האם פייסבוק תביס את גוגל?
הרשת החברתית הגדולה בעולם ממשיכה להתרחב לאינטרנט מחוץ לאתר שלה, ועשויה אף לעקוף את גוגל בסיבוב בשירותי רשת
שבוע מלא הכרזות סיפקה לנו פייסבוק. זה התחיל בכנס המפתחים השנתי שלהם שבו החברה הגדירה לנו מחדש כיצד האינטרנט צריך להראות מבחינתה.
מעניין לראות שהרשת החברתית הסגורה מתשפטת לכיוונים שונים. המסר שהיא שולחת ברור - אם אתה לא שם אתה לא קיים. דיונים רבים נערכו השבוע מסביב לשאלה האם פייסבוק הולכת לעשות בית ספר לגוגל ולעקוף אותה בסיבוב. אם נחקור את העניין יותר לעומק נראה שפייסבוק מתחרה בכל השירותים העיקריים של גוגל.
פייסבוק נגד גוגל
לגוגל יש את gmail, לפייסבוק את מערכת המסרים הפנימית שלה אשר הולכת לעבור שדרוג בעתיד ולפי השמועות תתחרה בשירותי דואר אלקטרוני אחרים כגון גימייל והוטמייל. מערכת הפרסום של גוגל אף היא מתמודדת עם תחרות לא קלה מצד פייסבוק המציעה מערכת פרסום משלה ומשתלטת על תקציבי פרסום.
אלבומי התמונות בפייסבוק מתחרים בשירותים מקבילים שגוגל מציעה ואפילו לתחום הסטיסטיקות החליטה להכנס פייסבוק ע"י השקת כלי חדש בשם facebook insights שיהווה תחרות לגוגל אנליטיקס.
ועוד לא הזכרתי את מנוע החיפוש, קודש הקדושים של גוגל שעליו בנויים היסודות של גוגל.
חזית עם מיקרוסופט
זה לא סוד שפייסבוק מנסה להכנס לתחום החיפוש ברשת. אמנם בקטנה, אבל היא מנסה. כבר כיום פייסבוק מספקת לנו שירות חיפוש בסיסי באתרים חיצוניים בעזרת מנוע החיפוש של מיקרוסופט, bing.
מיקרוסופט מושקעת בפייסבוק ומנסה דרכה לסלול את דרכה לאט ובזהירות לעולם הרשתות החברתיות. הוכחה נוספת לכך ניתן למצוא בשיתוף הפעולה שהוכרז בין מיקרוסופט ופייסבוק. השירות של מיקרוסופט לעריכת מסמכים ברשת ישולב ברשת החברתית. כפי שניתן לראות ממבט מהיר באתר, מדובר ביותר מסתם שיתוף פעולה וההשוואה לשירותים מקבילים שגוגל מציעה היא בלתי נמנעת. ייתכן שפייסבוק היא הדרך של מיקרוסופט להחזיר לגוגל על כל השנים בהן גוגל לימדה את מיקרוסופט איך להצליח באינטרנט.
אבל אם נתמקד שוב בתחום החיפוש נוכל לראות שפייסבוק מציעה משהו שגוגל לא. והוא חיפוש מבוסס קשרים חברתיים. פייסבוק טוענת שכאשר אנחנו מחפשים משהו, רוב הסיכויים שהתוצאות הרלוונטיות יהיו קשורות למעגל החברתי שלנו וכנראה שהנושאים שהחברים שלנו מתעניינים בהם יעניינו גם אותנו. נכון, מדובר על רעיון מעניין וייתכן שבמקרים רבים תוצאות חיפוש שכאלה אף יגרמו לנו להעדיף את מנוע החיפוש החברתי על פני מנוע החיפוש המסורתי.
ומה עם קידום אתרים?
בואו נדמיין לרגע שזה מה שיקרה בעתיד. פייסבוק יחד עם מיקרוסופט יפתחו את מנוע החיפוש העתידי אשר יביס את גוגל ויתמקד בחיפוש החברתי.
איך מהלך כזה ישפיע על תחום החיפוש? אחד מהתחומים הנלווים לעולם החיפוש שזכו להצלחה רבה הוא תחום ה-SEO. חברות רבות ומומחים שונים הציעו שירותיהם על מנת לקדם תוצאות חיפוש עבור לקוחותיהם. הרי מי לא רוצה להופיע בין הראשונים בתוצאות החיפוש הרלוונטיות?
בעידן החיפוש החברתי אין ל SEO כל משמעות מכיוון שאת התוצאות הרלוונטיות כל אחד יקבל בהתאם לגרף החברתי שלו. ובכלל, עם המעבר של עסקים רבים לפייסבוק ובניית מיני אתרים בתוך הפלטפורמה הסגורה של פייסבוק ה SEO, מאבד את הרלוונטיות שלו לחלוטין.
לאסוף חברים, לשפר את הדירוג
אם זה אכן מה שיקרה, מעניין לראות האם נזכה להכיר שיטות חדשות של אופטימיזצית אתרים עבור מנועי חיפוש. אם ב SEO המסורתי היינו צריכים לשפר את איכות התוכן וקוד ה HTML, בחיפוש החברתי נצטרך פשוט לדאוג לאיכות הגרף החברתי שלנו וכמות החברים שיש לנו. ייתכן מאד שככל שיהיו לנו יותר חברים או מעריצים כך נשפר את מיקומנו בדירוג התוצאות.
כבר בימינו קיימות לא מעט חברות העוסקות בתחום השיווק החברתי ומציעות ללקוחותיהן שירותים שונים על מנת לשפר את הנוכחות החברתית שלהן. העשייה של אותן חברות מעניינת אבל אני מתכוון למשהו מורכב יותר אשר יפצח את השיטה בה מנוע החיפוש החברתי משתמש על מנת לספק לנו את התוצאות ויספק לנו כלים על מנת לשפר את תוצאות החיפוש החברתי, בדיוק כפי שקרה ב SEO המסורתי.
המערכה לא הסתיימה
ביום שמרבית בעלי האתרים ברחבי העולם יגיעו למסקנה כי הנוכחות בתוך הרשת של פייסבוק עדיפה על הנוכחות מחוץ לפייסבוק, בעיקר בגלל העובדה שהם מקבלים יותר חשיפה עבור פחות השקעה, הם פשוט יעבירו את משאביהם לפייסבוק. זה גם היום שבו גוגל תפסיד לפייסבוק באופן רשמי. אני לא חושב שזה יקרה בקרוב אך גם לא שולל שיום כזה יגיע מתישהו בעתיד.
ברגע שפייסבוק מפשילה את השרוולים ומשתפת פעולה עם חברה בעלת משאבים כה רבים כגון מיקרוסופט, אין סיבה שהיא לא תשלוט ביד חזקה בעולם האינטרנט ותגבור על גוגל ומתחריה האחרות ותגרום לנו, המשתמשים לשנות את אופי הגלישה שלנו.
מה שבטוח, גוגל לא תאפשר לשחקנית הצעירה לקחת לה את הבכורה ולדו קרב הזה יהיה יותר ממערכה אחת.
פורסם במקור בבלוג של "המומחה"