הקפיצה הגדולה
את סיפורי צמיחתם של סלמה הייק וגאל גרסיה ברנל מהמסך הלטיני אל זה הענק והבינלאומי כבר שמעתם. אבל הם ממש לא לבד. הנה עוד כמה כוכבי טלנובלות שעשו ועושים את הדרך מהסדרות הרומנטיות והדביקות ועד לתפקידים בהוליווד
כאשר נשאלה לאחרונה שחקנית הטלנובלות האורוגוואית ברברה מורי (32), האם בכוונתה לחזור אליהן לאחר שעזבה אותן כבר ב-2004, היא חזרה על המשפט שהפך למנטרה שלה מאז: "לא. התאהבתי בקולנוע".
צחוק הגורל הוא שהעיקרון המנחה של הז'אנר שהביא אותה עד הלום, הלא הוא "לך בעקבות הלב", הומצא על ידי מפיקי הטלנובלות, שגידלו אותה על פיו. עכשיו, לא נותר להם אלא לאכול את הכובע. בכל פעם שמתדפקים על דלתה עם הצעה מפתה כלכלית, הם נתקלים פעם אחר פעם בסירובה לחזור למסך הקטן.
מורי. מ"רובי" ועד לבוליווד
בשש השנים שעברו מאז הטלנובלה האחרונה שלה "רובי", מורי שיחקה בשמונה סרטים. אמנם רובם דוברי ספרדית, אבל היום היא נמצאת ממש על סף הקפיצה הגדולה להוליווד. בימים אלה היא נמצאת בהודו, לרגל השקת הסרט ההודי "Kites" בכיכובה, שצולם בבוליוודׁ(ודובר אנגלית, הינדי וספרדית). מיד עם חזרתה היא אמורה להצטלם לסרט התקופתי "אשתו של הקורונל" בוונצואלה ויש לה פרויקטים נוספים באופק.
מורי היא לא היחידה שהתאהבה, וגם לא חולמת לבד להגיע ל"מכה" של התעשייה, הוליווד כמובן. רוב כוכבי הטלנובלות חולמים על ה"קפיצה הגדולה" לקולנוע בכלל ולהוליווד בפרט. מי שלא, סביר להניח שיבחר לפזול אל כיוונו של הבמאי הספרדי פדרו אלמודובר, שרבים רואים בו גורו של הקולנוע הלטיני.
ותודה להייק, לופז ולנגוריה
עם כל הקושי שבלפלס לעצמם דרך מהמסך הקטן לגדול, המצב היום קל יותר מאשר היה לפני שנים. ראשית, מפני שאז הסטיגמה שהפרידה בין שחקני טלוויזיה לשחקני קולנוע היתה נוקשה יותר מהיום. שנית, בזכות פועלם של שחקנים כמו הברזילאית סוניה ברגה, המקסיקנית סלמה הייק, הקולומביאנית סופיה ורגרה ואחרים, שהצליחו לתקוע יתד בתעשייה האמריקאית.
לנגוריה. פורצת דרך (צילום: American Broadcasting Companies, Inc)
יחד איתם, פועלים שחקנים ממוצא לטיני, שנולדו או גדלו בארצות הברית (כדוגמת אווה לנגוריה, ג'ניפר לופז, ג'ון לגיסאמו ובניסיו דל טורו), שאמנם גם נאלצו להתמודד עם סטיגמות סביב מוצאם הלטיני, אך חבלי הקליטה במדינה חדשה והצורך ללמוד אנגלית נחסכו מהם.
בין השחקנים שמשתייכים לקבוצת "העולים החדשים", נמנים המקסיקנים דייגו לונה (30) וגאל גרסיה ברנל (31), שני ידידים שהחלו את דרכם בטלנובלה "סבא ואני" ב-1992, וחלקו את ההצלחה של הסרט המקסיקני "ואמא שלך גם" מ-2001, בו כיכבו יחד.
בהמשך, דרכיהם נפרדו וכל אחד עשה חיל בדרכו. את לונה הספקנו לפגוש כאאוחניו בטלנובלה המקסיקנית "החיים במראה" ב-1999, לפני שנטש סופית את הז'אנר לטובת הוליווד ולטובת אשתו - קמילה סודי, אחייניתה של הזמרת Thalia).
את גאל, כיום בן זוגה של השחקנית הארגנטינית דולורס פונסי, לעומתו, לא זכינו לראות על המסך הקטן אצלנו. מאז שפרש כנפיים, הקפיד לדלג בין ארצות הברית, מכסיקו וספרד, שם כיכב בסרטו של אלמודובר "חינוך רע" ב-2004.
גרסיה-ברנל. פרש כנפיים
לאורך הדרך דייגו וגאל המשיכו לשחק בקולנוע המכסיקני (ב-2008 חזרו גם לשחק ביחד בסרט "בוטה ונדוש" ובשנים האחרונות, במקביל לקריירה הפרטית כשחקנים, חזרו לשתף פעולה כמפיקים שותפים בחברה שבבעלותם, "Canana".
כוכב נוסף שהשתלב דווקא בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית הוא הברזילאי רודריגו סנטורו (34), דייגו ב"נשים מאוהבות". מאז שכיכב בסדרה ההיא, הוא מדלג בין ברזיל לארצות הברית, בעיקר על המסך הגדול, אך גם השתתף בסדרה האמריקאית "אבודים" בתפקיד פאולו.
נשים ממכסיקו, גברים מהאוסקר
גם בגזרה הנשית בולטות הנציגות המקסיקניות: את קטי דל קסטיליו (37) פגשנו ככוכבת "שקרים" ו"אהבת נפש", הטלנובלה האחרונה שלה עד כה, ואת אנה דה לה רגרה (33) פגשנו ב"צוענים" וב"למענך".
מאז פרישתה מהז'אנר, קטי, שעברה ללוס אנג'לס שיחקה כבר בעשרה סרטים, חלקם לטיניים וחלקם אמריקאים, ואף זכתה להופעות אורח במספר סדרות אמריקאיות, ביניהן "העשב של השכן" ו"טראומה".
דה לה רגרה. התברגה בטלוויזיה ובקולנוע ההוליוודי
גם אנה דל רגרה עברה לעיר המלאכים, לפני כארבע שנים, שם היא מדלגת בין המסך הקטן (ב"Royal Pains") והמסך הגדול ("Cop Out", לצד ברוס וויליס וטרייסי מורגן ובבימויו של קווין סמית).
שחקני טלנובלות שמצליחים להתברג בתעשיית הקולנוע העולמית, כמו שבטח הבנתם עד עכשיו, מנתקים לרוב מגע עם הז'אנר בו צמחו. שניים כאלה הם ריקרדו דארין, כוכב הסרט הארגנטינאי זוכה האוסקר, "הסוד שבעיניים" ודריו גרנדינטי (חואן ב"קטנטנות") שמזה שנים מדלגים, כל אחד בתורו, בין צילומים במולדתם ובספרד.
דארין ב"הסוד שבעיניים". הגיע עד לאוסקר
גרנדינטי, למשל, זכה לככב ב"דבר אליה" של אלמודובר. בת מולדתם, ססיליה רוט, שאף היא כיכבה בסרט של הבמאי הספרדי הנודע ("הכל אודות אמא"), חזרה בשנה שעברה למסך הקטן בארגנטינה, אך בדרמה שזכתה להצלחה רבה.
בחזרה לשורשים
ובכל זאת, יש יוצאים מן הכלל. קחו למשל את סוניה ברגה, השחקנית הברזילאית שכבשה בסערה את הוליווד לפני כמה עשורים עם ההצלחה המסחררת של הסרט "דונה פלור נשואה לשניים". בשנה שעברה זכינו לפגוש אותה בתפקיד טוניה ב"יומן חיים", הטלנובלה שלמענה עשתה את כל הדרך חזרה למולדתה.
הייק. קאמבק בדלת האחורית (צילום: AP)
הייק, כידוע לכל חובב קולנוע, לא חזרה אחורה, אך עשתה סוג של קאמבק כמפיקה של הגרסה האמריקאית ל"בטי המכוערת" ובכך, הציעה אופציה שונה לדמות הלטינית הסטריאוטיפית.
במקום חתיכה סקסית שעובדת כמנקה, טבחית או משרתת, קיבלנו בחורה לא יפה, אך מבריקה.
וזה כנראה החלום השני של השחקנים הלטיניים: אחרי דריסת הרגל באולפנים הגדולים של ארצות הברית - שזהו החלום הגדול ביותר עבורם, הם חולמים על הרגע שיקראו להם לתפקיד שיחרוג מגבולות הסטיגמה, ובכך אולי בעצם אפשר לתחום ולסכם את כל מהלכיהם המקצועיים.