ספורט כמכשיר תעמולה בגרמניה הנאצית
רבות דובר אודות הפרופגנדה הנאצית במלחמת העולם השנייה. אולם חלק חשוב מניצניה ניתן היה לראות כבר באולימפיאדת ברלין ב-1936. ג'סי אוונס קצת קילקל את הרושם
בכוחו וביכולתו של הספורט לעורר רגשות קיצוניים. ניווט רגשות אלה לכיוון הערצת המדינה, המסוגלת לייצר ספורטאי צמרת, עשוי להפוך לנשק תעמולה יעיל, המשפיע יותר משעושים זאת אמצעי התעמולה הקונבנציונליים.
היקף הקהל, מעורבותו, ההזדהות הטוטאלית עם אחד הצדדים או עם הספורטאי עצמו והתשובה המיידית עם תום המשחק (מי ניצח ומי הפסיד) - הם אותם המאפיינים ההופכים את הספורט למכשיר תעמולה כה חשוב.
מילת הקסם בכל התהליך היא הניצחון. אין לספורט שום ערך כמכשיר תעמולה, אם לא מדובר בספורט מנצח. ערכו התעמולתי של הספורט הוא בניצחון, כיוון שהמסר פשוט וברור: כל מערכות המשטר קשורות זו לזו; מכאן שמדינה אשר מערכת הספורט שלה עדיפה על זו של מדינות אחרות - מפגינה עליונות גם בשאר המערכות החברתיות והפוליטיות שלה (כגון מדע, חינוך, אומנות, ואפילו צבא). הניצחון הוא המסר, שהוא "אנחנו טובים מכם לא רק על במגרש אלא בכל דבר, פשוט כי המשטר שלנו טוב יותר".
ברית המועצות, ובעקבותיה גם כל שאר המדינות הקומוניסטיות, היו הראשונות לתפוס את חשיבותו העצומה של הספורט, או נכון יותר - הניצחון - כמכשיר תעמולה המפגין את עליונות המשטר. בברה"מ, גרמניה המזרחית, סין ומדינות אחרות היו מכונים שלמים בהם שקדו המדענים על פיתוח סמים שונים ומשונים אשר נועדו לפתח שרירים ולחזק את הכוחות המנטליים. בכך ניסו למעשה המשטרים הטוטליטריים להפגין כי מילות הסיסמה האולימפית ("מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר") מתייחסות גם למשטרן. ניצחונות הספורטאים שלהם הוכיחו שהמשטר עצמו חזק יותר, טוב יותר, ויעיל יותר. ובכך היה ערכו הגדול של הספורט כמכשיר תעמולה.
אם ברה"מ היתה הראשונה אשר הבינה את חשיבות הניצחון, הרי שגרמניה הנאצית היתה זו אשר הבינה את חשיבותו העליונה של אירוע ספורט גדול כמכשיר תעמולה (במקרה שלה - הוכחת עליונות הגזע הארי ומעלותיו של המשטר). מבחינה זו נפל אירוח המשחקים האולימפיים בשנת 1936 לידיה כפרי בשל - על אף העובדה שלהיטלר לקח כשנה להבין זאת (גרמניה זכתה באירוח עוד ב-1931 - כשנתיים לפני עליית הנאצים לשלטון).
נותרה רק בעיה אחת - היהודים. ובאופן ספציפי יותר - הספורטאים היהודים הבולטים שניצחונותיהם המצופים היו פוגעים קשות בתורת עליונות הגזע הארי.
ג'סי אוונס על הפודיום באצטדיון האולימפי בברלין, עיצבן את היטלר (AP)
סילוק השלטים "כאן לא מוכרים ליהודים" מהחנויות בתקופת המשחקים עבר ללא רבב. לעיתונים נאמר להימנע מפרסום חומר אנטישמי, והמערכה הורידה פרופיל. סילוק הספורטאים היהודים, לעומת זאת, אשר החל שנים לפני תחילת המשחקים בסילוקם ממועדוני הספורט וביטול כל אפשרות להתאמן בצורה נאותה, היווה בעיה מורכבת יותר.
חלקם של הספורטאים היגרו מגרמניה. למשל המתאגרף אריך זליג, שהיגר לארצות הברית והמשיך משם את הקריירה שלו. דניאל פרן (שחקן הטניס הגרמני הטוב ביותר באותה תקופה) סולק מהנבחרת. גרטל ברגמן (קופצת לגובה ברמה עולמית) סולקה גם היא. ניסיונות נעשו "לרמוז" למדינות המשתתפות להימנע ככל האפשר מהכללת יהודים במשלחותיהן. כמה ספורטאים יהודים אמריקנים החרימו מצידם את המשחקים וסרבו להצטרף למשלחת האמריקנית.
גרמניה דאגה ל"ייצוג יהודי סמלי" בקרב ספורטאיה, וזאת כדי לנטרל את הביקורת על סילוק הספורטאים היהודים. הם שיכנעו את הסייפת הלנה מאייר, שהיתה יהודיה למחצה, לחזור לגרמניה ולהשתתף במשחקים כנציגתם. מאייר עשתה זאת ואף זכתה במדליית הכסף. מעל לדוכן המנצחים, וכמו כל הספורטאים הגרמנים, היא הצדיעה במועל יד.
אולימפיאדת ברלין 1936, נפלה כפרי בשל לידי המפלגה הנאצית (AP)
הנאצים זכו להישג תעמולתי גדול: 49 מדינות השתתפו במשחקים - יותר מאשר בכל אולימפיאדה אחרת עד אז. 348 ספורטאים - ובהם חצי יהודיה אחת - יצגו את גרמניה, אשר זכתה במקום הראשון בדירוג המדליות. יתרה מזה, גרמניה אף הצליחה לרמות את העולם: היומון ניו יורק טיימס בירך על "שובה של גרמניה אל חיק אומות העולם", ועיתונים אמריקנים אחרים אף ראו במשחקים זיק של תיקווה לגבי העתיד.
ומה לגבי עליונות הגזע הארי? מרבית הגרמנים אשר זכו במדליות אכן היו בלונדינים בעלי עיניים כחולות. ובכל זאת, תשעה ספורטאים יהודים זכו במדליות בנוסף למארחת, ביניהם חמישה הונגרים. אולם מעל לכל זה - השם הראשון העולה אוטומטית בזיכרון כאשר מדברים על אולימפיאדת ברלין, הוא ג'סי אוונס. האתלט האמריקני השחור זכה בארבע מדליות זהב - בריצות 100 ו-200 מטר, קפיצה לרוחק ומרוץ שליחים (4*100 מ') - וגרם להיטלר לעזוב בכעס את האצטדיון.
ודבר אחרון. אנטישמים היו גם במשלחת האמריקנית, ובראשם ראש המשלחת אייברי ברונדייג', לימים נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי (אשר גם התעקש על המשך משחקי מינכן 1972 על אף טבח הספורטאים הישראלים). שעות לפני ריצת הגמר במירוץ שליחים, שבה ברור היה לכל כי הנבחרת האמריקנית צריכה רק לעלות על המסלול כדי לנצח - הוא שיכנע את המאמן לאוסון רוברטסון להוציא מהקבוצה את שני היהודים סם סטולר ומרטי גליקמן, כדי לא להביך את הפיהרר בכך שיהודים מנצחים לנגד עיניו את הארים.
- ד"ר ברוך חזן הוא מרצה בחוגים לתקשורת של אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת חיפה.