למרות המשבר - עיסקת ענק בין ישראל לארה"ב
סוכמה עיסקה בשווי של כ-250 מליון דולר, לרכישה של שלושה מטוסי תובלה חדישים הרקולס מדגם C-130 עבור חיל האויר. העיסקה כוללת אופציות לעוד 6 מטוסים מדגם זה
למרות המשבר המדיני החמור בין ישראל לארה"ב: משרד הביטחון סיכם השבוע עם הפנטגון על עיסקת רכישה של שלושה מטוסי תובלה חדישים מדגם הרקולס עבור חיל האויר . העסקה, בשווי של כ-250 מליון דולר, כוללת אופציות לעוד 6 מטוסים מדגם זה.
מדובר בדגם החדיש ביותר של מטוס התובלה הותיק, והוא יותאם לצרכים המיוחדים של חיל האויר. בין היתר יהיו מושבים לשלושה אנשי צוות בתא הטייסים, כמו בדגם של הכוחות המיוחדים של ארה"ב.
הרקולס C-130 הוא מטוס תובלה בינוני, מתוצרת חברת לוקהיד מרטין האמריקנית. מדובר באחד מכלי הטיס המוצלחים והנמכרים ביותר בהיסטוריה של התעופה. לפני כשבוע אמר בכיר בחיל האויר: "התחליף היחידי של ההרקולס הוא הרקולס אחר".
המטוס טס לראשונה בשנת 1954, והותאם במיוחד לביצוע המראות ונחיתות ממסלולים קצרים ומשובשים, בין השאר על ידי רקטות האצה מיוחדות המורכבות בצדדיו, המיועדות להגדיל את תאוצתו על מסלול ההמראה.
שימוש: הצנחת לוחמים ואספקה מוצנחתה
המטוס מיועד להצנחת כוחות ומטענים, והנחתת ציוד מגובה נמוך. במשך השנים פותחו מעל 100 דגמים שונים של המטוס למגוון מטרות. עד היום יוצרו מעל 2,500 מטוסים, עבור יותר מ-60 מדינות.
בחיל האוויר הישראלי זכה המטוס לכינוי "קרנף". בחיל משרתים מטוסים מדגם H שהגיעו בשנות השבעים המוקדמות ומדגם E שחלקם הגיעו לישראל במהלך מלחמת יום הכיפור. לפני כשנה הוחלט לשדרג חלק מהמטוסים החדשים יותר מדגם H . במקביל החליט חיל האויר לבצע רכישה ראשונה של ה-C-130 J - הדגם החדיש ביותר של המטוס.
חיל האוויר מפעיל שתי טייסות הרקולס, שבסיסן בנבטים: טייסת "הפיל המעופף", וטייסת "הציפור הצהובה".המטוס מופעל בדרך כלל על ידי שני טייסים, מכונן נווט ופקח העמסה אחד או יותר. אחד משימושיו של המטוס בשירות צה"ל כיום הוא הצנחת לוחמים ואספקה. חיילי צה"ל שעוברים קורס צניחה, צונחים ממטוס זה במהלך הקורס.
המבצע המפורסם ביותר בו נטלו מטוסי ההרקולס חלק היה מבצע אנטבה ביולי 1976, במהלכו טסו בטיסה ישירה ארבעה מטוסים מישראל לאנטבה שבאוגנדה, מרחק של כ-4,000 ק"מ, והנחיתו בשדה התעופה של אנטבה כוחות מיוחדים של צה"ל, שחילצו בפעולת קומנדו נוסעים של טיסת אייר-פרנס שנחטפה. בדרכם חזרה לישראל, המטוסים תידלקו בניירובי שבקניה. מאוחר יותר השתתפו ההרקולסים במבצעים להעלאת יהודי אתיופיה וצפון אפריקה לישראל בשנות השמונים והתשעים.