ערבייה וזוג חד-מיני עושים אמנות יהודית
תערוכת "קרן עדי להבעה יהודית באמנות ובעיצוב" נפתחה בסוף השבוע בירושלים. בחירת הנושא - "שבר ותיקון" - הצליחה למשוך יוצרים מכיוונים שונים
תערוכת העולים לשלב הגמר של תחרות "קרן עדי להבעה יהודית באמנות ובעיצוב" נפתחה בסוף השבוע בבית האמנים בירושלים. השנה מוצגות בתערוכה 18 עבודות "המייצרות מחקר יצירתי של צורה ותוכן, בהן האמנים ניצבים בפני שבר ומבקשים תיקון".
שאלת הגדרתה של הדיסיפלינה האמורפית "אמנות יהודית" העסיקה בעבר את הקרן. בתערוכה הנוכחית עולה הנושא סביב שילובה של ראידה אדון, מן האמניות הערביות הבולטות בארץ. נראה כי השילוב בין אמנות לתרבות יהודית בעבודתה של אדון אינו קוריוז אלא אקט מאתגר ומעורר מחשבה, המרחיב את גבולות הדיון הצר לעבר ראייה רחבה יותר שבמסגרתו ה"אמנות היהודית" יכולה לכלול מגוון פנים לא-סטנדרטיות.
התחושה היא שההחלטה לבחור בתמה "שבר ותיקון" הייתה נכונה במיוחד. זהו נושא אימננטי מאוד לשיח יהודי, ומהווה גם מסד טוב לשיח אמנותי עכשווי פורה.
במבחן התוצאה מדובר באחד הנושאים הטובים שעלו במהלך פועלה של הקרן בשנים באחרונות. לעומת התערוכות שהציגה הקרן בעבר, שבהן נוספו ליצירות שהתחרו גם עבודות נוספות הקשורות לנושא, בתערוכה הנוכחית מוצגות רק יצירות שהשתתפו בתחרות. בחירת נושא חזק, כך מתברר, מאפשרת לאצור תערוכה ללא צורך בתוספות מן החוץ.
קרן עדי שמה לה למטרה לעודד את הזיקה שבין רעיונות ותכנים מעולם היהדות לבין העיצוב והיצירה האמנותית לסוגיה, ואחת לשנתיים מקיימת הקרן תחרות בינלאומית סביב נושא נבחר. בעבר הוצגו תערוכות
העבודות העולות לגמר במוזיאון ישראל, אך מאז סגירתו לצורכי שיפוץ הן הועברו לבית האמנים בירושלים.
בפעילותה, מקדמת הקרן את נוכחותה של התרבות היהודית בשיח האמנות המקומי. בולטת מאוד העובדה שלַרוב, היצירות המאתגרות והמעניינות ביותר שמציגה הקרן הם העבודות של אמנים שההקשר היהודי בעבודותיהם לא נוצר יש מאין וכ"קרדום לחפור בו" לרגל התחרות, אלא נוצרו בידי אמנים העוסקים בכך כחלק בלתי נפרד ומחויב מעבודתם לאורך השנים.
- "שבר ותיקון", תערוכה בעקבות תחרות "פרס קרן עדי להבעה יהודית באמנות ובעיצוב". פתיחה: 8.5, בית האמנים, ירושלים, אוצרות: אמילי בילסקי ואביבה קט-מנור.