שתף קטע נבחר

 

בקשה לייצוגית: חברות הביטוח מתעשרות שלא כדין

המועצה לצרכנות הגישה בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד חברות הביטוח, על כך שאינן פועלות להשבת כספי מבוטחים שלא נדרשו ואינן עושות מספיק לאיתור המבוטחים או יורשיהם. על פי הערכות שונות, מדובר במיליארדי שקלים

בעוד המאבק בעמלות הבנקים נמשך, במועצה לצרכנות מסמנים יעד חדש – חברות הביטוח. המועצה הגישה היום (יום א') לבית-המשפט המחוזי מרכז, בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד ארבע חברות ביטוח מובילות – מגדל, מנורה, כלל והפניקס.

 

המועצה לצרכנות מבקשת מביהמ"ש להוציא צווים נגד חברות הביטוח, המחייבים אותן למלא אחר חובתן על-פי חוקים, וההנחיות המחייבות של המפקח על הביטוח, לדווח על הכספים הנמצאים בידי החברות והשייכים למבוטחים או מוטבים בפוליסות אשר לא דרשו את הכספים המגיעים להם.

 

המועצה דורשת כי חברות הביטוח יטפלו בכספים אלו באופן מיוחד ובנפרד, ובחלוף תקופה יעבירו אותם לאפוטרופוס הכללי.

 

כמו כן ביקשה המועצה מביהמ"ש לחייב את חברות הביטוח הנתבעות להשיב את הרווחים שהן הפיקו כתוצאה מהחזקת הכספים .

 

לא מקיימים את החובות

בבסיס התביעה עומדת הטענה כי חברות הביטוח אינן פועלות לאתר את אותם מבוטחים או יורשיהם. בין הסיבות האפשריות להשארות הכספים בידי החברות ניתן למנות אירועים לדוגמא כמו מות המבוטח, מעבר מקום עבודה, עזיבת הארץ או סיבות אחרות.

 

בבקשה נטען, כי למרות שעל חברות הביטוח מוטלות חובות שונות, מכוח חקיקה ומכוח חוזר שהוצא על-ידי המפקח על הביטוח, לטיפול באותם כספים ללא דורש, ובראש ובראשונה להתאמץ ולאתר את המוטבים, ממסמכים שונים מתברר כי חובות אלה אינן מקוימות.

 

"צרכנים החוסכים נכסים פיננסיים בחברות ביטוח מצפים כי בהגיע המועד יועברו הכספים לשימושם של מי שהם הורו בעת ההתקשרות: הם, יורשיהם, או אחרים שנקבעו כמוטבים.

 

המחוקק שהיה מודע לאפשרות כי כספים אלה, שחלקם נחסכים במשך שנים רבות, ישכחו וקבע הוראות שונות לאמצעים שעל מחזיקי הכנסים לנקוט בכספים ולאיתורם של בעליהם" אומרים במועצה.

 

לאתר חייבים זה קל, לאתר מוטבים זה קשה

עוד טוענים במועצה לצרכנות כי הותרת הכספים בידי חברות הביטוח, מעשירה את קופתן שלא כדין, שכן הן מפרות את חובות הנאמנות שלהם כלפי הלקוחות ובעלי הנכסים ומפרות את ההוראות המחייבות דיווח לאפוטרופוס הכללי לשם איתור בעליהם או שמירתם.

 

במועצה סבורים כי בהתאם להערכות שונות מדובר בחלק מכלל הכספים שלא נדרשו מגופים פיננסיים המוערך במיליארדי שקלים שבעליהם אינם יודעים כלל על כספים אלה. לדבריה קיימת חשיבות לתביעה זו הואיל בעלי הכספים אינם יודעים על קיומם של הכספים וממילא אינם יכולים לתבוע אותם.

 

"הדבר הראשון שהצרכן מצפה מחברת הביטוח הוא למלא את חובת הנאמנות ביחס לכספים שהוא הפקיד בידיה" אומר מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג,  "מן החומר שבבסיס התביעה עולה חשש כבד כי החברות חטאו לחובה זו. חברות הביטוח מכירות היטב את הדרך לאיתור הלקוחות החייבים להם. תמוה, שכאשר הן נדרשות לאתר מוטבים, דרכן לא תמיד צולחת". את המועצה מייצגים עורכי-הדין גיל רון, יעקב אביעד ואהרן רבינוביץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיליארדי שקלים שלא נדרשו
צילום: Index Open
מה עם חובת הנאמנות כלפי המבוטחים?
צילום: index open
מומלצים