו של אובמה בינואר 2009 על ידי מנהל בפועל, ומועמדו הראשון של הנשיא לתפקיד חזר בו, לאחר חיכוך עם גורמים רפובליקנים, ש"האשימו" אותו בכוונה להקים איגוד מקצועי לאנשי צוותי השיקוף של הכבודה והנוסעים.
כמו כן, לאור החיכוכים הללו, נמצא פגם בעברו - הוא ננזף על דבר מה בשנות ה-80 - והוא נכנע לחיצי הביקורת ופרש.
הרדינג, לעומת זאת, הצליח להתחמק מתשובה ברורה לגבי יצירת האיגוד המקצועי ואמר כי יש צורך ב"גמישות" של צוותי השיקוף, במיוחד במתן מענה למקרי חירום. הוא ציין בנוסף, לשמחת הנציגים הרפובליקנים בוועדה, כי הוא סיכם עם השרה האמריקנית לביטחון פנים, ג'נט נפוליטנו, כי התפקיד החשוב ביותר של המנהל הוא הדאגה לביטחון הנוסעים.