ארה"ב: הבאתם מטען-יד לטיסה? תשלמו
כדי להוריד את מחירי הטיסה, הודיעה חברת ה-Low cost ספיריט איירליינס שתדרוש מנוסעיה עד 45 דולר בעבור כבודת היד שתעלה לטיסה
כל מי שטס ולוקח איתו מזוודות במשקל העולה על המותר יודע שעליו לשלם על מספר הק"ג הנוספים. כעת מבקשת חברת תעופה אמריקנית מנוסעיה לשלם גם על מטען היד שעולה איתם למטוס.
כפי שדיווח אתר CNN, חברת ה-Low cost האמריקנית ספיריט איירליינס (Spirit Airlines) - שטסה ליעדים שונים בארצות הברית, לקאריביים ולאמריקה הלטינית - הודיעה כי החל באוגוסט הקרוב תדרוש מלקוחותיה לשלם 20 עד 45 דולר בעבור מזוודות ותיקים שיונחו בתאים שמעל לראשיהם. גובה התשלום תלוי בהיותו של הלקוח "נוסע מתמיד" ובהזמנה מראש לשמירת מקום בתאים.
עם זאת, כל נוסע בטיסות החברה יוכל עדיין להביא עמו למטוס ציוד אישי שייכנס מתחת למושב, כגון ארנק, מזוודה קטנה, תיק או מחשב נייד. בכירים בחברת התעופה מכנים את היוזמה לתשלום על תיקי יד בשם "תביא פחות - תשלם פחות", ולדבריהם, בסופו של דבר, היא תשתלם לנוסעים.
הנוסעים יאלצו להזמין מראש מקום בתאים העליונים (צילום: ויז'ואל פוטוס)
"במטרה להוריד את מחירי הטיסה עוד יותר, היוזמה לתשלום בעבור כבודת-יד תקטין את כמות המטען הנישא במטוס - דבר שישפר את בטיחות הטיסה, ויזרז את תהליך העלייה למטוס", אמר מנהל התפעול הראשי בחברה, קן מקנזי.
מי גובה תשלום בטיסות לישראל?
מקורות בתעשיית התעופה העולמית תוהים האם הצעד של ספיריט איירליינס יגרום לחברות תעופה אחרות להטיל תשלום על כבודת-יד גם בטיסותיהן. "זהו מהלך אמיץ מאוד", אמר שאו בראון, עורך בכיר באתר התיירות Travelocity, שחזה כי מתחרותיה של חברת התעופה יעקבו מקרוב אחר הצלחת המהלך או כישלונו.
האם נאלץ לשלם בעבור כבודת-יד גם בטיסות מישראל? ובכן, לעת עתה חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע אינן גובות תשלום בעבור מטען-יד שעולה למטוס, ואולם חברת ה-Low cost איזי ג'ט - שמפעילה טיסות בין ישראל לאנגליה, ובקיץ אף תטוס לשוויץ - גובה 11 אירו בעבור מזוודה במשקל של עד 20 ק"ג שעולה למטוס. תיקי יד של נוסעים ניתן להעלות לטיסה ללא תשלום.
התחרות הגדולה בין חברות התעופה מצמיחה ניסיונות מגוונים להורדת מחירי הטיסות, וכיום בחברות תעופה שונות נאלצים הנוסעים לשלם בעבור אוכל, שתייה, בידור ושאר מותרות שבעבר היו ניתנים ללא תשלום בטיסות. התשלום על מטען-יד הוא עוד נדבך ברדוקציה של שירותי הטיסה, שאולי אמורות להוריד את מחיריהם, אבל גם פוגעות באיכותם.