יום במשרד הפנים: "סודנים ואריתראים לצד ימין"
בחמש בבוקר הם מגיעים למשרד הפנים בתל אביב, לפעמים רק כדי לחכות שעות בתור ולשוב על עקבותיהם בידיים ריקות, בלי אישור שהייה חדש. במרכז הסיוע לעובדים זרים טוענים כי המדינה מתעללת בהם ביודעין, וגם המעסיקים הישראלים נפגעים. במשרד הפנים מתעקשים: השירות יעיל, מהיר ומסור
מי שמגיע בשעות הבוקר המוקדמות למשרד הפנים בתל אביב מגלה תמונה מוזרה. בחמש בבוקר, שלוש שעות לפני תחילת שעות הקבלה, מתחילים להתאסף במקום פליטים, מבקשי מקלט ועובדים זרים שמבקשים לרוב לחדש את אשרת השהייה החודשית שלהם.
בעמידה שקטה, או בנמנום על הרצפה, הם מחכים לקבל מספר כדי להיכנס לפקיד. "סודנים ואריתראים לעמוד בצד ימין וכל השאר להיכנס בצד שמאל", קורא אחד הפקידים - והם מצייתים ומחכים. כמות המספרים מוגבלת ולעתים הם נאלצים לשוב על עקבותיהם בידיים ריקות. אלה שמתגוררים בערים רחוקות, כמו אילת, לעתים לא מוצאים מקום ללון בו כדי לחזור למחרת.
ממתינים בתור. "המון תלונות של פליטים" (צילום: אמיר לוי)
המצב לא קל גם למעסיקים הישראלים, שמתקשים להעסיק עובדים שיש להם אישור רק לחודש. הבעיה החמורה ביותר כרגע היא בסניף אילת, שנשרף וקבלת הקהל בו תתחדש רק אחרי החג. במוקד לסיוע לעובדים זרים מעריכים כי כ-200 פליטים בעיר יישארו ללא מקום עבודה. אחת המעסיקות סיפרה שנאלצה להוציא 50 עובדים לחופשה, רק משום שאשרתם פגה ואם תמשיך להעסיק אותם תיקנס על-ידי משרד הפנים.
"המדינה מתעללת ביודעין והופכת את חייהם של הפליטים לקשים מאוד", אומרים במוקד הסיוע לעובדים
זרים, "מדובר בהתעללות מורכבת מכל מיני תופעות ואנחנו נתקלים בהמון תלונות של פליטים. אם חבר כנסת כצ'לה אומר שצריך להקשות על הפליטים, זה כבר פשוט קורה בפועל".
ברשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול אמרו בתגובה כי השירות לפליטי דרפור ואזרחי אריתריאה הועבר ממחלקת האשרות למחלקה אחרת בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה, על מנת לשפר אותו. "אנו סבורים שהשירות והיחס הניתנים לפליטים מדרפור ולאזרחי אריתריאה הינו יעיל, מהיר, מסור והרבה מעבר לסביר - כפי שעולה מטענתם. רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול משקיעה חשיבה רבה לשיפור השירות ופועלת לבחינת דרכים למתן השירות הטוב ביותר ולא ברור מה הבסיס לתלונות".
לגבי אילת נמסר כי הלשכה תשוב לעבוד בקרוב וכל מי שאישור השהייה שלו לא הוארך בימים שבהם לא ניתן שירות, לא ייפגע.