קודם ניקח את ת"א: אייר ברלין מרחיבה פעילות
חברת התעופה החמישית בגודלה באירופה, שמפעילה זה שנה בקירוב טיסות בין נתב"ג לבירת גרמניה, מוסיפה טיסות גם למינכן, לקלן ולדיסלדורף. נציגיה לא חוששים מבעיות ביטחוניות: "נטוס גם לעיראק"
שחקן חיזוק משמעותי מצטרף באופן רשמי לשוק התעופה הישראלי-גרמני: חברת התעופה השנייה בגודלה בגרמניה והחמישית בגודלה באירופה, "אייר ברלין", השיקה הבוקר (יום ד') את הרחבת פעילותה לישראל, במסיבת עיתונאים שהתקיימה בתל אביב.
חברת הענק, שבשנה האחרונה הפעילה שתי טיסות שבועיות מבירת גרמניה לנתב"ג, הוסיפה 7 טיסות נוספות, לשלושה יעדים נוספים מלבד ברלין - מינכן, קלן ודיסלדורף. חלק מהטיסות החלו החודש, והן יופעלו במלואן החל ביוני. בכך תיכנס אייר ברלין לתחרות ישירה מול אל על ולופטהנזה.
מבחינת הנוסע הישראלי, כניסת אייר ברלין אמורה להיטיב בעיקר עם הכיס: בחברה מבטיחים טיסות לגרמניה במחירים נמוכים יחסית, החל ב-99 אירו לכיוון. "החוק הגרמני מחייב חברה לשמור על המחיר שעליו הצהירה באופן קבוע - לפחות ל-10% מהמושבים בטיסותיה", הבהיר נציג החברה בישראל ויו"ר "הולידי טרוול ישראל", מוני בר.
חברת התעופה מציעה טיסות המשך ל-80 יעדים ברחבי העולם, בהם מוסקבה (החל ב-148 אירו), ניו יורק (319 אירו), סקנדינביה (128 אירו) וברצלונה (129 אירו). בחברה הבטיחו כי הנוסעים הישראלים יוכלו להינות ממגוון רחב של ארוחות כשרות במחלקה העסקית של מטוסיה, עיתונים בגרמנית ובאנגלית וגישה לאולמות הנוסעים יוקרתיים.
יהנו מגורל שונה?
"אנו מאמינים שישראל תמשיך להיות מאוד פופולארית באירופה ובגרמניה", אמר הממונה על הטיסות המסחריות באייר ברלין, כריסטוף דבוס. "אם נצליח, ננסה לפתוח קו גם לאילת".
יש לציין כי בעבר, לא מעט חברות תעופה זרות שהחלו להפעיל טיסות לישראל בקול תרועה רמה, נטשו כעבור שנה-שנתיים של פעילות. "נתנו התחייבות לממשלת גרמניה שנטוס לישראל לפחות כמה שנים. כחברה החמישית בגודלה באירופה אנחנו לא סתם קופצים לכל שוק. כמו כן, נקבל את כל הדרישות הביטחוניות, וחלק מהטיסות יהיו בצ'ק אין נפרד", אמר דבוס בעניין זה.
"אם נצליח, ננסה לפתוח קו גם לאילת". צוות של אייר ברלין
לשאלה אם החברה תירתע מלהפעיל טיסות לישראל בתקופות של משבר בטחוני, השיב דבוס: "אנחנו פועלים להפעיל טיסות גם לעיראק. יש לנו סטנדרטים גבוהים מאוד של ביטחון, ואני מאמין שגם בעתיד התיירים הגרמנים ירגישו את החופש שחשנו בטיולינו פה בארץ בימים האחרונים".
"היסטוריית תעופה מוצלחת בין ישראל לגרמניה"
שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, התייחס בדבריו לכך שמדיניות השמיים הפתוחים שמוביל משרד התחבורה מאפשרת כניסה של עוד-עוד חברות תעופה זרות לקווי הטיסה לישראל, וכתוצאה מכך נפגעות חברות התעופה הישראליות.
"אל על היא חברה פרטית-מסחרית - ולא חברה לאומית", הדגיש השר. "תמיד צריך לשמור על שביל הזהב בין השמירה על האינטרס של אל על לכיס של הלקוח. ככל שיגדלו מספר הטיסות והחברות, כך כוחות השוק יורידו את מחירי הכרטיסים. על מנת לשמור על האינטרסים של החברות הישראליות ובראשן אל על, משרד התחבורה אישר לאל על לטוס לאילת".
גם בר שלח מסר מרגיע למתחרות של אייר ברלין: "התוספת הזו לאו דווקא תהווה נגיסה בשוק של לופטהנזה ואל על, כי עם הגידול בהיצע הטיסות יגדלו גם מספר התיירים וכן העוגה תגדל בהתאם".
בר אף ציין כי יווצר איזון בהפעלות הטיסות לאורך כל השנה, הואיל והתיירים הישראלים אוהבים לטוס לגרמניה ביולי-אוגוסט, בה בעת שהגרמנים אוהבים לתייר בישראל בחודשי החורף הישראלי.
מיסז'ניקוב: "המסלול החדש יגדיל את קיבולת הטיסות והמושבים, יעודד תחרות ויביא לירידה במחירים, שתבטיח התאמה ליעדי המשרד, בהם הבאת מיליון תיירים נוספים לישראל בתוך שלוש שנים". סגן שר התחבורה הגרמני, יאן מוקה, אף ציין כי "השירות החדש של אייר ברלין הוא דוגמה טובה להיסטוריית התעופה המוצלחת בין ישראל לגרמניה. חלה עלייה עקבית במספר התיירים הגרמנים בישראל, שתגדל עם כניסת אייר ברלין".