מותג אופנועים חדש בישראל: HM
חברת-בוטיק איטלקית, עם היקף ייצור קטן אך רקע מרשים בפעילות ספורטיבית ברמה העולמית הגבוהה, מצטרפת לשוק הישראלי עם אופנועי אנדורו וסופרמוטו חוקיים לכביש. טל שביט עורך לכם היכרות
יצרנית האופנועים הקטנה HM, עם רקורד מרשים בספורט המוטורי ותדמית של אקזוטיקה דו-גלגלית, עושה עליה לארץ הקודש. תגי המחיר רחוקים מלהיות עממיים, קהל היעד לבטח יהיה מצומצם, אבל התוספת לשוק מקומי בהחלט מבורכת. בשנה הראשונה מצפה היבואן למכור בין 40 ל-60 אופנועים חדשים, וללא קשר, להתמודד כבר בעונת המירוצים הבאה עם אופנוע רשמי. משלוח אופנועים ראשון - תוך כחודש ימים.
נציג HM, מנהל השיווק האזורי דווידה ריצי, עם מנכ"ל ה.מ. ישראל תומר לויתן-וירושבסקי (תצלום: טל שביט)
תחי האקזוטיקה
לא בכל יום מגיע לישראל מותג מוטורי-אקזוטי איטלקי חדש. פרארי לא נמצאים כאן, גם לא למבורגיני, מזראטי או פאגאני. אבל אופנועים איטלקיים - ובכן זה כבר סיפור אחר. אופנועי דוקאטי משווקים כאן מזה כבר, ובשנה שעברה הצטרף גם המותג אפריליה. כעת ממגיע מותג איטלקי נוסף, עם היקף פעילות קטן בהרבה מהשניים הנוכחים, אך עם רקורד מרשים בפני עצמו.
חברת HM Moto נחשבת למותג-בוטיק אירופי, המייצר פחות מ-10,000 אופנועים בשנה. חובה רק להזכיר כי ההגדרה "מייצר" נתונה לפרשנות. מבחינה פורמלית מדובר אמנם ביצרן לכל דבר ועניין, אך היצע הדגמים מבוסס ברובו על אופנועי הונדה ממשפחת ה-CRF, עם מנועים מקוררי מים בעלי בוכנה אחת ובנפח 250 ו-450 סמ"ק. דגמי אלה מיועדים במקור לשימוש תחרותי מוטוקרוס ואנדורו - בלבד, ואינם חוקיים לרכיבת כביש. ייחודה של HM הוא בהסבת אופנועי המירוץ לחוקיים לרכיבת כביש. עובדה זו מקנה לה לא רק זכות קיום עצמאית (בברכת ותמיכת הונדה, כמובן), אלא גם את אפשרות היבוא לישראל, על-ידי חברה חדשה בענף, ה.מ. ישראל, הנמצאת בידיים הפרטיות של משפחת מושבניקים מבית חנניה.
בשלב ראשון מיובאים לישראל שני סוגים עיקריים של דגמים, סופרמוטו (בכינוי CRM) ואנדורו (CRE) – כל סוג בשתי תצורות הנבדלות זו מזו בפרטים מהותיים. הדגמים הנושאים את האות R בסוף שמם, מבוססים על דגמי המוטוקרוס והם הקרביים יותר - עם הזרקת דלק אלקטרונית, התנעה רגלית בלבד, מנועים חזקים יותר, משקלם נמוך יותר, ובחלק מהמקרים יש גם הבדלים במיתלים.
אלו בעלי האות X בכינויים, מבוססים על דגמי האנדורו ואופיים מעט רך יותר - אם כי ספורטיבי לפי כל קנה מידה. הם מצוידים (גם) במתג התנעה ומאייד במקום הזרקה. באופן טבעי, אלה יתאימו יותר לשימוש יומיומי. בנוסף לדגמי הארבע פעימות בנפח 250 סמ"ק ומעלה, יובאו גם דגמי שתי פעימות בנפח 125 סמ"ק. אלו יותאמו לדרגת רשיון A2 הבסיסי, וישווקו בהתאם עם מנוע בהספק מוגבל.
לא ממש זול
כיאה למוצר-בוטיק, המחירים אינם נמוכים. דגמי ה-125 הם הזולים ביותר, ותגי המחיר עומדים על 57,000 ש"ח לגרסת האנדורו, ו-59,000 ש"ח לסופרמוטו. מכאן נרשמת קפיצת משמעותית עם העליה בנפח, אך לאחר מכן ההבדלים קטנים: סדרת האנדורו X מוצעת בארבעה נפחים, מ-250 עד 500, במחירים מ-80,000 ועד 85,000 ש"ח. דגמי האנדורו R מעט יקרים יותר - 250 סמ"ק ב-82,000 ש"ח, ו-450 סמ"ק ב-87,000 ש"ח. זו האחרונה מציעה הספק של 55 כ"ס עם משקל של 107 ק"ג בלבד!
היצע הסופרמוטו מצומצם יותר: כאן אין כלל דגמי 250 סמ"ק. בנוסף לדגם ה-125 שתי-פעימות המוזכר לעיל, ישווקו אצלנו שני דגמי 450: גרסת X עם 45 כ"ס ו-125 ק"ג במחיר 86,000 ש"ח, וגרסת R עם הספק של 55 כ"ס, 109 ק"ג ומחיר של 90,000 ש"ח.
עם תגי-מחיר כאלה וקהל יעד מצומצם מאד מלכתחילה, קשה לצפות הצלחה מסחררת למותג החדש, מה גם שהוא פונה לנישה בה נמצאים כבר שני מותגים אירופיים נחשבים, KTM והוסקוורנה. בהתאם, היבואן אינו צופה נתוני מכירות גבוהים: תומר לויתן וירושבסקי, המנכ"ל, מסר כי צפי המכירות בשנת הפעילות הראשונה יעמוד על כ-40 עד 60 כלים. למרות זאת הוקם אולם תצוגה ברחוב נח מוזס בתל-אביב. מחסן חלפים ממוחשב מוקם בימים אלו ויושלם בחודש הקרוב, ואילו חמישה מוסכים מורשים בכל רחבי הארץ ידאגו לשירות. אגב, היבואן בארץ יעניק לאופנועים אחריות בת שנה אחת.