פיז'ו RCZ - עוברת את הגבול?
מכונית הקופה החדשה של פיז'ו כוללת את כל המרכיבים הנחוצים - מרכב יפהפה, מנוע חזק ותחושת יוקרה - אבל מבוססת על פלטפורמת ה-308 האפרורית. האם שילוב המרכיבים עשוי לייצר מכונית מרגשת ונחשקת, או סתם מוצר מושך עין? יש לנו תשובות, וגם כמה שאלות
לא קל להיות צרפתי. עם כל הכבוד לאוכל, לתרבות, ליין וללואי דה-פינס, השכנים ממזרח - הגרמנים - היו כמעט תמיד הילדים הכי מוכשרים בשכונה. אמנם אין להם חוש הומור, ונקניקיות עם כרוב כבוש הן לא בדיוק "מטבח עילי", אבל בכל דבר אחר, הגרמנים פשוט יותר טובים. הכלכלה שלהם חזקה יותר, התעשייה מפותחת יותר, והמכוניות מהירות יותר.
ומתברר שלחלק מהצרפתים זה פשוט נמאס. הנה לדוגמה פיז'ו, יצרנית הרכב הצרפתית הוותיקה, שהחליטה כי אחרי כמעט 120 שנים של ייצור מכוניות, היא רוצה להיות קצת גרמנית. או ליתר דיוק: פיז'ו רוצה להיות פולקסווגן. היא רוצה למכור מכוניות יותר יקרות, יותר יוקרתיות - ובעיקר, היא רוצה למכור יותר מכוניות, נקודה.
כמובן שאף צרפתי לא יודה בכך בפה מלא. אחרי הכל, השריד היחיד של האימפריה הצרפתית הוא הכבוד. אבל מספיק מבט אחד בפיז'ו RCZ החדשה כדי להבין לאן מכוונת היצרנית הצרפתית: גבוה יותר, יקר יותר, וגרמני יותר. ולאן יובילו כל השאיפות האלה את פיז'ו? השקת המכונית בצפון ספרד, סיפקה תשובות, אבל העלתה גם כמה שאלות.
איך בין איין ברלינר?
אם למישהו יש ספקות באשר למטרות שהציבה לעצמה פיז'ו, מבט אחד ב-RCZ יפיג אותם מיד. אם היא מזכירה את אודי TT, זו לא ממש יד המקרה, אלא מטרה כמעט-רשמית. והאמת היא שה-RCZ אף עולה על מקור ההשראה הגרמני. חלק מהפרטים בה פשוט מרהיבים, כמו למשל קימור הגג הכפול. מאידך, החרטום הטיפוסי של פיז'ו - עם סבכה קדמית עצומה, דמוית פה פעור - עדיין נראה מעט מוגזם.תא הנוסעים מאשש את הצהרת הכוונות של פיז'ו. אמנם העיצוב הרבה פחות מוחצן וספורטיבי מהמראה החיצוני, אבל איכות הרכבה גבוהה, קווים נקיים, ושפע של עור ופלסטיק נעים למגע, תורמים להרגשת יוקרה כללית. עם זאת, מי שמחפש את האיכות הבלתי מתפשרת הנהוגה בקונצרן פולקסווגן - ובמיוחד במותג היוקרה שלו, אודי - צפוי להתאכזב. ה-RCZ טובה, אבל היא עוד לא גרמנייה.
בעקבות הזמן האבוד
ה-RCZ מבוססת על הפלטפורמה של ה-308, המכונית הקומפקטית של פיז'ו, וזו לא ממש נקודת פתיחה מבטיחה. אמנם ה-308 היא מכונית בעלת יכולת דינמית גבוהה, אך ריגושים הם לא בדיוק הצד החזק שלה. ובמכונית שנראית כמו ה-RCZ - ומלווה במטען כה כבד של יומרות - היעדר ריגושים לא יכול להתקבל בהבנה.אז נתחיל בחדשות הטובות: ה-RCZ היא המכונית המרגשת ביותר של פיז'ו זה שנים רבות, למרות שזו אינה חוכמה גדולה בהתחשב בשעמום היחסי שמייצרות 207 ו-308. קל מאוד ומהנה למדי לנהוג מהר ב-RCZ, וחשוב מכך - קל לשמור איתה על מהירות גם בכביש תובעני. ההגה קצת כבד, ומרגיש מלאכותי, אבל הוא מדויק ומהיר מספיק כדי להפוך נהיגה בכבישים מפותלים למשימה קלה וכמעט חסרת מאמץ. אחיזת הכביש, כצפוי ממכונית מודרנית בעלת יומרה ספורטיבית, גבוהה מאוד, ומשרה ביטחון רב.
אבל עכשיו צריך לעבור לחדשות פחות טובות: הריגושים שמציעה ה-RCZ סטריליים מדי, ומקורם בעיקר ביכולתה לשמור על מהירות גבוהה, ופחות ביכולתה לערב את הנהג, או - חס וחלילה - לאתגר אותו. מי שזוכר בערגה מכוניות פיז'ו של פעם, עם זנב שמחליק בכל פעם שמרפים מדוושת הגז, מוזמן לתלות את כפפות הנהיגה ולעבור לתחבורה ציבורית.
צילינדר אחד פחות
מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר, 200 כ"ס, ותיבה ידנית בעלת שישה הילוכים. נשמע כמו מתכון בטוח לביצועים לוהטים. אבל זה לא בדיוק כך. אמנם ה-RCZ גמישה ומהירה, אבל היא לא מהירה כמו שאפשר אולי לצפות ממכונית שנראית כמו אמצעי התחבורה של באטמן. את ההאצה מעמידה ל-100 קמ"ש היא מסיימת אחרי 7.5 שניות, וזה בהחלט לא משהו לכתוב עליו הביתה - ודאי אם זוכרים שזו הגרסה המהירה והחזקה ביותר של ה-RCZ, לפחות בינתיים.
ולמעשה, זו כלל אינה הגרסה הרלוונטית ביותר לישראל: היבואנית, חברת לובינסקי, צפויה להתמקד בגרסת טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר, עם 156 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית. אלא שלמרבה הצער, גרסה זו כלל לא הגיעה להשקת ה-RCZ בספרד. גרסת מנוע נוספת, עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר, עם 163 כ"ס, אינה צפויה לשבות את לבם של הישראלים.
ראוי לציין כי במהלך ההשקה, אחת המכוניות סבלה מתקלה במנוע: באחד המצתים נתגלה סדק, שהשבית את אחד מארבעת הצילינדרים. מחשב המנוע הגביל את מהירות הנסיעה, והתריע על תקלה המחייבת תיקון מיידי. ביבואנית הסבירו כי התקלה אינה שכיחה, והסיבה להופעתה היא העומס הרב על מכוניות המשתתפות בהשקות לעיתונאים.
גבירותי ורבותי, מהפך?
אז מה אפשר ללמוד מהשאיפות החדשות של פיז'ו, כפי שהן מתבטאות ב-RCZ? לפני הכל, ראוי לשבח את היצרנית על כך שהמכונית הראשונה שלה אחרי "המהפך" היא מכונית ספורטיבית, מלהיבה למראה ובעלת יכולת דינמית גבוהה. היא אולי לא מכונית ספורט חסרת פשרות, אבל אין כל ספק שהיא יכולה לשפר את תדמיתה של פיז'ו, שמזה שנים לא מעטות נדמית יותר ויותר אפורה ו-"מיינ-סטרימית".
עם זאת, צריך לזכור שלא זו המכונית שתהפוך את פיז'ו לפולקסווגן - לא בהיקף המכירות, וגם לא בתדמית המותג הכוללת. פיז'ו נוקבת ביעד מכירות של 17 אלף יחידות ב-2011 - יעד שמבהיר כי היא מודעת היטב להיותה של ה-RCZ מכונית נישה. גם בישראל לא צפויה למכונית הצלחה מסחררת. מחיר גרסת ה-1.6 ליטר הבסיסית מוערך ב-230 עד 250 אלף שקל - זול מה-TT של אודי, אך יקר משמעותית מהשירוקו של פולקסווגן.
והנה עוד משהו שכדאי לזכור: פיז'ו תצליח להשלים את המהפך המבוקש, רק אם תיישם את הערכים שמקדמת ה-RCZ גם בדגמים אחרים, וחשובים הרבה יותר - כמו מחליפת ה-407, וכמובן במחליפות העתידיות של ה-207 וה-308. ולכן, על השאלה החשובה מכולן - האם אכן מבשרת ה-RCZ על שינוי - נקבל תשובה רק בעתיד.
מנוע | ארבעה ציל' בטור, מגדש |
נפח / סוג דלק | 1,598 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 200 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 28 קג"מ ב-1,700 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, שישה הילוכים |
מרכב | שתי דלתות |
אורך | 428.7 ס"מ |
רוחב | 195.8 ס"מ |
גובה | 135.9 ס"מ |
בסיס גלגלים | 261.2 ס"מ |
משקל | 1,297 ק"ג |
נפח תא מטען | 384 ליטר |
100-0 קמ"ש | 7.5 שניות |
מהירות מרבית | 237 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 14.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 159 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | - |
מחיר | לא נקבע |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | לא נבחן |