שתף קטע נבחר

 
games.co.il

ביקור רטרו: סוניק הקיפוד

לפני שהוא הפך לדמות המושמצת ביותר בעולם המשחקים, לסוניק הקיפוד הכחול הייתה תקופת זוהר בה הוא הצליח להתחרות בכבוד אפילו במריו. אורן כסיף נזכר

בשנות התשעים של המאה הקודמת, כמו מעריצי עופרה חזה וירדנה ארזי בשנות השמונים שלה, העולם התחלק לשני סוגים של גיימרים: אלה שאוהבים את מריו ואלה שאוהבים את סוניק.

 

אבל בימינו ההשוואה ביניהם נשמעת מצחיקה. מריו הוא עדיין המיקי מאוס של תעשיית המשחקים, הדמות המוצלחת שכל משחק שלה שווה זהב, בעוד סוניק מהווה בעיקר מושא לבדיחות, אחרי שכל משחק שלו בשנים האחרונות היה יותר גרוע מקודמו.

 

אך זה לא תמיד היה המצב. כשסוניק נולד, אי שם בתחילת שנות ה-90 (1991) בניסיון נועז של חברת סגה להתחרות בשרברב של נינטנדו, הוא סיפק סדרה של משחקים מצויינים, שהצליחו לגרום למריו ולואיג'י להזיע בחשש. הבא נדלג לנו למחוזות הנוסטלגיה, וניזכר במשחקים האלה.

 

סוניק, קיפוד שחי במהירות מופרזת

אז מיהו סוניק? סוניק הוא קיפוד כחול, שחי את חייו ברוגע בגבעה ירקרקה ושלווה, עד שיום אחד מגיע דוקטור רובוטניק הרשע, מדען מטורף ומשופם. רובוטניק מעוניין להשיג את אבני הכאוס, אמרלדים נדירים המחזיקים בכח עצום, ובשביל לעשות את זה הוא מתחיל ללכוד חיות יער תמימות ולהכניס אותן לגופים רובוטיים אכזריים. סוניק, שרואה את הגבעה הירקרקה שלו נהרסת לאט לאט, מחליט לעצור את רובוטניק בכל מחיר.

 

לרשותו של סוניק עומדת בעיקר המהירות העצומה שלו, ויכולתו "להתקפד". כשהוא בתנועה, הוא מסוגל להפוך לכדור קיפודי של קוצים - והופך כך למעשה לבלתי פגיע. כמסורת משחקי הפלטפורמה הדו-ממדיים, העולם של סוניק מחולק לשלבים, בהם סוניק צריך לעבור מסלול מכשולים ולהגיע בשלום לסוף כל שלב - כאשר כל שלב שלישי עליו להלחם בבוס.

 

המבנה הזה לא היה זר לגיימרים של הקונסולות בתחילת שנות התשעים, אך המהירות המסחררת בה הקיפוד זז היא שהייתה חידוש עצום. שלא כמו מריו, או שאר משחקי הפעולה של אותה תקופה, סוניק הקיפוד היה משחק שהתבסס על מומנטום: ככל שסוניק זז מהר יותר, כך הפכה השליטה בו למדוייקת יותר מצד אחד, אך מאתגרת יותר מצד שני.

 

וכך, בעוד מריו אפשר לשחקנים שלו לעצור מדי פעם, לבחון את סביבתם ולתכנן בזהירות את הקפיצה לפלטפורמה הבאה - לשחקנים של סוניק לא הייתה הפריווילגיה הזאת. עצירה בסוניק פירושה, ברוב המקרים, חוסר יכולת לבצע קפיצות כמו שצריך.

 

עוד ב-games: מפות חדשות ל-Modern Warfare 2

 

משחקיות לגובה

למרבה המזל, עיצוב השלבים הייחודי של סוניק לא העניש את השחקנים האיטיים באופן קשה מדי. לא הצלחת לבצע קפיצה? סביר להניח שהנפילה לא תהיה למותך, אלא לנתיב תחתי יותר של השלב. שלא כמו אצל מריו, שהציע בדרך כלל שלבים ליניאריים שכללו מסלול קבוע (ואולי הוסיפו מדי פעם עוד דרך סודית אחת), השלבים של סוניק היו בנויים לגובה, כמו שהם היו בנויים לרוחב.

 

זה אומר שבכל שלב היה מספר גבוה יחסית של נתיבים אפשריים: אפשר היה "לתפוס גובה" ולחצות את השלב בעזרת קפיצים, סלטות וקפיצות גבוהות - או לרדת למטה ולרוץ על שטח מישורי יחסית.

 

הבנייה לגובה משמעותית במיוחד בשלבים מאוחרים יותר: בשלבי המים, למשל, בחירה בנתיב הנמוך משמעותה כניסה לתוך המים, וחיפוש תמידי אחר נקודות אוויר (שכן סוניק עלול לטבוע), בעוד בחירה בנתיב הגבוה יכולה לדלג לגמרי על הטבילה במים, ולהפוך את השלב למהיר יותר.

 

בדרך כלל החלוקה לגבהים הייתה ברורה: המסלולים הגבוהים היו המהירים, המאתגרים והמתגמלים ביותר, בעוד התחתונים היו איטיים ומחושבים יותר (אם כי צריך לזכור שגם סוניק איטי מרגיש כמו מריו על ספידים).

 

המשמעות בפועל הייתה שכל שחקן היה יכול למצוא את "דרך המלך" שלו ולשחק בקצב שהתאים לו - בעוד שהשחקנים המכורים, אלה שרצו לראות את כל מה שיש למשחק להציע, היו צריכים לשחק בכל שלב מספר פעמים כדי לחרוש על כולו.

 

נפילתו של הקיפוד

סוניק זכה למספר מכובד יחסית של משחקים מוצלחים מאוד, הן לקונסולות המגה-דרייב שיצאה בסוף שנות השמונים, והן למאסטר-סיסטם (הנחותה יותר) ולגיים-גיר הניידת, כולן מבית סגה. שלושת המשחקים הראשונים בסדרה נחשבים למופתיים, עומדים בפני עצמם גם היום.

 

הבעיה התחילה כשסגה ניסתה להעביר את הקיפוד לתלת ממד. בעוד שנינטנדו הצליחה להעביר את השרברב שלה לממד החדש עם Super Mario 64, סגה נכשלה שוב ושוב בנסיונות להעביר את חווית המשחקיות היחודית שייצרה לקונסולות המתקדמות.

 

כנראה שהמהירות המסחררת פשוט לא עובדת בתלת ממד - וההוכחות הן בציונים המחפירים שקיבלו המשחקים האחרונים בסדרה.

 

סוף טוב?

האם מעריצי הקיפוד נדונו לחיים של משחקי המשך גרועים? לא בטוח. לאחרונה הכריזה סגה כי היא חוזרת למקורות, וצפוייה לשחרר בקרוב את Sonic the Hedgehog 4 - המשך ישיר למשחק השלישי של קונסולת המגה-דרייב.

 

מדובר במשחק דו ממדי קלאסי שיזנח את כל התוספות שסגה הוסיפה לסוניק עם השנים (למשל חבורת חברים מעצבנים, או יכולת מוזרה להפוך למפלצת) - ואם להאמין ליחסי הציבור - יחזיר את סוניק לגדולתו. למעריצים ששמרו אמונם לקיפוד - קשה לחכות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סוניק. מתגלגל
בשיתוף אתר games.co.il
מומלצים