אושר בוועדה: סיוע כספי למגישי תביעה ייצוגית
ועדת חוקה חוק ומשפט אישרה תקנות לפיהן הממשלה תעניק סיוע כספי לאזרח או ארגון שמבקשים להגיש תביעה ייצוגית נגד חברה מסחרית או נגד המדינה. הסיוע עשוי להגיע עד 90% מהוצאות התביעה. יו"ר הוועדה: המדינה מפסיקה את המצב הקלוקל שמנע מהאזרח הקטן להגן על זכויותיו"
אזרח פרטי או ארגון שיבקשו להגיש תביעה ייצוגית נגד חברה מסחרית או נגד המדינה, בעיקר בנושאי עסקים, צרכנות, עבודה וסביבה, יהיו זכאים לקבל סיוע כספי מקרן מימון ממשלתית עד 50% מהוצאות התביעה, ובמקרים מיוחדים עד 90%. כך נקבע בתקנות חדשות של שר המשפטים יעקב נאמן, שאושרו היום (ד') בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, לפי חוק שהתקבל לפני 4 שנים.
הוועדה אישרה גם תקנות נפרדות שמסדירות את הקמת הקרן, את ניהולה ואת הדיונים בבקשות לקבלת סיוע."המדינה פותחת כאן את מוסד התביעה הייצוגית גם לאזרח הקטן, ומפסיקה את המצב הקלוקל הקיים אשר מנע ממנו להגן על זכויותיו בכלי המשפטי הזה מול הגופים הגדולים, הציבוריים ועסקיים, בגלל הוצאות המשפט היקרות", מסר יו"ר ועדת החוקה ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו).
על פי התקנות שאושרו, מגישי התביעות יוכלו להגיש את הבקשות בכל שלב של ההליך: לפני הגשת הבקשה לתביעה הייצוגית, במהלך הדיון המשפטי בבקשה, ואפילו בהליכי ערעור על החלטת בית המשפט לדחות את בקשת התביעה. וועדה מטען הקרן שתדון בבקשת הסיוע, תשקול אם לאשר אותה בהתאם לחשיבותה הציבורית והחברתית וכן בהתאם לסיכוים הצלחתה במשפט.
בנוסף, נקבעו מגבלות כדי לחסום מראש תביעות סרק ולמקד את הזמן ומשאבי הקרן בסיוע לתביעות ממשיות, שהשלכותיהן הציבוריות רחבות ככל האפשר. הזכאות לסיוע בתביעה ייצוגית של אזרח פרטי תינתן בתנאי שהמבקש איננו פושט רגל, איננו פועל מטעם מפלגה או ארגון פוליטי כדי להשיג את מטרותיהם, ולא הורשע בעבירה על חוק החברות ובכל עבירה אחרת המטילה דופי ביושרו וניקיון כפיו.
כן נקבע, כי הזכאות לסיוע בתביעות של ארגון, מוגבלת לגוף המאוגד כחוק ומנוהל באופן תקין, ובתנאי שהוכיח כי הוא פעל במהלך השנה שקדמה לבקשת התביעה, למימוש מטרותיו בתחומי הצרכנות, הבנקאות, הביטוח, ההגבלים העסקיים, דיני עבודה, הגנת הסביבה וכל מטרה ציבורית אחרת.
בנוסף, הארגון יצטרך להוכיח ניסיון בקידום מטרותיו כולל בהליכים משפטיים, ותביעות ייצוגיות, ולהוכיח כי תחומי פעילותו תואמים את נושא התביעה הייצוגית והבקשה לסיוע.
יו"ר הוועדה חייב את משרד המשפטים בשקיפות מלאה של דיוני הקרן והחלטותיה לגבי בקשות הסיוע בפתיחת הפרוטוקולים שיהיו נגישים לציבור הרחב. זאת בניגוד לנוסח המקורי של התקנות שהוגשו לאישור הוועדה שבו הוטל חיסיון על הדיונים בבקשות הסיוע, למעט החלטותיה.