מאיזה בקבוק אתה שותה את ה-Smoothie שלך?
השייקים הטבעיים המציפים את קניוני ארצנו החלו את דרכם בברזיל, והגיעו לארה"ב בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת. מאז נוספו למשקאות בסיסי חלב או פרוזן יוגורט, וכן מגוון פירות וטעמים חדשים. אריזות המותגים בענף מקפידות לשדר דימוי טבעי, עסיסי, צבעוני ונקי
ייתכן שלרובנו משקאות ה-Smoothies (מיץ פירות סמיך במיוחד) מוכרים החל משנות ה-90, כאשר החלו להופיע במרכזי הקניות השונים דוכנים להכנת שייקים טבעיים על בסיס פירות. מסתבר, שהמשקאות הללו החלו את דרכם כבר בשנות ה-30 וה-40 בארה"ב על בסיס מתכון שמקורו בברזיל. בשנות ה-60 ניתן היה להשיגם בחנויות בריאות ובמרכולים למיניהם.
לטורים קודמים של עיצוב מחוץ לקופסא:
- גלידה: כך גורמים לכם ללקק את האריזה
- לא רק לסבתא: עיצובים לוהטים לכוס התה שלכם
- שוק משקאות האנרגיה: העיצובים שיעוררו אתכם
- בקבוקי יין: עיצובים תוססים לקהל הצעיר
בין שנות ה-60 לשנות ה-70 משקה ה-Smoothie על פי רוב היה מורכב מפירות, מיץ פירות וקרח. בהמשך עשו שימוש גם בבסיס חלב, פרוזן יוגורט, דבש ותוספות אחרות.
המכנה המשותף של משקאות ה-Smoothies הוא היותם מלאים בסיבים תזונתיים ועשירים בויטמינים ובנוגדי חמצון. אין זה פלא, שבשנות ה-80, כשעלתה הפופולאריות של החיים הספורטיביים, השמירה על הכושר הגופני והמודעות לתזונה נכונה, החלו להיפתח מקומות המתמחים בהכנת ה-Smoothies.
בשנת 2007 הניב שוק ה-Smoothies בארה"ב מכירות בשווי של 2 מיליארד דולרים. דווח, כי: "The consumers are embracing the trend in a major way and for a variety of reasons".
צרכנים נמשכים למשקאות ה-Smoothies, כי הם נתפסים כבחירה מזינה יותר ובריאה יותר לחטיף או לארוחה קלה. כעת, כש-Smoothie אומץ על ידי הציבור, האתגר של החברות הוא בחידוש ובגיוון של הטעמים, על מנת להשאיר את הצרכן מעוניין. כך למשל, אם בעבר היו מכינים את המשקה על בסיס מיץ תפוזים או קרח, הרי שהיום משתמשים גם בחלב, בסויה, בתה ירוק ואפשרויות נוספות כבסיס, ועולם נוסף של טעמים ומרקמים נפתח עבורנו.
חיבור לאיכות הטבעית
יתכן שכשיוצא לכם לחלוף על פני דוכן המתמחה בהכנת שייקים כאמור, אתם מתקשה לעמוד בפיתוי, כאשר לנגד עיניכם ניצבים פירות עסיסיים בשלל צבעים ומגוון עשיר של תוספות וטעמים. ואולי בעודכם ממתינים לשייק ומביטים כיצד שמים את התערובת בבלנדר, חולפת המחשבה, כי גם אתם יכולים להכין משקאות כאלו בבית.
אחרי הכל - מה כבר יש שם בפנים? פירות, מיץ וקרח? אבל המציאות היא כזו, שבבית קשה למצוא את הזמן ואת הפנאי להכין את השייקים הללו או לדאוג לאספקה של מגוון פירות טריים וטרופיים על מנת לקבל את המרקם האולטימטיבי. כך יוצא שאם אנחנו לא מצליחים להגיע לדוכן השייקים הטרייים, אנו יכולים לספק את הצורך ב-Smoothie מרענן באמצעות רכישתו בתצורה המסחרית שלו מהמדף.
כשמביטים באריזות של ה-Smoothies, מבינים שהרעיון, שעומד מאחורי העיצוב הוא הבשורה שהדבר מדבר בעד עצמו. הרבה מן המותגים שאציג בפניכם היום הינם אורגניים, וככאלה הם מכילים רכיבים טבעיים. יש ניסיון לחבר את הצרכן באמצעות האריזה המעוצבת בפשטות ובמינימאליסטיות אל האיכות הטבעית של המוצרים.
הכוח של האריזה בפשטותה
אפתח במותג הבריטי Innocent. מותג מדהים שתהילתו טמונה במסר הפשוט שלו: החל משמו, עובר לבקבוק המינורי וכלה בלוגו, הכולל דמות מאויירת עם הילה מעל הפנים שלה. הדבר היחיד שמשתנה בדמות בין בקבוק לבקבוק הוא הצבע שלה, אשר משקף את טעם המשקה. המותג כולו אינו מעמיס יתר על המידה את הצרכן באינפורמציה. הכוח של האריזה הוא בפשטותה ובבהירותה.
האופן בו נוצר המותג הוא מדהים בפני עצמו: שלושה יזמים ביקשו למכור משקה רך עשוי מפירות טחונים במהלך פסטיבל למוסיקה בשנת 1988. בפסטיבל הם הצליחו למכור את המשקאות בהיקף של 500 פאונד, בעוד שהיום המותג מוערך בכ-76 מיליון פאונד.
הצלחתו יוצאת הדופן של המותג, גררה אחריה שורה של ניסיונות נוספים מצד מותגים אחרים שעיצבו את המותגים שלהם באותן דומה, (אך שונה). כך הוא למשל, המותג האורגני מארה"ב: Oracle Organic. הבקבוק שקוף למראה, ממנו משתקף המשקה וצבעו. הכיתוב על גבי הבקבוק הינו מועט ובצבע לבן. הלוגו של המותג מזכיר חלק מפרח או עלה על גבי גבעול. כך או כך - הוא בהחלט מזכיר את הטבע ובכך מחזק את המסר שמדובר במוצר אורגני.
מותג בריטי נוסף,
, קיבל את ההשראה לעיצובו מעולם המשקאות החריפים. מדובר במשקה אורגני, שביקש להתבלט על המדף באמצעות צורת בקבוקו המיוחדת. אכן, צורת הבקבוק איננה אופיינית לבקבוקים ולאריזות מקטגוריית המשקאות הטבעיים.
מה שכן, יתר האלמנטים העיצוביים מאוד מאוד פשוטים. הבקבוק מקבל את הצבע שלו מן המשקה שבתוכו והכיתוב על גבי הבקבוק מאוד מינימליסטי ועדין. נדמה שהבקבוק משיג את תשומת הלב הנדרשת על גבי המדף והמשקה המשתקף מבעדו משיג את כל השאר.
פירות שפונים גם לילדים וגם להורים
המותג האמריקני, Tropicana Go Juices, ומותג הילדים Tropicana Kids, מכיל 70% פרי ו-30% מים ונקי מצבעי מאכל ומחומרים משמרים. העיצוב של המותג ניסה להתמודד עם אתגר כפול ולפנות גם אל הילדים על מנת שישתו את המשקה וגם אל ההורים על מנת שירכשו אותו עבורם. האריזה מנסה לשלב בין טבע לבין כיף ובכך לפנות אל המבוגרים ואל הילדים כאחד: כל האיורים הם של בעלי חיים מתרוצצים ומשחקים בטבע, והתמונות ה"אמיתיות" היחידות הן של הפירות.
מותג נוסף, המבקש לפנות אל ילדים שלא בהכרח אוהבים לשתות חלב, הוא המותג הנורבגי Frisk Smoothies, המציע משקה על בסיס יוגורט במגוון טעמים, (תפוז, בננה, אגס ותות). פעמים רבות, במוצרים שהינם על בסיס יוגורט/חלב בוחרים אריזות שהרקע שלהן הוא לבן וכך הוא גם המקרה שלפנינו. כמו כן, הצבעוניות העשירה והשמחה שעל גבי האריזה בהחלט מבקשת למשוך את תשומת לב הילדים ולהפוך את שתיית המשקה לחגיגה.
גם פה ישנה פנייה להורים בכך שישנם דימויים רבים של הפירות עצמם על גבי האריזה. האופן בו הפירות מפוזרים (הפירות מאוריירים, מחזיקים ידיים ומסתובבים במעגל) פונה שוב אל הילדים, אבל הפירות עצמם בנוכחותם - הם בעיקר בשביל הוריהם.
בחזרה לשורשים הברזילאים
כפי שציינתי לעיל, השורשים של ה-Smoothies נמצאים אי שם בברזיל, כך שהרי לפניכם מותג ברזילאי בתחום זה: do bem's juice. כשמביטים באריזות, ניתן להבחין בדמיון מסוים לאופן בו עוצבו האריזות של המותג Innocent. גם פה יש שימוש בדמויות מאוירות, חינניות ומשעשעות, אך מבט מקרוב מגלה שאין המדובר בחינניות יתר. העיצוב הגראפי הוא נקי והאריזה אינה עמוסה בפרטים ובאינפורמציה לצרכן. גם הצבעוניות של האריזה שבהחלט נועדה להתבלט על המדף, הינה מונוכרומאטית (גוונים של צבע אחד) כך שהמראה הטוטאלי שנוצר הוא חביב ונעים לעין.
Coco Juice - מותג אמריקני עם שורשים ברזילאים של משקה קוקוס אורגני. עיצוב חזק, בו רואים את הדימוי של הפרי נטו. הבחירה בקוקוס צעיר וירוק בצבעו הטבעי הינה מאוד מעניינת. הלוגו מעוגל ומזכיר אף הוא את צורת הקוקוס. האופן בו בחרו לצלם את הקוקוס כשהוא שוחה בתוך המים משדרת רעננות וחיוניות, כך שנוצר מותג ברור וזכיר.
Cawston Press Apple Juice - ליין של משקאות על בסיס תפוח. העיצוב והמיתוג נועדו לשמור על מהות התפוח ולהדגיש בפני הצרכן את האיכויות שלו. נעשתה בחירה מאוד בוגרת להשאיר את התפוח באותו הצבע, והשינוי היחיד שיש בין האריזות הוא בצבע האותיות המייצגות את טעם המשקה. הצורה הטיפוגראפית והעושר הוויזואלי, לרבות העושר בסוג האותיות והחיבור ביניהם, יוצרים חוויה שמזכירה במידה מסוימת את לוח המודעות המוכר לנו משנות ה-50.
הפירות בצורתם הטבעית
מותג ספרדי, Swell Smoothies, משלב בעיצובו מספר מגמות, שהבחנו בהם עד כה: הרקע והצבע השליט של האריזה הוא לבן, האינפורמציה שעל גבי האריזה הינה מינימליסטית והדימויים שעל גביה הינם דימויים של הפירות בתצורתם הטבעית. סוג הפירות שעל גבי כל בקבוק הינו בהתאם לטעם המשקה וצבע האותיות הינו בהתאם גם כן.
לסיום, אביא בפניכם מותג ניו-זילנדי, Charlie's Honest Juice - גם פה, האריזה פשוטה וייחודית כאחד. הייחוד נובע מכך שבחרו להניח את פלחי הפירות באופן בלתי אמצעי בתוך הכוס. זאת על מנת שנקבל את המסר שהמשקה שאנו עומדים ללגום הינו טבעי ועשוי מהדבר האמיתי שאנו רואים. הבחירה בדימוי הפשוט, as is מדגישה את החיבור שלו אל שורשיו הטבעיים.
הקונספט של המותג Innocent מבחינה עיצובית הינו מהפכני וגאוני כאחד - בזירת המשקאות הרכים בשנת 1988 המינימליזם והפשטות שבו בהחלט היו חלוצות במחנה. אחרי כל המילים הטובות שהיו לי לומר על מותג זה, בוודאי לא תופתעו כשאוסיף, כי זהו המותג המועדף עלי מבין המותגים המוצגים הפעם. אני לא יודע מה איתכם, אבל בהחלט מתחשק לי להתרענן עם water melon shake...
הכותב הוא מומחה למיתוג ועיצוב ומרצה בפקולטה לעיצוב מכון טכנולוגי-חולון