שתף קטע נבחר

נחל הקישון: במקום פארק - 100 אלף מכולות

מאמצים רבים ותקציבים גדולים הושקעו בהפיכת נחל הקישון המזוהם לשטח ירוק לטובת הציבור. אבל השלמת המהלך בשפך הנחל נעצרה. הסיבה: עיריית חיפה וחברת נמלי ישראל רוצות - וכבר החלו למעשה - להפוך את השטח לאזור איחסון של מכולות, עם גדרות, כבישים וזרקורים

במשך שנים היה נחל הקישון מוזנח ומזוהם, ונדרשו מאמצים רבים - ותקציבים גדולים - על מנת לשקמו. אך המשך השיקום נקטע באזור השפך. שם, במקום טבע עירוני לרווחת הציבור רוצים להציב 100 אלף מכולות של חברת נמלי ישראל (חנ"י). תוכנית זו, אותה מקדמת חנ"י, אושרה אתמול (ג') על ידי עיריית חיפה בישיבת מועצת העיר.

 

התוכנית לשטח איחסון המכולות, המשתרעת על שטח של 95 דונם, אושרה חרף התנגדות גורפת מצד רשות נחל הקישון, המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע. המתנגדים טוענים כי לא רק שמגדלי המכולות יפגעו בנוף, אלא שהצבתן שם תגרום גם לנזק אקולוגי חמור.

 

"האזור הזה נחשב לייחודי מבחינה אקולוגית. יש בו לא מעט בתי גידול ונדרשו מאמצים רבים כדי לשקמו. הצבת מכולות וגדרות במקום, סלילת שבילי גישה, הצבת תאורה ומתן אפשרות למעבר כלי רכב במקום - כל אלה משמעותם הרס של המקום מבחינה סביבתית", אמרה ל-ynet שרון ניסים, מנכ"ל רשות נחל הקישון. היא אמרה גם שרשות נחל הקישון לא תוותר על השטח ובקרוב תגיש ערר נגד תוכנית המכולות לוועדת הערר המחוזית.

  


הדמייה של התוכנית שהכינה רשות נחל הקישון 

   

בחברת נמלי ישראל דוחים בתוקף את הטענות של רשות נחל הקישון - כמו גם את ההדמייה שהיא הכינה. "היא אינה משקפת את המצב שישרור בשטח במציאות", הם אומרים.

 

בחברה טוענים שהשטח לא נמצא בתחום המוכרז של נחל הקישון ואם לא יאושר להציב בשטח את המכולות, תיגרם פגיעה כלכלית משמעותית לעיר חיפה וענף היבוא והיצוא בצפון הארץ. בחברה טוענים כי השקיעו בפיתוח השטח 75 מיליון ש"ח מכספי ציבור, "השטח עמד עד כה לא מנוצל... וזה אך טבעי שיעשה בו שימוש, במיוחד בעורף נמל חיפה המשווע לשטחי אחסון מכולות".

 

בחברה הביעו אכזבה מכוונת רשות הנחל להגיש ערר בנושא, ומהעובדה שאינה מוכנה לתרום לפיתוח הכלכלי של תושבי חיפה והצפון, זאת גם לאור העבודה כי חברת נמלי ישראל פתוחה לבצע שינויים במערך יעודי הקרקע בנמל לרווחת הציבור.

 

המחלוקת: מי בעל השטח?

חלקים אחרים של הנחל המזוהם שוקמו אך נסים אומרת שהמחלוקת המתמשכת סביב השימוש בשטח אינה מאפשרת את השלמת השיקום בקטע זה. "למרות שהמחלוקת עדיין בעינה, הרי שבשטח המיועד למכולות הוצבו כבר משטחים ענק וגדרות, ולכן אזור זה משוקם רק בחלקו", הסבירה. 

 

המחלוקת האמורה סביב השימוש בשטח מקורה בסוגיית הבעלות על השטח. ברשות נחל הקישון טוענים מזה זמן שחברת נמלי ישראל מעולם לא הוכיחה בעלות על הקרקע, ולמרות זאת כבר קבעה עובדות בשטח והחלה להכין את הקרקע לקליטת המכולות. 

 

ענבל קורן, מתכננת סניף חיפה של חברה להגנת הטבע, הדגישה גם היא את החשיבות האקולוגית של השטח. "שימור מתחם נחל הקישון והמערכת האקולוגית בו, בייחוד לאור ההשקעה באזור בשנים האחרונות, צריך להיות חלק בלתי נפרד מתפיסה תכנונית כוללת - המשתרעת מאזור שפך הנחל ועד לחיבורו לפארק המטרופוליני".

 

תגובות 

ביקורת לא מועטה בנושא מפנה נסים כלפי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שתומך בתוכנית. לדבריה, הוא לא איפשר לנציגת השר להגנת הסביבה ולנציגת החברה להגנת הטבע לתת את עמדתן. "ראש עיריית חיפה מרחיק את פארק הקישון מהתושבים...". בין השניים קיים סיכסוך קשה, ויהב אף איים להביא בעבר לפיטוריה של נסים. 

 

מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי ייעוד השטח אליו מתייחסת הבקשה הינו תעשייתי, שמשטח המכולות נמצא מחוץ לשטח הירוק וגובלות הפארק. עוד נמסר כי השימוש בשטח אושר בעבר על ידי הוועדה המקומית וועדת הערר של משרד הפנים, שקבעה כי הפעילות המבוקשת תואמת את ייעוד הקרקע.  

 

עיריית חיפה רואה בפיתוח פארק לאורך נחל הקישון נושא בעל חשיבות עליונה ופועלת ליישומו מתוך הבנות אליהן הגיעה עם חברת נמלי ישראל על פיתוחו של פארק רחב ידיים על שטחים הנמצאים בבעלות חברת נמלי ישראל... ואין בכל האמירות הקיצונית אלא לדחות את מימוש הפארק ויכולת הציבור ליהנות מפנינת טבע ונופש אותה מבקשת העירייה לפתח לאורך הנחל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צפוי נזק אקולוגי חמור. נחל הקישון המשוקם
באדיבות רשות הנחל הקישון
השטח המשוקם של נחל הקישון
באדיבות רשות הנחל הקישון
קורמורנים בקישון. ארכיון
צילום: גיל גוטמן, רשות נחל הקישון
מומלצים