חשש באוסטרליה: הספינה התקועה תתבקע
הספינה הסינית שעלתה על שרטון ליד שונית המחסום הגדול סטתה כנראה מנתיב ההפלגה ונכנסה לאזור האסור בשיט - כך עולה מחקירה ראשונית. לפי שעה לא ניתן להזיזה מחשש שתתבקע ותזהם את הים בסולר; כמות קטנה כבר דלפה למים
שלטונות אוסטרליה וארגוני הסביבה עוקבים אחר הדיווחים מאזור שונית המחסום הגדולה (Great Barrier Reef), שם עלתה ספינה סינית על שרטון. הם חוששים שטילטול הגלים והלחצים המופעלים על גוף הספינה יגרמו לה להתבקע - דבר שיגרום לזיהום ימי חמור.
על סיפונה של הספינה הסינית יש 65 אלף טונות של פחם ובבטנה גם כאלף טונות של סולר. עד עתה דלפה מהספינה כמות לא ידועה של סולר, וכבר עתה ניתן להבחין בכתם שמן קטן שצף על פני המים סמוך לספינה - אך לדברי גורמי חילוץ וארגוני סביבה לא מדובר לפי שעה בדליפה גדולה.
הספינה הסינית ליד השונית. המים הבהירים הם תוצאה של פגיעת בטן הספינה בקרקעית הרדודה, והרס של האלמוגים (צילום: AFP)
הספינה, "שן ננג 1", 230 מטר אורכה, הייתה בדרכה מקווינזלנד לסין כשהתנגשה בקרקעית הרדודה. שלטונות הפיקוח הימי האוסטרליים מסרו כי מחקירה ראשונית עולה שבעת ההתנגשות הספינה הסינית הפליגה במהירות המירבית שלה - 15 קמ"ש - ושסיבת ההתנגשות בקרקעית היא סטייה מנתיב ההפלגה.
הסטייה גרמה לספינה להיכנס לאזור האסור בשיט בשל הרגישות האקולוגית שלו. צוותים של רשות התחבורה הימית האוסטרלית כבר נמצאים באזור כדי לחקור מה גרם לתאונה ולגבש דו"ח שעלול להוביל להליכים משפטיים נגד בעלי הספינה - חברת אחזקות שנמצאת בבעלות חלקית של ממשלת סין.
ראש ממשלת קווינזלנד, אנה בליי, קראה להקשיח את האכיפה נגד הפרות חוקי התעבורה הימית, וציינה כי ניתן יהיה להטיל על בעלי הספינה קנס של מיליון דולר אוסטרלי (כמעט מיליון דולר אמריקני), ועל רב החובל קנס של 200 אלף דולר אוסטרלי.
ארגוני סביבה באוסטרליה קוראים זה מכבר לשלטונות לחייב כל ספינה שעוברת באזור לקבל ליווי של ספינות נתב, שתוביל אותה בתעלות הצרות שבאזור.
שונית המחסום הגדול היא שונית האלמוגים הגדולה בעולם; היא הוכרזה כאתר מורשת עולמית ונחשבת לאתר תיירות מרכזי באוסטרליה, בשל העושר הימי הרב שמתחת למים. זיהום האזור בסולר יגרור נזק אקולוגי חמור מאוד, מעריכים המומחים.
דובר של סוכנות ההגנה הימית האוסטרלית מסר כי בעלי הספינה פנו לקבל סיוע מחברת חילוץ בינלאומית, המתמחה בטיפול במצבים שכאלה. ההערכה שהמחלצים ינסו למשוך את הספינה הרחק מהשונית בעזרת ספינות קטנות יותר, בזהירות רבה כדי שלא לגרום לה נזק חמור יותר, שעלול להסתיים בדליפת סולר או הפלה של מטען הפחם לים. ההערכה היא שתמונת מצב מדוייקת על מצבה של הספינה והאפשרות להזיז אותה ממקומה תתקבל רק בעוד מספר ימים.