אושר: לופטהנזה תחזיר 15 אלף גרמנים לביתם
חברת התעופה קיבלה אישור להטיס לגרמניה 50 מטוסים מרחבי העולם, על אף שהמרחב האווירי במדינה נותר סגור. יו"ר "בריטיש": "טיסות המבחן הוכיחו שאין צורך בהגבלות". הטייסים: "אסור להתפשר על הבטיחות"
סדקים בחומה האווירית שיצר ענן האפר הוולקני? רשות התעופה הגרמנית הודיעה כי אישרה לחברת "לופטהנזה" להטיס 50 מטוסים בחזרה לגרמניה, כשעל סיפונם 15 אלף נוסעים. ב"לופטהנזה" ציינו כי סגירת המרחב האווירי עדיין בתוקף, למעט הטיסות שאושרו. כמו כן, תחדש הלילה החברה את טיסת הלילה מישראל לפרנקפורט וכן את טיסת הבוקר שלה לאותו היעד.
משבר התעופה - סיקור נרחב ב-ynet:
- תקווה באירופה: ענן האפר באיסלנד מצטמק
- איגוד חברות התעופה: ממשלות אירופה כשלו
- השר לחברות התעופה: "הטיסו המונים מאירופה"
- תקועים בישראל ביום הזיכרון: "רואים את העצב"
דובר חברת התעופה, יאן בארוולד, אמר בתגובה כי המטוסים שנמצאים ברחבי העולם יתחילו להתכונן להמראה "באופן מיידי". לדבריו, הטיסות הראשונות יגיעו מהמזרח הרחוק, כשאחריהן יגיעו מטוסים מאפריקה ומצפון אמריקה. הנוסעים צפויים לנחות בנמלי התעופה של פרנקפורט, מינכן ודיסלדורף. מי שעוד תטוס היא חברת "אל-על", שתחדש מחר את טיסותיה לווינה ולבודפשט בשני הכיוונים.
במקביל, נמסר מחברת "ישראייר" שטיסתה מחר למילאנו בוטלה, ובמקומה תצא טיסה חדשה לרומא בשעה 10:00, שתחזור לישראל בשעה 14:20 (שעון איטליה).
מתקפה על המשך סגירת המרחבים האוויריים באה מכיוונו של יו"ר חברת התעופה הבריטית "בריטיש איירוויז", וילי וולש, שהכריז כי טיסות המבחן שנערכו עד כה הוכיחו כי אין צורך עוד באיסורי הטיסה. "הסיכון הוא מינימלי, יש להחזיר את המטוסים לאוויר", טען.
וולש הוסיף כי חברות התעופה נמצאות בעמדה הטובה ביותר כדי לקבוע אם בטוח לחזור לטוס, וכי טיסת המבחן האחרונה שערכה החברה הבריטית "סיפקה ראיות חדשות שההגבלות את התנועה האווירית אינן נחוצות עוד".
"לא לסכן הבטיחות בשל לחץ כלכלי"
על פי הערכות, ביטול הטיסות בשל ענן האפר הוולקני שהגיע מאיסלנד, גרם לנזקים של לפחות מיליארד דולר בחמשת הימים האחרונים. "בריטיש", שנפגעה משביתת צוותי האוויר שלה בחודש שעבר, הודיעה כי היא ספגה הפסדים של כ-30 מיליון דולר מדי יום.
עם זאת, על רקע ההצהרות של חברות התעופה יצא ארגון הטייסים האירופי, המייצג יותר מ-38 אלף טייסים, בהודעה לפיה אין לסכן את הבטיחות האווירית בשל לחצים כלכליים. בהודעה נכתב, כי לטייסים היה ניסיון ממקור ראשון על ההשפעות ההרסניות של העננים הללו, שיכולים לפגוע במנועי המטוסים.
הארגון הוסיף כי את הבעיות הכלכליות צריך לפתור במסגרת הסדר פיננסי, והדגיש שאין להכליל את הבטיחות בכל פתרון אפשרי.