שתף קטע נבחר

 

הפתרון לאלימות? המורים לומדים הגנה עצמית

על רקע האלימות הגוברת בין כתלי בית הספר, יותר ויותר מורים פונים לקורסי הגנה עצמית כדי ללמוד כיצד להגן על עצמם מפני תלמידים או הורים אלימים. "למדתי כיצד לנטרל איום ללא גרימת נזק לאדם העומד מולי", מספר מורה מרוצה. בהסתדרות המורים מוטרדים מהתופעה: "זוהי קריאת השכמה למנהיגים"

בימים בהם שיטות ההסברה והייעוץ החינוכי לא עוזרים אל מול האלימות המשתוללת בין כתלי בתי הספר, וגם הענישה לא מרתיעה את התלמידים, נראה שהמורים מוצאים אפיקי התמודדות אחרים.

 

הטרנד החדש בקרב אנשי הוראה הוא קורס הגנה עצמית לפי שיטת קרב מגן ישראלי (ק.מ.י), שנותן למורים ולצוותי ההוראה כלים מעשיים להתגוננות מפני כל פעילות אלימה - ואף לנטרל אותה בשלבים מוקדמים. תלמיד מתקרב למורה באיום? בעזרת השיטה, המורה ירתק אותו לריצפה במהירות כדי למנוע פגיעה.

 

שיטת ק.מ.י פותחה בישראל והיא שיטת הדגל של צה"ל, משטרת ישראל ונעמ"ת. השיטה מיועדת באופן עקרוני לכולם - גברים, נשים, בני נוער, קשישים. כעת היא מגיעה גם לחדר המורים.

 

צילום: זום אאוט הפקות

 

מתן בוכנר, ממקימי קורס ההגנה העצמית למורים, מבהיר כי המטרה אינה לפגוע בתלמיד בצורה שתפגע בו. "בשל הרגישות של התמודדות פיזית עם בני נוער וילדים, שמנו דגש עיקרי בתכני הקורס על הגנה עצמית אשר לא תפגע בתלמיד או ההורה התוקף, אלא תנטרל אותו ללא פגיעה פיזית".

 

המדריך מסביר: "אני בן למורה"

"אני לא רוצה שמורה ייתן אגרופים לילד ויוריד אותו במכות לרצפה. זה מפספס את המטרה - צריך ניטרול ללא פגיעה", מסביר בוכנר, מאמן אומנויות לחימה חגורה שחורה דאן 2 בקארטה, קרב מגע, אייקידו וקרב מגן ישראלי, שמעביר קורסים בחיפה, נשר והקריות. "החוכמה זה לדעת להתגונן באותו הרגע, ולא להגיע למצב של מכות. ביטחונו האישי של איש הוראה אשר ילמד להתגונן כיאות יעלה, ובכך תעצים ותעלה קרנה של מערכת החינוך בכלל".

 

"יש לנו כבר פניות מבתי ספר וצוותי הוראה שרוצים ללמוד להגן על עצמם מפני האלימות המשתוללת

בבתי הספר", הוא מספר, "אני בן למורה, כך שקודם כל אני מכיר את הרגישות. בתקופה שאמי לימדה לא היתה אלימות פיזית נגד מורים, אבל היו קללות והתנהגויות לא נאותות. אני רוצה לתרום ולעשות הבדל. היום המצב על הפנים. אני מאמין שכל איש הוראה וכל אזרח צריך לדעת להגן על עצמו ואני רואה בלימוד קרב המגע שליחות". 

 

אמיר לבנון, מורה למתמטיקה בחטיבת הביניים נשר, הגיע לקורס של בוכנר לאחר שתלמיד שניסה לתקוף תלמיד בכיתתו כמעט ותקף אותו. "לשמחתי, האירוע נגמר ללא נזק פיזי לשני הצדדים, אך מסיפורים שחברים שלי למקצוע מספרים, עולה תמונה מזעזעת וקשה של תלמידים חסרי כבוד ומעצורים אשר פוגעים פיזית ומילולית במורים ללא רחם".

 

לבנון סבור שהאלימות כלפי המורים קשורה למצבם העגום. "לצערי, במצב הקיים של שנת 2010, המורה הישראלי הוא דמות שולית, חסרת מרות וסמכות. קורס הגנה עצמית למורים מקנה ביטחון עצמי מעבר לכלים המעשיים להתגוננות. ביטחון עצמי זה הוא אחד מגורמי ה'מניעה' העיקריים נגד אלימות בני הנוער והוריהם כנגד המורים". 

 

"צריך מערכת הסברתית מאסיבית" 

לבנון מבהיר כי האפשרות שעימות עם תלמיד יסבך אותו משפטית לא מטרידה אותו. "תמיד קיים החשש מתביעה, אך אני שלם עם הדרך אותה למדתי מהמאמן שלי. אני יודע שכל עוד אקפיד על כללים ברורים ואפעל אך ורק במסגרת הגנה עצמית אז אין לי סיבה לדאגה. פשוט מאוד, אינני מפעיל אלימות משום שהגנה עצמית איננה אלימות".

 

אבל גם ללבנון ברור כי קורסי ההגנה העצמית לא ישימו סוף לבעיית האלימות בבתי הספר. "לדעתי הפיתרון

היחיד הוא מערכת הסברתית מאסיבית להעלאת המודעות בציבור למגפה, בשילוב של גיבוי מלא ממערכת החינוך ומערכת האכיפה של המדינה. לא ייתכן שמורים מותקפים והם מפחדים 'להוציא את הכביסה המלוכלכת' מחשש שיתנכלו להם במערכת החינוך עצמה. לא ייתכן שמורים יהיו קורבנות ומערכת האכיפה לא תפעיל את מירב הכלים שעומדים לרשותה".

 

דווקא בהסתדרות המורים רואים את התופעה בחומרה. "לצערי, האלימות הגוברת בחברה הישראלית מתבטאת גם בבתי הספר וגם במערכות היחסים בין המורים ותלמידים", אומר המזכ"ל יוסי וסרמן, "המצב חמור עד כדי כך שהמורים חשים כי אינם מוגנים בין כתלי בית הספר ולכן לוקחים אחריות על חייהם ולומדים הגנה עצמית. הדבר בעיניי חמור ומהווה קריאת השכמה לכל המנהיגים במדינה להתחיל לעשות מעשה לא לפני שיהיה מאוחר מדי, כי כבר מאוחר מדי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בוכנר. "לנטרל בלי לפגוע פיזית"
צילום: זום אאוט הפקות
מומלצים