Dead To Rights: Retribution – לאסי מהגיהנום
החזרה למגפיו של ג'ק סלייט: רסיסי-פושעים מותזים לכל עבר, שליטה מורכבת וכלב אוכל אדם - הכותר החדש בסדרת DTR הוא מהאלימים והסוחפים שראינו. מה בכל זאת חסר בו?
ברוכים הבאים לעיר גרנט סיטי, בה הפשע המאורגן שולט ברחובות ביד רמה, ובה מתרחש משחק האקשן האפל Dead To Rights: Retribution, משחק ההמשך לכותר המצליח מבית נאמקו-בנדאי.
המשחק הראשון, שיצא לפלייסטיישן 2 ב-2002, הציג מערכת קרב מגוונת המשלבת נשק וקרב מגע, שהפכה את DTR לכותר מצליח בקרב חובבי האקשן. עתה, שמונה שנים לאחר מכן, אתם חוזרים למגפיו של ג'ק סלייט.
ג'ק הוא שוטר מופרע ומשולח רסן, שמאבד את התג שלו בשל אלימות ומרוויח אותו חזרה כבר בשלב מוקדם של המשחק. מדובר בכל דמויות השוטר הקשוח בהם נתקלתם במשחקים ובקולנוע האמריקני - דחוסות לתוך חבילה מסוקסת אחת: סלייט גורם למקס פיין להיראות כמו מאבטח פנסיונר בקניון.
ההתפתחות העלילתית רצופה במונולוגים של ג'ק, על אודות האויבים שהוא פוגש, על היחסים בינו ובין כוחות אכיפת החוק ועל המלחמה של משטרת גרנט בפשע המאורגן, כשעם הזמן נחשפים אויבים חדשים – מבית ומחוץ.
בשלב מוקדם למדי נכנס גם רובד נקמה אישית לסיפור, וג'ק יוצא להביס את פושעי גרנט סיטי, בחברת ידידו הטוב ביותר של האדם.
הכירו את צל: כלב שהוא הכלאה בין טורף לאופנוע
לצידו של סלייט נמצא גם במשחק זה כלבו הנאמן, Shadow. "צל" הוא כלב, למראית עין. בפועל מדובר בשילוב בין דינוזאור טורף ואופנוע ימאהה.
ביכולתו להתגנב ולהריח עקבות, ואף לחוש בפעימות ליבו של אוייב כשהוא קרוב. יכולת אחרת, ששחקנים חובבי אלימות יעריכו מאוד - היא יכולתו לרדוף, לקרוע ולרטש אויבים בצורה מאוד צבעונית.
ישנן לא מעט משימות בהן אתם משחקים את שאדו, ומהוות תוספת מעניינת למשחקיות: לחלץ את ג'ק הפצוע מזירת תאונה, או להתגנב אל תוך מחסן עמוס בפושעים חמושים ולהפוך אותם לקונפטי אנושי.
אה, זה היה האקדח שלך?
מערכת השליטה היא סטנדרטית למשחקים מהסוגה – שליטה נפרדת בתנועה ובכיוון ההסתכלות. מצריך מעט הסתגלות משחקנים מתחילים, מגרש ביתי עבור גיימרים מנוסים.
מערכת הקרב עשירה ומורכבת. DTR:R מאפשר לכם לתפוס מחסה, להתגנב, ליצור הסחות דעת לאויב, לנטרל כלי נשק, לדלג במהירות בין נשק חם לטווחים שונים ,ובין אגרופי הברזל של ג'ק, או לשלב ביניהם:
אחד המהלכים הכי שימושיים ופשוטים לביצוע הוא לחטוף לאויב את הנשק שבידיו ולירות בראשו, מה שהורג אותו מיידית.
גיבור המשחק מסוגל גם לרכך את האויב בכמה אגרופים, ואז להשתמש בו כמגן אנושי מהלך, אותו צריך מדי פעם ללטף בבעיטה לצלעות, כדי שישאר מגן ממושמע.
כל אלו נותנים לכם חופש יצירתי לא מבוטל בהתמודדות עם מגוון עשיר של אויבים. חלקם חמושים במטולי רימונים, רובי ציד, נשק אוטומטי מגוון ועוד, וחלקם פשוט ביריונים שריריים ומופרעים, שיכולים לספוג לא מעט תחמושת לפני שייפלו.
זמן קליע - הגירסה המהירה
רכיב שימושי מאוד הוא שיתוף הפעולה של ג'ק וכלבו. תוכלו לשסות את שאדו באויב אחד בעודכם תוקפים אחד אחר, לשלוח אותו להביא לכם רובה סער או מטול RPG שהפיל פושע חמוש, ואף להשתמש בו לצורך הסחה כדי לצאת לאיגוף.
הקרבות ב-DTR:R הם מהירים ועמוסי פרטים, אויבים ומחסות, ולכן צריך להתאמן על שיתוף הפעולה בין ג'ק לשאדו לא מעט כדי להפוך למכונת מלחמה של אדם וכלבו.
עוד כלי שימושי במשחק הוא מצב Focus, שהוא מעין מצב "זמן קליע" אשר בו סופג ג'ק פחות נזק, נע מהר יותר, ויכול להתמודד עם מספר אויבים בו זמנית.
כמובן שמצב זה מוגבל בזמן, והוא ייטען כאשר תהרגו אויבים בירי לראש או תבצעו עליהם אחד מאין ספור מהלכי החיסול של ג'ק – הכוללים שבירת ברכיים אחורה תוך כדי הטלה באוויר ועוד קאטות שיגרמו לעדיני הנפש לפרוץ בבכי.
אחד הבולטים שבהם הוא מהלך בו ג'ק נועץ את הרובה בתור ראשו של פורע חוק לפני שהוא יורה.
האויבים גם מתחלקים למספר כנופיות וארגוני פשע, מהם סיניים, שישתמשו באומנויות לחימה למיניהן לצד נשק חם, ואף מיליצייה החמושה בציוד צבאי עתידני.
גרפיקה משובחת, סביבה טפשה
הסביבות הפתוחות מזכירות כותרים דומים. אפשר לעמוד על אדן חלון ולהתבונן בעיר ובמתרחש בה – דבר שיוצר תחושה דינמית ומעניינת לשחקן. הגרפיקה משובחת, הן בסביבות פתוחות והן בסגורות, בהן הושם דגש על נושא התאורה, ליצירת אווירה אפלה ומותחת. את אלו משלימה המוזיקה, אשר בולטת פחות, אך מתעצמת בסצנות פעולה. כל איזורי הקרבות מוכרים לגיימרים וצופי סרטי-משטרה: בניינים בהם בני ערובה, מזח אפל, תחנת רכבות משא ועוד.
דבר הפוגם באווירת המשחק היא תגובות הסביבה. אזרחי גרנט סיטי הם זומבים שפולטים תלונה קצרה על בעיית הפשע שבעיר, או מתעלמים מג'ק לחלוטין. הם סטטיים למדי – לא כמו במשחקים כמו GTA, בהם לעיר חיים משלה. בנוסף, ג'ק לא יכול לתמרן את הסביבה – לשבור ארגז במחסן או להזיז כיסא העומד בדרכו.
עוד נקודת חולשה היא מספר שלבים שבהן חללים גדולים ומבלבלים מעט - בהם תצטרכו להסתובב שוב ושוב כדי למצוא את היציאה.
מערכת הניווט (מחוון קטן ואייקון יעד) אינה מוצגת כל הזמן ואין אפשרות להעלות אותה אם הלכתם בטעות, לאיבוד.
סיכום
DTR:R הוא כותר כיפי ומומלץ, בעל אורך חיים סביר ואפשרויות רבות. תורמץ לכך רבות ההפרדה בין שלבי הפעולה של ג'ק לשלבי ההתגנבות של שאדו.
המשחקיות עשירה בכל הנוגע לקרב – אך לוקה בחסר כשמול ג'ק וכלבו אין משהו שצריך להרוג. בנוסף, חלק מהשלבים המתקדמים יצריכו מכם הרבה מאמץ ותיכנון, בהיותם קשים אפילו בדרגת קושי בסיסית.
על המשחק חתומה לצד Namco גם Bandai, אשר שיחררה את כותרי האנימציה היפנית האלימים והגרפיים ביותר- מה שמבטיח גם אקשן וגם הרבה צבע למשחק – בעיקר אדום ארגמני.
Dead to rights: retribution מומלץ לחובבי אקשן ואלימות, שאינם בעלי לב חלש, ומוכנים לוותר על עומק עלילתי בשביל כיף קונסולה טהור.
פלטפורמות נתמכות: xbox, PS3
הטוב: גרפיקה טובה מאוד, מערכת קרב עשירה ורבת-אפשרויות
הרע: שליטה מעט מורכבת, סביבה לא מגיבה דיה, עלילה
שורה תחתונה: אקשן משובח