הסינים מאשימים: האירופים לא הוגנים
יצרנית הרכב הסינית בריליאנס מפסיקה את ייצוא המכוניות מתוצרתה לאירופה, ללא ציון תאריך חזרה ותוך האשמה: האירופים אינם הוגנים איתנו
בריליאנס הסינית מפסיקה למכור מכוניות באירופה וטוענת: האירופים אינם הוגנים. יצרנית הרכב הסינית ברליאנס, אשר הבטיחה ב-2006 לשווק באירופה עד 2011 כ-160 אלף מכוניות חדשות, עוצרת את פעילותה ביבשת הקלאסית. הסיבה לדברי הסינים, להם הסכם שת"פ עם ב.מ.וו הגרמנית: שינויים תכופים בתקינה האירופית, שאפשרו מכירה של נתח זעום בלבד מהמספר המקורי. בין כמה מאות לכמה אלפי מכוניות, תלוי במקור המידע.
בריליאנס BS6 במבחן הריסוק של ADAC הגרמני
אך בזמן שהנהלת בריליאנס מתבטאת באופן זהיר, התקשורת בסין חוששת פחות להביע את אכזבתה מהתחרות ה"לא הוגנת" לדבריה באירופה. לטענת כלי תקשורת בסין, בריליאנס אינה היחידה לגלות כי תעשיית הרכב באירופה מצליחה לגייס התנגדות גורפת לכניסת מותגים סיניים לשוק הרכב. לדברי הסינים, התחרות אינה הוגנת כעת, ולכן אינה מאפשרת למותגים סיניים לעמוד ביעדים.
בהקשר זה כדאי להזכיר כי לפני כשנתיים בחן ארגון הנהגים הגדול באירופה, ה-ADAC הגרמני, שתי מכוניות מתוצרת החברה. ה-B6 המשפחתית קיבלה במבחן הבטיחות כוכב אחר בלבד מתוך חמישה, ואילו ה-B4 הקטנה "נכשלה בו כליל". בכירים בחברה הסינית טוענים כי התדמית הגרועה לה זכתה החברה בעקבות מבחן הבטיחות שנערך לה, לא הותיר לה כל סיכוי להצלחה.
אלא שבאוטומוטיב ניוז רב ההשפעה, נשמעים גם קולות אחרים שמטילים את האחריות לכישלון דווקא על הסינים. האתר מצטט את דבריו של מפיץ מכוניות בריליאנס לשעבר, אשר טוען כי מחיר המכוניות הסיניות מבית בריליאנס היו גבוהים מדי. "החברה לא הסכימה לשווק את המכונית במחיר נמוך מספיק, ולכן איש לא קנה אותן", אמר.
יחד עם הטענות נגד השוק האירופי, בטוחים כלי התקשורת בסין כי בריליאנס יכולה להרשות לעצמה להתמקד בשוק המקומי בלבד, ולהצליח שם היטב. "השוק הסיני לוהט, ואילו זה האירופי פושר", אומרים שם.
בריליאנס BS6 - לא תימכר יותר באירופה
צילום: רועי צוקרמן