שתף קטע נבחר
 

מי עשוי להרוויח מהיבוא המקביל?

ביום ד' הקרוב יפתח שוק הרכב המקומי לייבוא מקביל של מותגי מכוניות, לאחר שנים ארוכות של ניסיונות עקרים. במשרד התחבורה מבטיחים הוזלות של מחירי המכוניות בשיעור של עד 5%, אלא שבדיקת ynet מעלה כי רק רוכשי מכוניות יוקרה עשויים לצאת נשכרים

יבוא מקביל של מכוניות לישראל: בשורה גדולה עם השפעה קטנה. לאחר שנים רבות של ניסיונות-נפל, ייפתח השבוע שוק הרכב המקומי לתחרות, עם כניסתה לתוקף של רפורמת "יבוא מקביל": יבוא של מותג אחד על-ידי כמה יבואנים מתחרים. לקראת תחילת יישום הרפורמה, ביום רביעי (7.4), הבטיח שר התחבורה, ישראל כץ, כי מדובר "בבשורה גדולה", שתיפתח ערוצי מכירה חדשים, תגדיל את היצע המכוניות ותגביר את התחרות בשוק הרכב - והכל לרווחת הצרכן. על-פי הערכות רשמיות במשרד התחבורה, הרפורמה תוזיל את מחיר המכוניות כבר בחודשים הקרובים בשיעור של בין 2% ו-5%.

 

לכאורה, הבטחה גדולה ומאוד חיובית לציבור רוכשי המכוניות בישראל. אלא שבפועל, כלל לא בטוח שהצהרות כץ ומשרד התחבורה, אכן יתגשמו. בדיקת הדו"חות הכספיים שפירסמו לאחרונה יבואניות הרכב וחברות הליסינג הנסחרות בבורסה, מעלה כי בכירי שוק הרכב אינם שותפים לאופטימיות זו. להערכתם, מכוניות קטנות ומשפחתיות - במחיר הנע בין 100 ל-120 אלף שקל - לא יוזלו בטווח הזמן הקרוב.

 

דלק רכב (מאזדה ופורד): "השפעה קטנה"

יבואנית הרכב הגדולה בישראל, אינה רואה בפתיחת השוק לתחרות איום משמעותי: "החברה מעריכה כי בתנאי השוק הקיימים, אין כדאיות כלכלית לייבוא מקביל, למעט לגבי מכוניות יוקרה ומכוניות נישה". ומאחר שמרבית המכוניות שדלק מייבאת אינן נמנות עם פלחי שוק אלה, "צופה החברה כי לייבוא המקביל לא תהיה השפעה מהותית על פעילותה". מאחר שהתנהלות דלק קובעת במידה רבה את התנהלות השוק כולו, המשמעות עבור הצרכנים, היא כי מחירי מרבית המכוניות כנראה לא ישתנו באופן משמעותי בטווח הזמן הקרוב.

 

אפשר אמנם לראות בדברים אלה משום ניסיון להרגיע את בעלי המניות של החברה, אולם צריך לזכור כי אחד היתרונות המשמעותיים של יבואניות ותיקות הוא הקשר ההדוק - ולעתים בלעדי - עם יצרניות הרכב. קשר זה מאפשר ליבואניות לרכוש מכוניות במחירים חסרי תחרות. כך מתייחסים לעניין בדלק: "המחירים לצרכן בישראל של כלי רכב שאינם רכבי יוקרה או מכוניות נישה - בניכוי מסים - הינם מהנמוכים בעולם". וכל עוד ישמרו היבואניות הוותיקות על הקשר ההדוק עם היצרניות, הן ימשיכו ליהנות מיתרון רב-ערך על פני יבואניות חדשות.

 

יש לציין כי התייחסות דלק רכב למחירי מכוניות בישראל, אינה חריגה. בדו"ח שפרסמה ב-2009 רשות המסים, נקבע באופן חד-משמעי כי: "מחירי הייבוא של כלי רכב לפני מס, הם מהנמוכים בעולם המערבי". באותו דו"ח גם נמנו הסיבות העיקריות למצב הקיים, המאפשר ליבואניות ללחוץ על היצרניות, כדי להשיג מחירים נמוכים: "נטל מיסי הרכישה על רכב בישראל גבוה בכל קנה מידה; כוח קניה נמוך יחסית של הצרכן הישראלי; בידוד פיזי מאפשר אפליית מחירים בניגוד לנעשה באירופה; השוק הישראלי קטן באופן מוחלט, והפחתת מחיר משפיעה אך במעט על רווחי היצרן".

 

UMI (מותגי GM): "תחרות ביוקרה"

גם ב-UMI לא חוששים מפתיחת שוק הרכב לתחרות: "לייבוא המקביל לא תהיה השפעה מהותית, בין היתר כיוון שלהערכת החברה, יבואנים 'מקבילים' לא יצליחו לרכוש את דגמי הרכב הנפוצים בישראל - והמהווים את פלחי השוק העיקריים - במחירים או בתנאים עדיפים על אלו שבהם רוכשים היבואנים (הוותיקים, ש.ה) את כלי הרכב מהיצרנים".

 

לאור כל זאת, ב-UMI מעריכים כי יבואניות חדשות "לא יוכלו למכור את כלי הרכב לציבור בישראל במחירים או בתנאים עדיפים" מאלו שמציעות היבואניות הוותיקות. אלא שבניגוד לדלק רכב, UMI עשויה בכל זאת למצוא עצמה נפגעת כתוצאה מהייבוא המקביל, מאחר שהיא פעילה בקטגוריות יוקרה עם מותג קדילאק למשל.

 

ואכן, ב-UMI מציינים כי "בפלחים מסוימים, כדוגמת מכוניות המנהלים (משפחתיות גדולות, ש.ה) וכלי הרכב המפוארים, עשויים היבואנים המקבילים להביא ליצירת תחרות על בסיס מחיר". את ההשפעה הצפויה בפלחי שוק אלה, אפשר היה לראות בשנתיים האחרונות, עם התחזקותו הדרמטית של ענף הייבוא האישי, שאילץ יבואניות רבות להוזיל משמעותית את רכבי היוקרה שלהן - במקרים מסוימים, אף בעשרות אחוזים.

 

 

שלמה-sixt: "מכירה למגזר הפרטי"

אחד ההיבטים המסקרנים ביותר של רפורמת הייבוא המקביל, הוא השפעתה על חברות הליסינג: מאחר שהן רוכשות יותר מ-60% מכל כלי הרכב החדשים, רבים מעריכים כי יזדרזו לפתח פעילות יבוא עצמאית. ההיגיון הכלכלי במקרה זה, פשוט: יבוא עצמאי יאפשר לחברות הליסינג להוזיל את מחירי המכוניות שהן רוכשות, ולהגדיל את רווחיהן.

 

בחברת הליסינג הגדולה בישראל, שלמה-sixt, מעריכים כי "פתיחת האפשרות לייבוא רכב מקביל על-ידי חברות (ליסינג) עשויה לגרום להשפעות הבאות: 1. ירידת מחירי כלי הרכב החדשים בשוק; 2. העלאת האפשרות לרכוש כלי רכב חדשים זולים יותר לצי הקיים (של חברות הליסינג, ש.ה); 3. קיום אפשרות למכירת כלי רכב חדשים שייובאו - אם ייובאו - גם למגזר הפרטי".

 

אלא שכדאי לזכור כי כבר כיום מקבלות חברות הליסינג הנחות משמעותיות מהיבואניות. בחלק מהמקרים, ההנחות מגיעות ל-20% ויותר. למעשה, מאחר שיבואניות הרכב מעניקות ממילא הנחות-עתק לחברות הליסינג, כלל לא בטוח כי יבוא עצמאי יהיה כדאי יותר עבורן מבחינה פיננסית. במצב זה, "יבוא מקביל" יוכל להוות איום בלבד, בעזרתו ישיגו אולי חברות הליסינג כמה אחוזי הנחה נוספים.

 

מעבר לזה, נדמה כי ירידת מחירים אפשרית היא תרחיש אופטימי מדי, שאינו צפוי להתגשם בטווח הזמן הקרוב בגלל אופי פעילותן של חברות הליסינג. ב-AVIS, אחת מחמש חברות הליסינג הגדולות, מסבירים כי "הנכס העיקרי של החברה הנו צי כלי הרכב שלה ועל-כן, מחירי המכוניות המשומשות משפיעים על שווי נכסי החברה". ולכן, כל הוזלת מחירים, שבאופן טבעי משפיעה גם על מחירי המכוניות המשומשות, תפגע למעשה בחברות הליסינג - לפחות בטווח הזמן הקצר.

 

ואכן, בשלמה-sixt מציינים כי הוזלת מחירי מכוניות כתוצאה מייבוא מקביל, עשויה "להוביל להפחתה בשווי צי כלי הרכב של הקבוצה". ואסור להקל ראש בעניין זה: שווי צי כלי הרכב הוא אחד הנכסים העיקריים של חברות הליסינג, וכל פגיעה בו - עלולה לפגוע ברווחיותן וביכולתן לגייס כסף.

 

יתרה מכך: בשלמה-sixt אף סבורים כי "הפחתת מחירים עשויה להקטין את הביקוש לרכבים בשיטת הליסינג התפעולי, בשל השיפור בכדאיות האלטרנטיבה של רכישה עצמית של הרכב". ומאחר שעיקר עיסוקה של החברה - כמו כל מתחרותיה הגדולות - הוא ליסינג תפעולי, ברור כי הפחתת מחירים עלולה להוות איום על תוצאותיה העסקיות.

 

על שלושה דברים

אז מה בעצם אפשר ללמוד מהתחזיות של יבואניות הרכב וחברות הליסינג, בעניין השפעת התחרות החופשית על שוק הרכב?

 

  1. יבואניות הרכב הוותיקות ימשיכו לשלוט בקטגוריות הרכב הפופולאריות בישראל, ולא צפויה הוזלת מחירים משמעותית בזמן הקרוב.
  2. עיקר ההשפעה של רפורמת הייבוא המקביל תורגש בקטגוריות היוקרה, שם גם צפויה פגיעה מסוימת בפעילותן של יבואניות ותיקות.
  3. גם אם חברות הליסינג יחלו לייבא מכוניות באופן עצמאי, אין להן אינטרס להוזיל את מחיריהן בטווח הזמן הקרוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דלק רכב: "אין כדאיות כלכלית לייבוא מקביל"
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים