סקודה רומסטר - טנדרון, אבל חמוד
המסחרית הקטנה של סקודה עברה שדרוג דומה לזה שקיבלה הפאביה הסופר-מיני. גם כאן בוצעה מתיחת פנים מוצלחת, ושודרגה חטיבת הכוח. רוני נאק התרשם לטובה
כאשר הוצג לראשונה הרומסטר של סקודה, חטיבת הרכב העממי של קונצרן פולקסווגן, הוכיח הקונצרן הגרמני כמה טוב הוא מסוגל לנצל חלקי-מדף זמינים, כדי ליצור דגם חדש לחלוטין ובעל סיכויי הצלחה גדולים. אולי יותר מכל דגם אחר בקו המוצרים המתרחב של סקודה הצ'כית, הרומסטר משקף את הרוח הרעננה הנושבת באחד היצרנים הוותיקים בעולם הרכב. גם אצלנו הוא מצליח, כאלטרנטיבה לטנדרונים הפופולרים של רנו-סיטרואן-פיז'ו ופורד, אשר איבדו את ההכרה במיסים וחסרו תיבה אוטומטית.
כמו הפאביה, אבל אחרת
כעת עובר הרומסטר המצליח טיפול זהה לזה לו זכתה הפאביה, עליה סיפרנו לפני מספר שבועות. החזית קיבלה את המראה המותגי החדש, באמצעות אותם חלקים בדיוק: יחידות תאורה חדשות, מכסה מנוע רענן, כנפיים מעוצבות מחדש, כמו-גם יחידות פגוש אחרות. במקרה של המכוניות בהן נהגנו באירוע ההשקה, נוספו גם חישוקי "17 (לא ישווקו בישראל) עם גומי בחתך 40 אגרסיבי. התוצאה נראית מצוין, אולם המחיר שנשלם מאוחר יותר בזמן הנהיגה, יהיה ניכר.
גם תא הנוסעים וסביבת הנהג עברו שינויים, עם עיצוב שעבר ריענון מסוים, מתגים חדשים ושיפור קל באיכות. מבחינת הרומסטר הרב-משימתי בהגדרתו, כדאי להזכיר גם את התוספת הקלה לנפח תא המטען, המציע כעת גדול בין 480 ל-1810 ליטרים עם מושבים מקופלים. ואפרופו, גם גרסה זו של הרומסטר מציעה מערכת סידור מושבים המכונה "וואריו-פלקס", ואשר מציעה מספר גדול מאד של אפשרויות קיפול או פתיחת מושבים.
לרשות הרומסטר עומד כמובן כל ארסנל המנועים החדש והחסכן-אך-חזק המיועד למכוניות קטנות של פולקסווגן. וכמו בפאביה, השילוב החשוב עבורנו יהיה 1.2 ליטר TSI, המפיק 105 כ"ס וכמעט 18 קג"מ. אליו תשודך תיבת DSG רובוטית עם שבעה הילוכים. שילוב זה יחליף מיידית את ה-1.6 ליטר האוטומטי שמשווק כיום.
חיה חביבה
התנסות הנהיגה הקצרה ברומסטר גילתה חיה חביבה למדי, אשר מציעה שילוב די מתבקש של יכולת מסחרית ושימושיות משפחתית. למרות ש/הם אינם מתחרים בקטגוריות זהות, הזמן לי בכל זאת לנהוג במסחרית הקטנה לצד הפאביה, רק לשם פרופורציות. וראו זה פלא. למרות שדף הנתונים מלמד כי הרומסטר מעט כבד ואיטי מהפאביה, אך נהיגה בו מגלה אופי עליז, היוצא נשכר משילוב מעולה של ניהול מנוע-תיבה.
בניגוד למכונית הסופר-מיני, שבדרכה הצליחה אף היא להרשים, הרומסטר נהנה עוד יותר מיחידת ההנעה המודרנית של הקונצרן. תיבת ההילוכים מצאה עצמה אוטומטית תמיד בהילוך הנכון, המנוע הגיב בחדות ונשימתו נקייה ורהוטה. שיפורים קלים שיושמו במערכת המתלים ובמגבר הבלם, הועילו אף הם לנוחות נסיעה עדיפה ובלימה חדה ומהירה יותר.
חבל רק שהחלל הפנימי הגדול הופך לתיבת תהודה רעשנית במיוחד, בעיקר מאחור. בשימוש משפחתי זה עשוי לעייף ולהטריד לאורך זמן. גם רמת הנוחות לא הייתה גבוהה דיה לשימושים שאינם מסחריים, אך שוב ראוי להזכיר כי המכוניות באירוע ההשקה צוידה בחישוקי-ענק וצמיגים ספורטיביים, אותם אין כל חשש שתמצאו באולם התצוגה של סקודה ישראל.
שווה להמתין
נציג היבואן אשר נכח בהשקה, הבטיח לנו כי למרות השינויים הרבים, מחירו של הרומסטר החדש שישווק בישראל, ישאר ללא כל שינוי לעומת הדגם היוצא. ואלה חדשות בהחלט טובות. אין אפילו שינוי אחד ראוי לציון, שאינו משפר את המכונית האטרקטיבית עוד בדור הנוכחי. הדגם המעודכן נראה טוב יותר מבחוץ, נעים יותר בפנים, מציע יחידת מנוע-גיר עדיפה, צורך פחות דלק ופולט פחות מזהמים. מה שמסביר כי החבילה המעניינת עד עתה, הופכת למעניינת עוד יותר כעת.
מנוע | ארבעה ציל' בטור, כפול מגדשים |
נפח / סוג דלק | 1,197 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 105 כ"ס ב-5,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 17.5 קג"מ ב-1,550 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / DSG, שבעה הילוכים |
מרכב | חמש דלתות, טנדרון |
אורך | 421.0 ס"מ |
רוחב | 168 ס"מ |
גובה | 160 ס"מ |
בסיס גלגלים | 260 ס"מ |
משקל | 1,271 ק"ג |
נפח תא מטען | 480 - 1810 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11 שניות |
מהירות מרבית | 184 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 14 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 134 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | - |
מחיר | כ-115 אלף שקל |
אחריות | 24 חודשים |
כריות אוויר | 4 עם אופציה ל-6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | לא נבחן |
הכתב היה אורח חברת סקודה