שתף קטע נבחר
 

טיסות באפר: למה זה מסוכן

מרבית התעבורה האווירית בצפון ומרכז אירופה מושבתת, וסכנת האפר מתקרבת לישראל. מה צפוי לקרות כאן, למה הטיסה בקרבת האפר כל-כך מסוכנת, ומה עושה משרד התחבורה שלנו בנושא

בעקבות התפשטות ענן האפר הוולקני לכיוון צפון טורקיה, קיימו גורמי תעופה בארץ הערכת מצב, ובסיומה הוחלט לאשר ב-24 השעות הקרובות המראות ליעדים עם שדות תעופה פתוחים. עם זאת, שר התחבורה הורה על קיום הערכת מצב נוספת הערב (א'), בה יוחלט אם לאשר או לאסור טיסות ליעדים נוספים, וזאת בהתאם לשינויים בכיוון הרוח. במשרד התחבורה מזכירים כי השירותים המטאורולוגיים בבריטניה ואיסלנד, עוקבים אחר התפשטות האפר - בין היתר באמצעות לווין ומודלים ממוחשבים - ומעדכנים את התחזית אחת לשש שעות.


שדה התעופה בלונדון. ריק לחלוטין (תצלום: רויטרס)

 

מטאורולוגים באיסלנד העריכו אתמול (שבת) כי הרוחות הגורמות לענן האפר לנוע לכיוון מרכז אירופה ואף דרומה, יימשכו לפחות ארבעה-חמישה ימים נוספים. המשמעות היא כי תנועת המטוסים ברחבי אירופה אינה צפויה להשתפר בקרוב, וכי המשך תנועת ענן האפר עלול לסכן גם את האזור הקרוב אלינו.

 

 

רוצים לדעת מה עומד מאחורי הסכנה שבטיסה? ההסברים לפניכם:

 

מדוע הופסקו הטיסות, וכיצד מסכן האפר את המטוס?

הבעיה מתחילה בקושי להבחין בין ענן רגיל, ובין ענן של אפר וולקני. במקרה של הראשון אין כמובן כל בעיה לטיסה, ואילו השני מחייב איסור מוחלט על טיסות באזור בו עלול להימצא אפר וולקני. הסיבה לאיסור הטיסה בקרבת האפר, היא החשש שמא הוא עלול לשתק מערכות שונות במטוס, ולגרום להעברת מידע מוטעה לטייסים על מהירות המטוס וגובהו. מלבד זאת, האפר עלול גם לשבש או אף לשתק לחלוטין את מערכת הדיחוס במטוס, השומרת על לחץ אטמוספרי מתאים בתא הנוסעים.

 

אבל הסכנה הגדולה ביותר היא פגיעה במנועים, עד כדי שיתוקם. מומחים אומרים כי טמפרטורת ההתכה של חלקיקי האפר הוולקני, נמוכה מזו של הטמפרטורה בתוך החלקים הפנימיים במנועי סילון. עובדה זו עלולה לגרום להתכת אותם חלקיקים, וכתוצאה מכך הצמדתם לחלקי המנוע הנעים. "דבר כזה עלול לשתק את המנוע במקרה הטוב ולגרום לפיצוצו במקרה הרע" אמר אחד המומחים.

 

"אסור בשום אופן לטוס אפילו בשולי הענן הזה", אמר אתמול אודי זוהר, לשעבר ראש רשות התעופה האזרחית. לדבריו, טיסה מעל אזורים של בעירה ופליטת חומרים לאוויר, מסוכנת מאוד. "המנועים פשוט נחנקים עד שהם מפסיקים לפעול", אמר זוהר. לדבריו, בעבר טס מסוק מעל ארובות מפעל המלט נשר, וסבל מתקלת מנוע חמורה כתוצאה מחוסר חמצן. "ענן כזה מחייב לעקוף אותו, ולא להתקרב אליו", הוסיף.

 

האם בעבר היו התרסקויות מטוסים בנסיבות כאלה?

בעבר גרמו עננים של אפר וולקני לתקלות קשות במטוסים שטסו בתוכם. ב-1982 טס מטוס בואינג 747 (ג'מבו) של חברת התעופה בריטיש איירוויס מאנגליה לניו זילנד, ובדרך נכנס לענן ענקי של אפר וולקני, שנפלט מהר געש באיזור אינדונזיה. כל ארבעת מנועי המטוס הפסיקו לפעול. במקרה זה הצליחו טייסי המטוס לגלוש ללא מנועים עד שהמטוס יצא מהענן, ואז הצליחו להניע שלושה מהם, ולנחות בשלום בנמל תעופה בנתיב הטיסה. בבדיקה לאחר הנחיתה התברר כי למערכות המטוס נגרמו נזקים כבדים, ואילו שמשת תא הטייס נשחקה לגמרי.

 

האם יש פתרונות טכנולוגיים כלשהם שיוכלו לאפשר טיסה במקרים כאלה?

בשלב זה אין כל פתרון טכנולוגי - אפילו באופק. מטוסים אינם מתוכננים לטוס באזור של אפר וולקני, בין היתר מכיוון שלא ניתן להגן על המנועים ועל מערכות חיוניות אחרות.

 

האם הסיכון הוא לכל סוגי המטוסים, כולל מטוסי קרב למשל?

הסכנה היא לכל סוגי המטוסים. חמישה מטוסי קרב מדגם F18 של חיל האויר הפיני היו בטיסת אימון בבוקר יום ה', ממש לפני שהוחלט על סגירת המרחבים האויריים. כשנחתו התגלה כי בחלקים הפנימיים של אחד המטוסים נמצאו שכבות של אפר וולקני מותך. מומחים אומרים כי המשך הטיסה בתוך הענן, עלולה הייתה ללא ספק לגרום לסכנה לכל המטוסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טסים באפר, אבל ליד
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים