אוסטרליה: הספינה הסינית כתשה את האלמוגים
הספינה נכנסה לאזור אסור בשיט בתחילת החודש ועלתה על שרטון. מעט סולר דלף ממכליה אך עיקר הנזק היה מעיכה וכתישה של האלמוגים ברצועה שאורכה כ-2 ק"מ, וכיסוי שלהם בחומר כימי רעיל. מומחה: יידרשו כ-20 שנה עד שהשונית תשקם את עצמה. רב החובל והקצין הראשון נעצרו
הספינה הסינית שעלתה על שרטון באזור שונית המחסום הגדול (Great Barrier Reef) באוסטרליה גרמה לנזק אקולוגי חמור. ממכליה דלפו רק שלושה טונות של סולר אך היא כתשה חלק מהשונית באופן כה חמור, שלדעת מומחים יידרשו 20 שנה עד שהאזור ישתקם.
בדיקות של אנשי הרשות האחראית על השונית - שמוגדרת כיצור החי הגדול ביותר בעולם (אורכה כ-2,000 ק"מ) - מצאו שספינת הפחם הסינית פצעה קטע באורך של כמעט שלושה ק"מ, וברוחב 250 מטר בשונית. "ציפינו שהנזק יהיה חמור והציפיה שלנו התאמתה", אמר דייויד ואכנפלד, המדען הראשי של הרשות.
רב החובל והקצין האחראי נעצרו
בתוך כך, עצרה המשטרה האוסטרלית את רב החובל של הספינה ואת הקצין הראשון שהיא במשמרת בעת התאונה. רב החובל חשוד בעבירה של גרימת נזק לפארק ימי, שהקנס המירבי עליה הוא 55 אלף דולר אוסטרלי (כ-51 אלף דולר אמריקני). הקצין הראשון חשוד כי היה אחראי על הספינה בעת גרימת הנזק - עבירה חמורה הרבה יותר שעונש המירבי עליה הוא שלוש שנות מאסר וקנס של 220 אלף דולר אוסטרלי.
הספינה הסינית התנגשה בשונית ב-3 באפריל. בקרקעיתה נפער חור והיא החלה לדלוף סולר לים, אם כי מדובר בכמות קטנה יחסית של שלושה טונות מתוך אלף הטונות שבמכליה. הסולר טופל באמצעים כימיים ונאסף. המומחים מעריכים שהדליפה לא גרמה לנזק משמעותי משום שטופלה באופן מהיר.
ואולם, בימים האחרונים החלו להיסחף לחוף ולעבר השונית גושים של זפת. צוותי ניקוי יצאו לשטח כדי לאסוף אותם ולגרד את אלה שנדבקו לסלעים, והחשש הוא שהזפת תפגע באזור הידוע כאתר הטלה של צבי ים.
עיקר הנזק: פגיעה באלמוגים
השבוע, תשעה ימים לאחר התאונה, הצליחו צוותי חילוץ להרים את הספינה מעל השרטון באמצעים טכניים מורכבים. היא נגררה לנמל סמוך, ואז התאפשרו צלילות לבדיקת הנזק לשונית.
ואכנפלד הסביר שהנזק התברר כחמור בין היתר משום שהספינה לא נשארה במקום אחד אחרי שעלתה על השרטון. הגאות והזרמים באזור טילטלו את הספינה לאורך קטע השונית והמשיכו במעיכה של האלמוגים. כמו כן, צבע מקרקעית הספינה נמרח על האלמוגים והצמחים והם נפגעו.
הצבע הבהיר והעכור של המים סביב הספינה הוא תוצאה של כתישת האלמוגים (צילום: AFP)
בחלקים מהקטע הפגוע, "כל היצורים החיים נמעכו לגמרי והאלמוגים נכתשו תחת משקלה של הספינה", אמר ואכנפלד. יקח עוד כשבוע עד לאמדן מקיף של הנזק אך להערכתו יקח כשני עשורים עד שהשונית תשקם את עצמה.
צבע רעיל שנמרח על האלמוגים הורג אותם
אחד הדברים המדאיגים ביותר את המדענים הוא דווקא מריחת הצבע על האלמוגים. רוב הספינות מכוסות בחומר כימי מיוחד המונע מיצורים חיים לגדול אליהם. הדבר נחוץ משום שכאשר אלמוגים "נדבקים" לקרקעית ספינה וגדלים שם הם יוצרים גרר הפוגע בהידרו-דינמיות שלה. החומר הזה מכיל בדרך כלל מתכות כבדות והוא למעשה סוג של חומר הדברה. כעת הוא מרוח על שטח נרחב בקטע השונית הפגוע ואפשר שימנע גדילה של הקטע הפגוע בשונית.
שלטונות אוסטרליה החלו במקביל לחקור את נסיבות האירוע וההפרות לכאורה של תקנות השיט באזור הרגיש, שגרמו לתאונה. המשטרה הודיעה כי מחקירה ראשונית של האירוע עולה שהספינה לא פנתה בנקודת ציון בה אמורה הייתה לפנות כדי שלא להיכנס לאזור האסור בשיט בשל רגישותו האקולוגית.
ראש ממשלת קווינזלנד, אנה בליי, אמרה שתקשיח את התקנות המונעות מעבר של ספינות גדולות באזור. היא אמרה שהקנס המירבי לתאגידים יגדל מ-1.7 מיליון דולר אוסטרלי (כ-1.6 מיליון דולר אמריקני) ל-10 מיליון, והקנס לאדם פרטי יגדל מ-350 אלף דולר אוסטרלי ל-500 אלף דולר.
המדיניות המחמירה כבר מיושמת. השבוע, שלושה אנשי צוות מספינה אחרת שנכנסה לאזור אסור בשיט הופיעו בבית המשפט. הם שוחררו בערבות עד משפטם אך צפויים לקנסות של עד 220 אלף דולר אוסטרלי כל אחד.