עובדי נמל חיפה פתחו בשביתת פתע
הנהלת הנמל אישרה את התשקיף להנפקת הנמל בבורסה, והעובדים הזועמים הפסיקו מיד את כל העבודה בנמל ומנתקים את הטלפון ללקוחות שרוצים לדעת אם הנמל פועל. הנהלת הנמל: "שביתה פרועה ושלא כדין". ההסתדרות: "אלה אסיפות הסברה בלבד". שרגא ברוש: "הממשלה נוהגת באיוולת"
עובדי נמל חיפה הפסיקו הבוקר (ד') את עבודתם ופתחו בשביתה. העובדים אינם מטפלים באוניות הנכנסות לנמל ויוצאות ממנו ובלקוחות הפורקים בו סחורה. פקידים בהנהלת הנמל מנתקים את הטלפון ללקוחות שרוצים לדעת אם הנמל פועל.
כיוון שהעובדים לא קיבלו אישור רשמי מראש מההסתדרות להשבית את הנמל, הם מגדירים את השביתה כ"אסיפת הסברה". ראשי ועד עובדי הנמל נפגשים בצהריים עם נציגי ההסתדרות כדי להחליט על המשך צעדיהם.
הרקע לשביתה הוא החלטת דירקטוריון נמל חיפה, שהתקבלה אמש, לאשר תשקיף להנפקת הנמל בבורסה, אותו הכין משרד האוצר. העובדים טוענים שמדובר בהפרה של הבנות בינם לבין האוצר וההנהלה, לפיהן לא תתבצע הפרטה חד צדדית של הנמל בלא הסכם איתם.
העובדים טוענים כי הובטח להם שהפרטת הנמל תיעשה בהנפקה של הנמל כולו, אך בטיוטת התשקיף שהוציא האוצר מדובר גם על הפרטה של רציפים בודדים ומכירתם ליזמים, כפי שנעשה בנמל אילת בעבר, והעובדים חוששים שכך יוכל האוצר לעקוף אותם לגמרי ולהפריט את הנמל כולו.
בהנהלה, לעומת זאת, טוענים כי בכל מקרה לא מדובר בצעד מעשי בדרך להפרטה אלא רק בבדיקה תיאורטית. יצויין כי לפני כחודש, לאחר שהעובדים פתחו בעיצומים, דחתה הנהלת הנמל ישיבת דירקטוריון שבה הייתה אמורה לדון בעניין.
מהנהלת נמל חיפה נמסר בתגובה: "מדובר בשביתה פראית שנפתחה שלא כדין וללא אישור ההסתדרות. הנהלת הנמל פועלת כדי להשיב את העבודה למהלכה התקין והסדיר".
בהסתדרות מכחישים את טענות ההנהלה וטוענים כי השביתה או "אסיפות ההסברה" דווקא תואמו עמה וכי ההסתדרות מגבה את העובדים השובתים.
גם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, המייצג את המפעלים המפסידים מיליוני שקלים מכל שעה של שביתה, מגבה את העובדים ומאשים בשביתה את הממשלה. לדברי ברוש מסר בתגובה: "ניסוח טיוטת ההנפקה, לא כפי שסוכם עם העובדים, הוא איוולת וחוסר אחריות ממעלה ראשונה של משרדי האוצר והתחבורה, שמנהלים את מלחמותיהם על גב ציבור היצואנים והיבואנים, שממילא נמצא כיום באחת התקופות הקשות בתולדות הכלכלה הישראלית. ההתאחדות לא תסכים שהמגזר העסקי ייפגע משביתות וקוראת לצדדים להתייצב מייד למשא ומתן".
אתמול: שביתה איטלקית בנמל אשדוד?
לפי נתוני איגוד לשכות המסחר זמן פריקת משאית מלאה סחורה התארך לאחרונה באופן מפתיע מחצי שעה לשלוש שעות. בנוסף, כלי רכב שמתקלקלים, כגון מלגזות או מנופים, אינם זוכים לתיקון, מה שגורם להשבתת העבודה. לטענת האיגוד בשבוע שעבר החלו עובדי נמל אשדוד לנקוט בעיצומים שהתרכזו באוניות קונבנציונאליות, אולם השבוע החלו העובדים בעיצומים גם לגבי אוניות מכולה - דבר המקטין את תפוקת נמל אשדוד בשיעור של עד כ-50%.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", ברבעון הראשון של 2010 טיפל נמל אשדוד ב-4,063 אלף טון מכולות, עלייה של כ-40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גורמים במערכת הספנות מעריכים שההאטה בקצב העבודה היא פועל יוצא של התנגדות ועד עובדי הנמל לטיוטת התשקיף שהוגשה בשבוע שעבר לרשות לניירות ערך, שם נאמד שוויו של נמל אשדוד ב-1 עד 1.2 מיליארד שקל. הטיוטה הוגשה לקראת הנפקת 15% מאחזקות המדינה בנמלי חיפה ואשדוד במאי הקרוב.
עמיעד ליפשיץ, יו"ר ועדת נמלים ותובלה באיגוד לשכות המסחר, ואמיר שני, יו"ר ועדת הכספים, פנו אתמול לשר התחבורה ישראל כץ בדרישה להתערב במשבר. לדבריהם, הסכסוך בנמל אשדוד מסב לכלל המשתמשים בנמל נזקים עצומים, מה שפוגע קשות בציבור היצואנים, היבואנים וחברות התובלה. הנזק הישיר והעקיף למשק נאמד בעשרות מיליוני שקלים. ליפשיץ מעריך שהעיצומים נמצאים רק בתחילת הדרך וצפויים עוד ימים רבים של שיבושים בעבודה השוטפת בנמל.