רכב פרטי: בישראל משתמשים פחות
מנתוני מפקד האוכלוסין המקומי שהתפרסם היום והשוואה למדינות מערב, עולה כי אחוז גדול יותר יותר של ישראלים מעדיפים תחבורה ציבורית על רכב פרטי
בניגוד לאמונה הרווחת: הישראלים משתמשים בתחבורה ציבורית יותר מהאירופים. מנתוני מפקד האוכלוסין לשנת 2008, שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי כ-56% מהישראלים מגיעים למקום העבודה עם כלי רכב פרטי, בעוד כ-18% משתמשים באוטובוסים ציבוריים.
לכאורה, הנתונים מוכיחים כי הישראלים אוהבים את המכוניות שלהם - ובמיוחד אלו שמקורן בחברת ליסינג - ואינם מוכנים לוותר עליהן לטובת השימוש בתחבורה ציבורית. אלא שאם מעמידים את הנתונים של הלמ"ס מול נתונים רשמיים של מדינות מפותחות, מתברר כי החיבה של הישראלים לכלי רכב פרטיים אינה חריגה, ולמעשה אף מחווירה מול המדינות העשירות בעולם, כמו ארה"ב, גרמניה ואנגליה.
51.9% מהישראלים מגיעים לעבודה עם מכונית פרטית (צילום: שאול גולן)
במה נוסע העובד האמריקני?
מול כ-56% מהישראלים המשתמשים ברכב פרטי כדי להגיע לעבודה, מלמדים נתוני משרד התחבורה האמריקני כי יותר מ-86% מהאמריקנים מעדיפים להגיע כך למקום העבודה. מנגד, השימוש בתחבורה ציבורית בארה"ב אינו שכיח: פחות מ-3% משתמשים באוטובוס, וכ-0.5% משתמשים ברכבת. עם זאת, לרשות חלק מהאמריקנים עומדים אמצעי תחבורה ציבורית עירוניים, המשמשים את מי שגר בערים הגדולות: כ-1.5% מגיעים למקום העבודה עם רכבת תחתית למשל. אגב, שיעור ההולכים ברגל נמוך במיוחד: 2.8% בלבד.הסיבות לשימוש המוגבר בארה"ב בכלי רכב פרטיים מוסבר לרוב כתוצאה של שלוש סיבות עיקריות: 1. הזנחה ארוכת-שנים של מערך התחבורה הציבורית; 2. מחירי דלק נמוכים מאוד, המעודדים את השימוש ברכב פרטי; 3. פיזור אוכלוסיה על-פני מרחבים גדולים יחסית, שבמקרים רבים הופך את כלי הרכב הפרטי לחלופה הנוחה והמהירה ביותר.
מדינה | כלי רכב פרטי | תחבורה ציבורית | ברגל |
ישראל | 56.8% | 19.7% | 11% |
ארה"ב | 86.5% | 4.9% | 2.8% |
אנגליה | 71% | 16% | 11% |
גרמניה | 59.8% | 12.9% | 9.5% |
* נתוני גרמניה, אנגליה: 2008, לשכות הסטטיסטיקה הלאומיות
** נתוני ארה"ב: 2007, משרד התחבורה האמריקני
ובמה נוסעים האירופים?
אם חשבתם שארה"ב היא דוגמה קיצונית, כדאי להשוות בין ישראל ומדינות אירופה. מנתוני המשרד הלאומי לסטטיסטיקה בבריטניה עולה כי כ-71% מהאנגלים הגיעו למקום עבודתם ב-2008 עם מכונית פרטית. כ-8% השתמשו באוטובוס, ו-8% נוספים הגיעו עם אמצעי תחבורה מסילתי - רכבת "כבדה", קלה או תחתית. בנוסף, כ-11% מהאנגלים הולכים ברגל למקום עבודתם - נתון זהה לזה העולה מנתוני הלמ"ס בישראל.נתונים דומים אפשר למצוא בגרמניה. 60% מהגרמנים הגיעו למקום עבודתם ב-2008 עם מכונית פרטית, ורק כ-13% עשו שימוש באחד מאמצעי התחבורה הציבורית. זאת, בהשוואה לקרוב ל-20% בישראל (נתון שאינו כולל הסעות המאורגנות על-ידי מקום העבודה). גם הליכה ברגל פחות פופולארית בגרמניה מאשר בישראל: 9.5% מהגרמנים הגיעו לעבודה בהליכה, לעומת 11% בישראל.
ירידה בשימוש ברכב הפרטי?
מטבע הדברים, השוואה ישירה בין מדינות בעלות מאפיינים כלכליים, גיאוגרפיים ודמוגרפיים שונים אינה יכולה לשמש "קנה מידה" מדעי ומדויק. כך למשל, ראוי לזכור כי רמת המינוע בישראל - מספר כלי הרכב לאלף תושבים - נמוך משמעותית מאשר בארה"ב או מערב אירופה. בישראל, לכל 1,000 תושבים יש מעט יותר מ-300 מכוניות, בעוד שהנתון בארה"ב הוא קרוב ל-800, ובגרמניה הוא גבוה מ-600.
אולם, אם משווים את הנתונים שפרסמה היום הלמ"ס לנתונים משנים קודמות, אפשר לזהות מגמת ירידה בשימוש בכלי רכב פרטיים - וזאת בניגוד למדינות כמו ארה"ב או אנגליה, שם נשאר אחוז העובדים המגיעים לעבודה עם כלי רכב פרטי כמעט ללא שינוי בעשור האחרון.
מדו"ח שהכין המשרד להגנת הסביבה ב-2007, ומבוסס על נתוני סקר מ-2003, עולה כי כ-62% מהישראלים הגיעו למקום העבודה בכלי רכב פרטי - לעומת כ-52% בלבד בנתונים העדכניים של הלמ"ס. גם השימוש בתחבורה ציבורית גבר: בדו"ח מ-2007 מציינים העורכים כי רק 16% מהעובדים השתמשו באמצעי תחבורה ציבורית. זאת, לעומת קרוב ל-20% בנתוני הלמ"ס האחרונים: 17.8% באוטובוס ציבורי, 0.6% ברכבת, ו-1.1% במוניות שירות.