הניידים הדוגמנים צועדים על המסלול
רוצים מחשב נייד מרהיב ביופיו שאין לאף אחד אחר? נטבוק שיתאים גם לתיק הערב שלכם? אוסף ניידים לצרכן האפנתי, ושטכנולוגיה וביצועים לא מעניינים אותו במיוחד
מבחינתם, היצע המחשוב הנייד בישראל מתחלק לשני סוגים: יפה ומכוער.
מאפור למוזהב
מה שאנחנו לובשים נועד לא רק לכסות את גופנו, אלא גם לשדר אמירה לסביבה. חגורות, חפתים, תליונים ועגילים, תיקי צד וארנקים נכנסים כולם לקטגוריות שונות של אביזרי אופנה נלווים – אקססוריז, בלעז, המשלימים ומשפרים את אותה אמירה. כמוהם, גם מחשבים, טלפונים ניידים ומכשירים אחרים.
הראשונים שקיבלו נופך עיצובי היו הסלולריים. כבר בתחילת שנות התשעים, הוצגו בישראל מכשירי נוקיה בעלי מסגרת פלסטיק צבעונית, הניתנת להחלפה.
הלקוחות יכלו לרכוש מסגרות בשלל צבעים, עם איורים של דמויות מצויירות, גיבורי-ספורט ומפורסמים אחרים ובכך להתאים את הסלולרי לסגנון האישי שלהם.
לפני שלוש שנים נמכר בישראל סלולרי של מוטורולה בעיצוב דולצ'ה אנד גבאנה, בית האופנה האיטלקי המפורסם. המכשיר היה זהה לדגם הרגיל, אלא שהיה בצבע מוזהב.
הבאים בתור היו מחשבי כף יד, אשר שודרגו בנרתיקי עור ומתכת מסוגננים להגנה מפני מכות ושריטות, ומצלמות מיקרו, אשר נמכרו במגוון צבעים ולא רק בשחור ובאפור כסוף.
בשלוש השנים האחרונות הבינו גם יצרני המחשבים שמדובר בשוק בעל פוטנציאל רחב, והחלו להשקיע בעיצוב ובסגנון המחשבים. כך הצטרף לרשימת האבזור גם הלפטופ.
בגדי הלפטופ החדשים
שני מחשבים בעיצוב ראוי לציון נקראו על שם מותגים מפורסמים מתחום אחר לגמרי: מכוניות אקזוטיות.
אייסר השיקה לפני כמה שנים דגם שנקרא פרארי, ונשא את לוגו הסוס המפורסם ושילוב של שחור ואדום בוהק. אזוס הציבה מולו את הלמבורגיני - שנשא אף הוא את לוגו החברה וצבע צהוב מבריק.
אלו היו מחשבי גיימרים, בעלי ביצועים מרשימים לאותה התקופה ותג מחיר גבוה מאוד.
מהראשונות שהציגו מחשב נייד צבעוני ומעוצב בישראל היתה חברת Dell. סדרת Studio
של החברה כללה גם מחשבים בצבעים פסטליים נעימים כמו ירוק בהיר, ורוד, תכלת ועוד – וגם מחשבים בעלי עיצובים צבעוניים המשלבים שפריצים של צבע וצורות זרמיות דינמיות ששילבו כחול, לבן ואדום.
חלוצה אחרת בתחום הניידים המעוצבים היתה HP, אשר השתדלה לשדר סגנון קר ומוקפד יותר, שבא לידי ביטוי קודם כל, במחשביה העסקיים כמו הטאבלט Tx2000.
המכסה שלו מעוטר בשילובי עיגולים וקווים אפורים היוצרים צורה של ענפי גפן. לאחרונה הציגה החברה נטבוק מעוצב יפהפה - המיני 110, ובקרוב יושק בארץ גם דגם בעיצובה של ויואן טם הבריטית.
גם מחשבי Vaio של סוני נמכרים בישראל כבר כמה שנים בעיצובים יוצאי דופן – במבחר עשיר במיוחד של צבעים מטאליים, ושל ציפויים למחשב.
אך לעיתים, די בעיצוב חדגוני בהיר כדי לתפוס את העין ולשדר יוקרה. הדוגמה הטובה ביותר היא מחשבי המקבוק של אפל – ניידים לבנים ומבריקים - שהפכו לסימן ההיכר של המותג המפורסם. הקו העיצובי של החברה בולט גם במחשב האחרון שלה, האייפד.
מחשב בעור תנין
סוני הגדילה לעשות והחלה לשווק בעולם סדרות מוגבלות של מחשביה – לפטופ לאספנים. הרעיון המסחרי שמאחורי תפיסה זו הוא ברור כשמש: אם אין הרבה מחשבים ייחודיים שכאלה, הצרכן הסטייליסט ישאף להשיג אחד, וגם לשלם עליו קצת יותר.
בסדרה CS למשל, יש דגם בעל ציפוי עור סדוק וצבוע, המזכיר עור נחש. יש גם דגמים בציפוי עור תנין, ובחו"ל נמכרים גם מחשבים מנומרים.
אם שווה לשלם יותר עבור מחשב מנומר זו החלטה שיעשה הצרכן הסטייליסט עבור עצמו – אבל ללא ספק, מדובר במחשב ייחודי המושך מבטים.
אך המגמה האחרונה בתחום עיצוב הניידים היא שילדת אלומיניום בוהקת וקלה, כאשר מגמה זו הולכת ונהיית נפוצהה יותר ויותר, גם בקרב מחשבים סטנדרטיים, אשר לא אמורים למשוך תשומת לב ולתפקד כאביזרי אופנה.
אולי בכחול? יתאים לי ללפטופ
ללפטופ יש גם סט אביזרים נלווים משלו – תיק נשיאה, בעיצוב מעטפה או תיק מלא, מיני עכבר חיצוני, פלטת קירור ועוד. חברות המחשוב השונות ישמחו למכור לכם אביזרים נלווים ומשלימים למחשב החדש שזה עתה רכשתם, בעיצוב זהה ותואם.
ישנן חברות כמו סמסונייט המוכרות תיקים יוקרתיים ממוגנים למחשב, בהם הדגש יותר על שימושיות, ופחות על עיצוב. מצד שני, כמעט כל חברת תיקים מקומית או מחו"ל מוכרת בישראל תיקי תלמיד ותיקי צד בעלי דופן מוקשחת למחשב נייד – ובשלל צבעים וסגנונות.
חברת ניישנל ג'אוגרפיק המפורסמת מוכרת בישראל תיקי צילום המיועדים גם לנשיאת לפטופ. לתיקים אלו עיצוב "צבאי" וגס, המשדרים עמידות וחוויית שטח. במקרה של תיקים אלו, ההיפך הוא נכון – התיקים ממוגנים ועמידים במיוחד.
סיכום: מה דעתכם?
שאלת העיצוב מול השימושיות אינה שאלה של שחור ולבן. כיום כל מחשב נייד ישלב אלמנטים עיצוביים ולא רק פרקטיות נטו. אפילו סדרת ThinkPad העסקית הטהורה של לנובו כבר נמכרת גם בצבע אדום ולא רק בשחור הסגפני שאפיין אותה עוד מימי IBM.
מאידך, סטייל עולה כסף. היצרנים מתחילים להשתמש במעצבי אופנה ואמנים מפורסמים כדי להציג דגמים יפים ומעניינים יותר, למשוך יותר צרכנים ולמכור במחיר תואם.
באופן כללי, אנחנו ממליצים להעדיף שימושיות ונוחות על פני עיצוב.
הרי מה שווה נעל עקב מרהיבה, אשר מכאיבה לרגל בכל צעד? גם בין המעוצבים יש נוחים יותר ונוחים פחות. ולכן השיטה היא פשוט.. למדוד.
בואו לחנות, בחנו מעט את המחשב שלכד את עיניכם, ותוודאו שהוא באמת נוח לשימוש לפני שאתם פותחים את הארנק ורצים להניח על השולחן בבית הקפה.