העליון: האסירים המוסלמים לא יקבלו חמץ בפסח
האסיר מדאבה מחמוד ראיק עירער על ההחלטה שלא לספק לו לחם טרי במהלך חג הפסח, אך בית משפט העליון החליט כי עליו להתחשב בחבריו היהודים לאגף. אם ישמור חמץ בארונית, יוכל לאכול אותו - באופן שלא יפגע ברגשותיהם של אחרים
חדשות רעות לאסירים המוסלמים - שלא יוכלו להנות מלחם טרי בפסח: שופטי בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין ועדנה ארבל, דחו היום (ד') בדעת רוב את ערעורו של מדאבה מחמוד ראיק על החלטת בית המשפט המחוזי שלא לאפשר לו אספקת לחם במהלך החג.
בעתירה שהגיש באמצעות עו"ד גלעד ברנע, טען ראיק - אסיר פלילי מוסלמי שמרצה מאסר באגף מעורב בו
יושבים יהודים וערבים - כי יש לאפשר לו לקבל לחם בפסח, מכיוון שבישראל אין חוק הכופה כשרות על מוסדות מדינה.
הפרקליט ברנע טען בערעור כי גם המקורות ההלכתיים מתירים ללא יהודי הנתון למרות יהודי לאכול חמץ בפסח, וכי מניעת לחם ממרשו הינה פגיעה בזכות חוקית אשר מהווה החלטה לא סבירה.
בפרקליטות, מאידך, טענו כי שירות בתי הסוהר מאפשר לאלפי אסירים מדתות ותרבויות שונות לקיים את מצוות דתם, אך משמעות בקשתו של ראיק הינה שרצונו לאכול חמץ בפסח גובר על זכותם של חבריו לאגף המעורב לקיים את מצוות דתם, אשר אוסרת על אכילת חמץ בחג.
הפרקליטות גייסה את הרב הראשי
הפרקליטות טענה כי אין סיבה לגרום למתח בין האסירים במהלך ימי החג, והגישה לבית המשפט העליון חוות דעת מהרב הראשי לישראל ומהרב הראשי של שירות בתי הסוהר. שני הרבנים הבהירו כי הגשת לחם באגפים מעורבים עשויה לפגוע במרקם החיים ובסטטוס קוו העדין.
הרב הראשי של שירות בתי הסוהר, שנכח בדיון, טען כי באגפים ביטחוניים מופרדים ניתן מראש לפני החג חמץ לאסירים הלא יהודים, אשר מוחזק ברשותם במשך כל החג. הוא ציין כי באגפים הפליליים, במקומות בהם שוהים אסירים יהודים וערבים ביחד, הסוהרים לא בודקים בארונית של האסיר כדי לבדוק אם הוא מסתיר חמץ.
השופט רובינשטיין כתב בהחלטתו כי אין מקום לספק חמץ באגפים הפליליים המעורבים, מכיוון שהדבר עלול להביא לקשיים הלכתיים ומעשיים. עם זאת, הוא ציין כי בית המשפט רשם לפניו כי אם אסיר לא יהודי יאכל חמץ
שהחזיק בארונית במהלך החג, יעשה זאת באופן מכובד ונפרד - כך שהדבר לא יפגע ברגשות הדתיים והלאומיים של חבריו היהודים לתא.
בניגוד לשופט רובינשטיין והשופטת ארבל שהצטרפה לדעתו, קבע השופט אליעזר ריבלין בדעת מיעוט כי בשל היותה של ישראל מדינה דמוקרטית ויהודית אשר מכבדת את הגר החי בתוכה ואת זכותו לחופש פולחן ודת, הרי שזכותו של אדם אחד אינה צריכה לפגוע בזכותם של אחרים לקיים את מצוות דתם.
השופט ריבלין קבע שכשם שאין לכפות על מי שאינו מוסלמי לצום במהלך הרמדאן, כך אין לכפות על מוסלמי לאכול מצות או להימנע מצריכת חמץ במהלך החג. ריבלין ציין כי במקרה זה, מדובר בתא המורכב כולו מאסירים לא יהודים, ולכן ניתן לספק לו ערב החג לחם פרוס שישמש אותו לכל ימי החג.