שתף קטע נבחר
 

בדקנו: LCD HX900 - טלוויזיית 3D של סוני

תלת ממד מסתמן כבאז הלוהט הבא בעולם הטלוויזיות, אבל איך זה נראה וכיצד מתמודד המסך עם פורמטי 3D שונים ומגוון רחב של תכנים? בדקנו את ה-HX900 של סוני

נושא תלת הממד אינו חדש, כבר לפני יותר משנתיים, זכינו לצפות באבי טיפוס ראשונים של טלויזיות 3D שונות. בתערוכת CES 2009, השנה, צפינו כבר בדגמים מסחריים ראשונים של מסכים שכאלה מתוצרת מותגים מובילים כגון פנסוניק, סוני, טושיבה, סמסונג, LG, JVC, שארפ ועוד אחרים.

 

אולם, תמיד היה מדובר על הדגמות שארכו מספר דקות בלבד, בהן הוצגו סרטי הדגמה מהונדסים להפליא.

 

מה חסר עד היום?

א. צפיה בתכני 3D באיכויות שונות, כולל ברזולוציית SD.

ב. בדיקת פורמטי 3D שונים, המיועדים עבור גם עבור בלוריי וגם לשידורי טלוויזיה.

ג. צפיה רצופה למשך מספר שעות, במטרה לבחון האם אני חש תופעות לוואי בגלל משקפי ה 3D.

 

בדיקת תכנים מגוונים

כדאי לזכור כי תכני תלת ממד יגיעו לא רק מכותרי Blu-ray - אלא בהמשך גם משידורי טלויזיה בערוצי 3D יעודיים, בדומה לשידורי HD.

 

לכן, חשוב היה לבצע את הבדיקה מבלי להסתפק רק בדיסק דוגמיות בודד שמגיע מהיבואן, כי החוכמה הגדולה איננה לבדוק יכולת תלת ממד רק עם תכנים שהותאמו במיוחד למסך הספציפי ע"י היצרן, אלא לבצע בדיקות עם תכנים ברמות שונות, כמו אלו שישודרו דרך ערוצי לווין או כבלים.

 

במהלך החודשים האחרונים, ליקטתי עשרות סרטוני הדגמה וקטעי וידאו רבים (שצולמו ע"י מקצוענים וחובבים) בפורמט 3D, איתם השתמשתי בסקירה זו.

 

עוד ב-dtown: מצלמות חדשות של סמסונג בישראל

 

מסך הבדיקה – Sony LCD LED KDL HX900

המסך עליו התבצעה בדיקת התלת ממד, הינו הראשון מסוגו של סוני שהגיע לארץ, זהו דגם מייצור טרום סדרתי, הדגמים המסחריים יגיעו במהלך החודשים הקרובים.

 

דגם KDL52HX900 (בגודל 52 אינץ') כולל מנגנון Local Dimming שנחשב למתקדם ביותר בטכנולוגית ה- LCD, משולב בתוך גוף מסך שנשאר דק יחסית, בעיצוב מונוליט הכולל חזית מסוגננת כמשטח שלם עם מסגרת המהווה חלק מהפאנל הקדמי.

 

זהו מסך שמוגדר ע"י סוני כ- 3D Ready, הוא כולל את כל יכולות עיבוד התמונה של תלת ממד, (כולל החלקת תנועה 200Hz), אבל דורש חיבור של מתאם IR חיצוני (דרך יציאת 3D Sync), אותו צריך להניח בחזית הטלויזיה כך שיסנכרן את משקפי התלת ממד מולו, בהתאם לתוכן המוצג.

 

זויות צפיה ומשקפיים

סוני מצהירה על זווית צפיה אפקטיבית של 120° (בהתייחס לאפקט התלת ממד, לא לתמונה הכללית, לה יש זווית 178°), בתלוי במרחק הצפיה, נראה כי כ- 6 צופים (ואולי קצת יותר) יוכלו לשבת בצוותא ולהנות מהאפקט.

 


  

אלו הן משקפי Active Shutter, המסתנכרנות עם המסך באופן פעיל, סוגרות ופותחות את מעבר האור בכל עדשה בנפרד וכך מאפשרות לכל עין לקבל רק את ערוץ הווידאו שמיועד אליה (סרט תלת ממד מורכב משני ערוצי וידאו, כל אחד מהם צולם בזוית שונה, בדיוק כפי שכל עין אנושית צופה באותו האובייקט בזווית אחרת מרעותה).

 

בצד ימין של המשקף, מצוי לחצן - אחראי על הדלקה וגם כיבוי בתום הצפיה, ובצד השני מאוחסנת סוללה קטנה. החברה מצהירה על 100 שעות פעולה על סוללה אחת, וטווח עבודה של 5 מטרים (אינפרה אדום).

 

למשקפיים יש גוון עדשות ירקרק, בזמן מעבר למצב תלת ממד, משנה המסך את גוון הצבעים בתמונה, זאת על מנת שנקבל תמונה בצבע נכון בשילוב עדשות המשקפיים.

 


 

סוני תשווק שני דגמי משקפיים, TDG-BR50 ואת TDG-BR100 הנטענים דרך מחבר USB, הן יתאימו למסכים מסדרת HX900 / HX800 וגם אל LX904.

 

בין שלל התפריטים המקובל, הופיע גם תפריט 3D יעודי, בו ניתן להפעיל מצב זה, לקבוע שני ערכי בהירות תמונה עבור משקפי תלת מימד, לכוון את 3D Depth Adjustment – עוצמת אפקט העומק.

 


 

פורמטי תלת ממד שונים

הביטוי 3D כולל שתי אותיות, אבל טומן בחובו לפחות שלושה תקנים שיבואו לידי ביטוי בפועל במסך זה, הראשון והאיכותי מכולם, נקרא frame sequential BD והוא מגיע כסטנדרט עבור כותרי Blu-ray (נכון להיום קיים רק אחד), תקן זה מציג תמונת 1080p מלאה לכל עין, כאשר הפריימים מסודרים האחד אחרי השני ובעזרת תזמון עם המשקפיים האקטיביים, כל עין מקבלת את התמונה שמכוונת אליה.

 

ה- HX900 תומכת גם בשני תקנים נוספים המיועדים בעיקר לשידורי טלויזיה 3D (תקן Broadcast) שיגיעו בעתיד, שניהם מציגים שתי תמונות באותו הפריים, תקן אחד מציג תמונה בצד תמונה – Side by side והשני תמונה מעל תמונה – Top and Bottom או כפי שהוא מכונה אצל סוני Over – Under.

 

שני התקנים הללו מאפשרים לחסוך בקצב הנתונים של קובץ הוידאו היות ורוחב הפס של שידור הינו מצומצם יותר בהשוואה לזה של בלוריי, המחיר הוא הקרבה של מחצית מהרזולוציה לכל עין בהשוואה לתקן של בלוריי, אך כפי שנוכחתי לראות, גם כאן, ניתן להגיע לאיכויות תמונה טובות.

 


 

קטעי הבדיקה בתקן Frame sequential, נוגנו מתוך קונסולת PS3, הקטע הראשון מציג דב שקופץ אל תוך מאגר מים בניסיון לתפוס דג.

זה קטע מצויין להדגמת יכולות ה- 3D, יש ממד מוחשי מאוד של עומק בתמונה, אנו חוזים בדב כאשר הוא צולל מתחת למים, מוקף אלפי בועות אויר קטנות, זה הרגיש כמו לצפות באקווריום חי ומוחשי מול העיניים, מצויין.

 

עוד ב-dtown: ביקורת רמקולים ASW Genius 300 – רצפתיים לכל חלל

 

כדורגל ב- HD 3D

אחת החוויות היותר טובות אותה ניתן לצפות מתלת ממד היא הצפייה במשחקי כדורגל, בפועל, האפקט מתחלק לשניים: פחות מרשים כאשר המצלמה מצלמת גבוה מהיציע (ואז המגרש נראה שטוח למדי) ומרשים מאוד כאשר מדובר במצלמה בקו הדשא.

 

אז דמויות השחקנים ראליסטיות למראה והדשא נפרש רחוק מאחוריהם, טיפות זיעה מתעופפות ומקבלות מראה אמיתי, פרטים רבים מקבלים הדגשה על פני הרקע (כמו תלבושות צבעוניות), רשת השער מתנופפת כאשר כדור חודר אליה ועוד.

 

משחקי תלת ממד - Playstation

סוני לא השיקה עדיין משחקים ב- 3D ושחררה לבינתיים רק סרטי וידאו שמציגים קטע משחק קצר, אהבתי מאוד את התוספת למשחק Little Big Planet, הרקע התלת מימדי שיפר בהחלט את התמונה, עם אפקט של עומק מאחור, על רקע הדמויות הבולטות.

 


 

המשחק Motorstorm Pacific Rift דרש מספר שניות של התרגלות לאפקט התלת ממד וחיבור שתי התמונות במוח, לאחר מכן, זה נראה משכנע מאוד לעין, במיוחד קטעי הקפיצה מעל תהומות שעלולים להחסיר מספר פעימות לב מחלשי האופי שביננו.

 


 

 

בשני משחקים אחרים (Wipeout HD ומשחק מלחמה), ההמרה לטעמי לא היתה מושלמת, בחלק מהמקרים נראו קצוות כפולים של תמונות והבהוב מטריד.

 

בתקן Top and bottom, שמורות שתי תמונות יחדיו והמסך מחבר אותן לכדי תמונה אחת - תלת ממדית. קטע בדיקה שמציג פרחים שונים בצילומי מאקרו, סבל מהבהוב קל ברקע, אבל הדגים איכות תמונה ועומק עוצר נשימה לפרקים, עם אבקני פרחים שמבקשים לגעת בהם וצילומי חרקים ריאלסטים להפחיד.

 


 

בדוגמא הבאה, ניתן לראות תמונת פרח יפייפיה של עלי כותרת כחולים, כאשר הצד השמאלי קרוב לצופה ואילו הימני מרוחק ממנו, אין ספק כי צילומי פרחים נועדו באופן טבעי להיות מוצגים בתלת ממד.

 


 

מצב Side by side

אפקט ה- 3D לא חייב להגיע רק בקטעי אקשן, בדוגמא להלן, מצולם ראיון בפוזה סטנדרטית למדי, הבחור מאתר 3DGUY.TV (ניתן להוריד משם גם קטעי הדגמה בתלת ממד) מראיין אחד מנציגי התעשייה בתערוכת CES, על רקע של קיר. אפקט התלת ממד מפריד אמנם את שתי הדמויות מהקיר מאחור, אך מה שמקנה ממד עומק גדול יותר הוא הצל שגורם לו להיות מוחשי הרבה יותר.

 


 

היו קטעים בתקן זה, למשל, קטע המציג שדה חמניות צהובות נעות ונדות ברוח, בהם בשניות הראשונות, ראיתי תמונה כפולה ולאחר מאבק קצר עם מוחי, הצלחתי לחבר את שני החלקים ולקבל תמונה אחת בתלת ממד.

 

מה שחסר לי בתפריט המסך, היה מצב זיהוי אוטומטי ( מצב Auto) של פורמטי ה- 3D השונים, אני מקווה כי הוא יופיע בגרסה הסופית של דגם זה. זה עדיין לא מאוד רלוונטי, אבל ביום בו נעבור בהינף אצבע מצפיה בסרט בלוריי אל ערוץ טלויזיה תלת ממדי, זה יהפוך לצורך ממשי.

 

שימו לב בעלי סטרימרים למיניהם, בצפיה בשני תקני ה- 3D שהוצגו לעיל, חזרה לתפריט הקבצים בסטרימר תציג תמונה כפולה ומשובשת לגמרי לעין (אלא אם תצאו ממצב התלת ממד).

 

המרת וידאו מדו ממד ל-3D

מסך LCD זה של סוני, כולל גם מנגנון 3D Simulated שמתיימר להפוך תכני 2D אל 3D בזמן אמת, כלומר המרה של כל תוכן שמוזרם לטלויזיה באותו הרגע. נכון להיום, החברות היחידות שמציעות יכולת כזו הינן סוני, סמסונג וטושיבה.

 

על הכרזותיהן של טושיבה וסמסונג דיווחנו כבר בתחילת השנה, מתערוכת CES, אולם חברת סוני הצטנעה משום מה בענין זה. על קיומה של תכונה זו למדתי מאתר החברה, מה שהביא אותי לחפש אותה בתפריט של ה- HX 900.

 

רואים רחוק, רואים כפול

הפעלת המנגנון מכפילה מיד כל תוכן מוצג, אותיות התפריטים למשל, הופכות לכפולות וניתן לקרוא אותן בבירור רק עם שימוש בזוג משקפי תלת ממד. ניתן לשלוט על חוזק האפקט מתפריט ה- 3D.

 

ואיך התמונה? האפקט מקנה לה עומק נוסף, אם כי הוא עדין יותר מאשר ב- סרטי 3D מקוריים, ניתן לומר שהוא משפר במידה מסויימת את החוויה, כאשר הוא מותיר את החדות על כנה (לא הורס אותה) ומוסיף עומק.

 

זה תקף גם לתמונות סטילס, אותן הצגתי מתוך סטרימר, למשל בתמונה המצולמת, השולחנות בתחתיתה נראים קרובים יותר לצופה, מבני הקש נמצאים באמצע המרחק כאשר צמרות עצי הקוקוס והמים נמצאים מאחור.

 


 

בבחינה, נבדק מגוון רחב של תכנים - החל מסרטי DVD (רזולוציית SD), קטעי וידאו שצולמו במצלמת וידאו ביתית (Full HD) וגם קבצי HD נוספים בפורמטי MKV ועוד. באחרונים, התמונה הפכה לשחור לבן בעת הפעלת המנגנון. היות ומדובר במסך מדגם טרום ייצור ועם גרסת קושחה לא סופית, התייחסתי לכך בסלחנות.

 


 

המנגנון מצליח להקנות עומק מסויים, לפעמים מדובר באפקט עדין מאוד, ובמקרים אחרים זה מורגש יותר: בצילומי וידאו ממרחק קרוב של ורדים בגינה, האפקט היה יפה לעין, פעיל גם בתכנים רגילים (SD) וגם ב- HD. האפקט היה אפקטיבי גם במספר סרטי DVD.

 

סיכום

מה שלמדתי במשך השעות אותן ביליתי בחברת ה- HX900 של סוני, הוא כי אפקט תלת הממד תלוי מאוד באופן הפקת התכנים – טכניקת צילומם או המרתם בתהליך העריכה ל- 3D.

 

איכות התמונה בדגם זה התגלתה כמרשימה (גם בתכני 2D), בצפיה בתכני 3D נראו הבדלי איכות, שלעיתים היו ניכרים מאוד בין הסרטים והקטעים השונים. חוויתי קטעי הדגמה עוצרי נשימה, באחרים הודגמה תמונה שטוחה, או כזו בעלת קצוות כפולים וריצוד. אני מעריך כי ככל שיצטבר ניסיון רב יותר בתחום הפקות תלת ממד, כך תעלה גם רמתם הטכנית של הקטעים המשודרים ובהתאם לכך, גם החוויה.

 

כאן, לאחר כ- 3 שעות צפיה, חשתי הרגשת לחץ קלה בעין שמאל שחלפה תוך כחצי שעה, אבל ללא סחרחורות או בחילה. במהלך הבחינה נתקלתי בקטעים בהם מאמצים את העיניים והמוח בחיבור שתי התמונות, אך הניסיון עבר ללא בעיות מיוחדות.

 

הסקירה התפרסמה במקור בdtown – אודיו וקולנוע ביתי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תלת ממד מבעד למשקף
צילום: ליאור קורן, dtown
בשיתוף dtown
מומלצים