איגוד הפרסום הבריטי: הכותל לא נמצא בישראל
האיגוד קבע כי מודעה לעידוד תיירות בישראל "מוליכה שולל", כי יש בה צילום של מזרח ירושלים, שאינה חלק ממנה - והורה למשרד התיירות הישראלי לא להשתמש בה. תגובת המשרד: "אם ירושלים לא הייתה במודעה - זו הייתה הולכת שולל"
הנזיפה הועברה על ידי הרשות לפיקוח על סטנדרטים בפרסום (ASA) - גוף ציבורי הממומן על ידי איגוד משרדי הפרסום, ולא על ידי הממשלה. לפיכך אין לו סמכות חקיקתית - אך החלטותיו משקפות לרוב את רוח החקיקה בבריטניה. ה-ASA קבע כי המודעה מפרה את כללי האמת בפרסום, והורה למשרד התיירות לחדול מהשימוש בה. "הבהרנו למשרד התיירות הישראלי שנאסר עליו לרמוז בכל דרך שהיא שמקומות הנמצאים בשטחים הכבושים הם חלק ממדינת ישראל", נמסר מה-ASA.
אין זו הפעם הראשונה שמשרד התיירות נתקל בבעיה כזו בבריטניה. לפני קרוב לשנה, בעקבות כ-300 תלונות, בין היתר מצד שגרירות סוריה, הורה ה-ASA למשרד התיירות להסיר פוסטרים מתחנות הרכבת התחתית בלונדון, משום שמפת ישראל שהופיעה עליהם הכלילה את הגדה המערבית ואת רמת הגולן בשטח ישראל. אז הסכימו במשרד התיירות להסיר את המודעה מוקדם מהצפוי, בנימוק ש"איננו רוצים לערבב פוליטיקה ותיירות".
גם הפעם הוחלט ב-ASA על הנזיפה בעקבות תלונה מ"אזרח מודאג", אלא שהפעם מתמקדת התלונה במזרח ירושלים - שבניגוד לגולן ולגדה, הוחל בה החוק הישראלי, זמן קצר לאחר כיבושה ב-1967. עם זאת, הקהיליה הבינלאומית מעולם לא הכירה בסיפוח זה, ובעולם נחשבת מזרח ירושלים לחלק מהגדה המערבית, ולשטח כבוש.
"מידע בסיסי ומדויק"
יש לציין כי התמונה המרכזית במודעה היא של חוף הים בתל אביב, ובתחתיתה מופיעה גם תמונה קטנה של אזור הר הבית. "הבחנו בכך שבמודעה יש תמונה ממזרח ירושלים", נמסר מה-ASA. "במודעה נכתב ש'אפשר לטייל לאורכה של מדינת ישראל כולה בשש שעות - דמיינו מה תוכלו להספיק בארבעה ימים', וגם 'בקרו עכשיו בישראל'. מכך עלולים הקוראים להבין שהמקום המצולם בתמונה נמצא בישראל. ואולם, אנו יודעים שמעמד השטח הזה נתון למחלוקת בינלאומית - ולכן קבענו שיש סכנה שהמודעה תוליך אנשים שולל".
בניגוד לפעם הקודמת, הפעם החליטו במשרד התיירות לא להתקפל - והגיבו בחריפות. "המודעה מספקת מידע בסיסי ומדויק לכל מטייל בריטי עתידי שמעוניין לדעת מה מצפה לו", נמסר מהמשרד ל"אינדפנדנט". "זה מדויק לחלוטין לטעון שמבקר בישראל יכול לכלול את ירושלים בביקור שלו. אם היו משמיטים מהמודעה כל אזכור לביקור בירושלים - זו הייתה הולכת שולל".
עוד מבהירים במשרד התיירות, כי "ישראל קיבלה אחריות על התמיכה באתרים הקדושים לכל הדתות בעיר - מחויבות שקיבלה עיגון גם בהסכם בין ישראל לרשות הפלסטינית ב-1995 (הסכם אוסלו ב'). ההסכם הפקיד את תחזוקת המקומות הקדושים ואת הסדרת ביקורי התיירים בהם תחת שיפוטה של ישראל".
למעמדה החוקי של ירושלים, מבהירים במשרד התיירות, אין דבר וחצי דבר עם עצם העניין: "הדבר היה רלוונטי אך ורק אם היה ניסיון לפרש את המסר הישיר של המודעה באופן שמרחיק מעבר למה שהצרכן הסביר היה מבין ממנה".
שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, הוסיף היום בתגובה: "ירושלים על שלל אתריה הדתיים וההיסטוריים, מהווה עוגן תיירותי מרכזי של מדינת ישראל, המושך מדי שנה מיליוני תיירים מכל הדתות והעדות, ללא הבדלי השקפות או דעות פוליטיות. משרד התיירות ממצב את ישראל בעולם כארץ הקודש שבמרכזה ירושלים, אשר מעבר להיותה עיר השלום, מהווה את בירתה המאוחדת של ישראל. כפי ששום בר דעת לא יעז להתערב בשיקול דעתם של גורמים ממלכתיים באנגליה בנושאי שיווק המדינה, הרי שניסיון לנהוג באופן דומה כלפי ישראל, פסול מיסודו ולא נתון למו"מ".
Read this article in English