קאוואסאקי ER6 - במחיר הזה, מעניין
אופנוע אמצע הדרך של קאוואסאקי נמכר אצלנו עד עתה במחיר סביר, ביחס לתמורה השנויה במחלוקת שהוא מעניק. אלא שתקנות היבוא החדשות, מאלצות את היבואן להוזיל את מחירו של דגם 2009 באופן ניכר, והופכות אותו לפתע לעסקה מעניינת. בדקנו אם כדאי
אופנועים בינוניים בגודלם במחיר שפוי, הם הלחם והחמאה של שוק האופנועים במדינות מתוקנות. אצלנו נדחקו רגליהם על-ידי קטנועים גדולים, המועדפים על-ידי מרבית הקונים תודות לשימושיות והנוחות ביומיום. עד כדי כך, שייבוא חלק מהדגמים שהיו כאן בעבר, הופסק לחלוטין. ראו מקרה הונדה CBF600, או סוזוקי בנדיט 600. קאוואסאקי ER6 בגרסאות פיירינג או עירום מלא, הוא דוגמה להיצע הקטן שבכל זאת מגיע לכביש אצלנו, עם תג-מחיר סביר של כ-61,000 ש"ח.
קאוואסאקי ER6. ה-f לטובת פיירינג, ה-n לטובת נייקד (תצלום: טל שביט)
לא מרשים במיוחד
עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בעוף מוזר, הן בגרסה עם הפיירינג (f) והן בגרסה העירומה (n). לא רק שהוא מעוצב באופן חריג (סידור חריג של מערכת הפליטה, מבנה לא-סימטרי של השלדה), אלא שהוא גם לא ממש נוח לשימוש. הרוב המכריע של האופנועים מסוגו הם כלים נעימים ונוחים, העושים את החיים קלים לרוכב המתחיל. ה-ER בפירוש אינו נעים. המנוע הדו-צילינדרי מחוספס, לא נעים לאוזן ומרגיש חלש. לכן למשל, לא קל לזנק במתינות לפנים בתנועה עירונית. גם המצמד אינו רך כפי שהיית מצפה מכלי שכזה, ומהלך דוושת ההילוכים ארוך ואינו מדויק מספיק. הבלמים, למרות דיסקים בעלי עיצוב עכשווי, לא מגיבים בחדות ראויה.
ועוד לא הגענו לתנוחת הרכיבה, המזכירה עם הרגליות - גבוה ומאחור - בעיקר אופנועי ספורט קיצוניים. ומצד שני, הכידון שטוח וגבוה יחסית. התוצאה אינה נוחה, לא לטווח קצר ובוודאי לא לרכיבה ארוכה. ועוד לא דיברנו על הרעידות המיותרות שמייצר המנוע בנקודות שונות על פני כל טווח הסל"ד. בנוסף, לוח המחוונים הדיגיטלי-LCD אינו מאפשר לראות דבר באור יום, ואילו בחשיכה הוא בולט, אך התצוגה הגרפית המשולבת של הסל"ד ומד הדלק היא רעיון רע, עם ביצוע גרוע.
לוח מחוונים מקורי, אבל לא ממש יעיל (תצלום: טל שביט)
וכאן מסתיימת הביקורת. העיצוב יוצא-דופן מושך המון תגובות, חיוביות ברובן. לנו נראה כי הסיבה העיקרית לכך היא צבע הירוק-איזמרגד של אופנוע המבחן, אבל התוצאה בכל מקרה מרשימה. המנוע שנשמע אנמי ובקושי מגיב בסל"ד נמוך, עושה עבודה לא רעה בכלל בסל"ד גבוה. אחרי הכל, 72 כ"ס לא הולכים - אפילו היום - ברגל. בהתאם, גם פעולת תיבת ההילוכים משתפרת בסל"ד גבוה.
אבל ההפתעה החיובית העיקרית, מגיעה מצד השלדה והמיתלים: למרות שמדובר באופנוע זול - הסובל בדרך כלל בתחום זה - במקרה של ה-ER זוכה כיול המיתלים בציון טוב, עם פשרה ראויה בין נוחות ושליטה, והיגוי מדויק יחסית. התוצאה היא אופנוע עם יכולת ספורטיבית מכובדת, ובעל מרווח הטיה מצוין.
למרות הכל, מעניין
בסופו של יום, חובה לזכור כי מי שרוכש אופנועים מסוגו של ה-ER6 על שתי גרסאותיו, אינו מחפש ביצועים. ולכן, בעיקר מכיוון שהוא מאוד בינוני במרבית התחומים, ואף כושל באחדים, הוא לא יכול לזכות בציון גבוה - לא יותר מ"סביר". אבל, החדשות הטריות הן כי השניים מוצעים ב"מכירת חיסול", והיא גם הסיבה שלנו להתייחסות לכלי. עם פיירינג יהיה המחיר 51 אלף שקל, בלי הוא יעלה 50 בדיוק. אגב, הסיבה להוזלה הדרמטית היא בעייתו של היבואן במכירת מלאי דגמי 2009 (הזהים לחלוטין ל-2010), שבקרוב יחייבו רישום בעלות על שם החברה, אם לא ימכרו. זאת בהתאם לתקנות היבוא שנכנסו לתוקף בשנה שעברה.
מרווח ההטיה מכובד. בתמונה הוא לא מתבטא (תצלום: נתי מורל)
צריך לזכור כי גם ככלי לתחבורה יומיומית, הקאוואסאקי אינו גובה עלויות גבוהות, למעט כמובן ביטוח חובה שערורייתי. הטיפולים השוטפים יעלו הרבה פחות מאלה של קטנוע גדול, ואילו צריכת הדלק עמדה במבחן על 20 ק"מ לליטר בדיוק. לכן, אם אתם מחפשים אופנוע בינוני, לא תוכלו להתעלם מתג-מחיר שכזה. וגם אם התלבטתם בין אופנוע לקטנוע, יש לקאוואסאקי אופציה עבורכם.
מנוע | 2 ציל', 8 שס', קרור מים, הזרקת דלק |
נפח / סוג דלק | 649 סמ"ק |
הספק מרבי | 72 כ"ס ב-8,500 סל"ד |
תיבת הילוכים | 6 הילוכים |
משקל רטוב | 204 ק"ג |
תצרוכת דלק (מבחן) | 20 ק"מ לליטר |
טווח נסיעה | 290 ק"מ |
מחיר | 51,000 שקלים |
אחריות | שנתיים, ללא הגבלת ק"מ |
עלות טיפולים | ל-24,000 ק"מ: 3,700 שקלים |