שתף קטע נבחר
 

ותודה לאבנר נתניהו

ההתעניינות בחידון התנ"ך שהתעוררה בזכות המתמודד המפורסם, מהווה הזדמנות פז להשיב את התנ"ך למקומו הראוי במרכז ההוויה הישראלית

שנים רבות לפני תחרות הארוויזיון והצלחתן של תוכניות הריאליטי, היו אלו סיפורי התנ"ך וגיבוריו שעוררו את המתמודדים והצופים. שידור החידון ברדיו בקע ממקלטים רבים בעוצמה וזכה לשיעור האזנה גבוה. הפעם, גם חידון התנ"ך למבוגרים הפך לאירוע חדשותי ברמה לאומית ועורר עניין אף בעולם.

 

חידון התנ"ך הראשון התקיים בשנתה העשירית של המדינה וזכה למעורבות אקטיבית של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון. "הזקן" שהיה חובב תנ"ך מובהק ראה בו את הבסיס הרוחני לתקומה הלאומית. אלפים השתתפו בשלבי המיון והחידון היה להפנינג לאומי של מפגן בספר הספרים, שנמשך לאורך שנת העשור. זמן קצר אחר כך נפתחה המסורת של חידון התנ"ך לנוער, שזכה אף הוא לקבלת פנים נלהבת. אך הביקורת לא איחרה לבוא. התבססות החידון על בקיאות הייתה לצנינים בעיני חוקרים שונים, ואף שימשה בסיס לביקורת סאטירית חריפה. מה הצורך בבקיאות, תהו. הרי הספר נגיש ומוכר לכל וניתן בכל עת לעיין בו על מנת לאתר את הנחוץ.

 

אפרים קישון הסאטיריקן הלאומי, השווה זאת למי שלמד בעל-פה את ספר הטלפונים. הצמד אורי זוהר ואריק איינשטיין, במערכון בלתי נשכח, התמקד ברצף המלל האינסופי המגיח ללא מעצור מפיו של המתמודד המוביל. ברבות השנים הועם זוהרו של חידון התנ"ך והעניין הציבורי דעך. החידון האחרון למבוגרים התקיים לפני כ-30 שנה ומאז הפך חידון התנ"ך לנחלתם של בני נוער בלבד. בשנים האחרונות בלטה נוכחותם של נערים ונערות יוצאי החינוך הדתי, ובני נוער מבתי ספר ממלכתיים הדירו עצמם ממנו. בעקבות כך, הפכו ההתעניינות והשליטה בתנ"ך לעניין מגזרי, עניין לדתיים בלבד.

 

אך קישון וחבריו טעו. חידון התנ"ך אינו מיועד להפגנת ידע, אלא לביטוי קשר. הוא אינו עוסק בשינון מילים ומשפטים בלבד, אלא במשהו עמוק בהרבה. הוא מלמד על אהבה. על קשר עמוק ליצירה מופלאה: ספר הספרים שמכיל בתוכו מעיינות חוכמה בלתי נדלים ומנציח אמות מידה מוסריות המנחות גם היום את האנושות כולה. התנ"ך הוא גם הסיבה לקיומנו – כעם יהודי במדינה יהודית. התנ"ך הוא הקושאן שלנו על ארץ ישראל, הכריז חיים ויצמן – אולי המנהיג החילוני ביותר שקם לנו – בפני ועדת האו"ם ערב החלטת החלוקה. היכרות מעמיקה עם התנ"ך אינה עניין דתי. זהו לב הבסיס התרבותי של קיומנו הלאומי, וחוסר היכרות עם התנ"ך דומה לנתק משורשים תרבותיים או לתלישות מעבר.

 

העניין הרב השנה סביב חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי, שהתעורר בזכות אבנר נתניהו, מהווה הזדמנות פז להשיב את התנ"ך למקומו הראוי במרכז השיח של ההוויה התרבותית והחברתית בישראל. נכון, מוטב היה שהתנ"ך יזכה לפופולאריות בזכות עצמו. לתשומת לב בשל מה שיש בו ומה שנובע ממנו, בעזרת מה שהתפרש ומה שעתיד עוד להיחקר.

 

אך כאשר על המסר התנ"כי המורכב יש להתמודד בתחרות עם מסרים תרבותיים עכשוויים - הכוללים ריגושי ריאליטי ומודלים של סלבריטאים – מוטב כך מאשר בכלל לא. גם אם הדיבורים על חידון התנ"ך נובעים מכך שבנו של ראש הממשלה השתתף בו, טוב שכך. ואולי ההתמודדות המתוקשרת משקפת גם את העניין הגובר והולך בלימודי התנ"ך הצומח בשנים האחרונות מלמטה. מהעם. מאוהבי תנ"ך.

 

הרחק מהעין התקשורתית מתחרים ביניהם פסטיבלים ללימודי תנ"ך בחודשי הקיץ, גיבורי התנ"ך מובילים את רשימות רבי המכר, מנכ"לים של חברות יוצאים עם עובדיהם ל"שביל ישראל", וכולם רוצים לשמוע דווקא בשטח את סיפורי התנ"ך.

 

כעת מבטיחים לנו בנימין נתניהו וגדעון סער, כי בחנוכה הקרוב יתחדש גם חידון התנ"ך למבוגרים. אם הדרך להחזיר לתודעה ולקדמת הבמה התקשורתית את חשיבות ההיכרות עם התנ"ך, וחשוב מזה: את אהבת התנ"ך, גם דרך חידונים, סלבריטאים ומתמודדים מתוקשרים – לו יהי כן.

 

אבנר נתניהו הפסיד לכלת התנ"ך העולמי לנוער אור אשואל ולאלעד נחשון, אך כולנו, והוא בתוכנו – זכינו. 

 

ד"ר עליזה לביא, המחלקה למדעי המדינה, אוניברסיטת בר אילן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו. חידון מתוקשר
צילום: מוקי שוורץ
מומלצים