שתף קטע נבחר
 

ביטוח דו-גלגלי: התעוררות בשוק הפרטי, אבל...

היצע ביטוחי החובה הפרטיים לרוכבי אופנועים וקטנועים מתרחב, אבל הבעיה העיקרית - תעריפים גבוהים לרוכבים צעירים - נותרה ללא מענה

בחודש נובמבר האחרון ספג השוק הדו-גלגלי מכה קשה, כאשר עליה חדה בתעריפי ביטוח החובה, פגעה במכירות קטנועים ואופנועים. מאבקם המתוקשר של הרוכבים נגד רוע הגזירה, לא צלח בסופו של דבר, והעלאת התעריפים נכנסה לתוקף. הסובלים העיקריים מהשינוי היו רוכבים צעירים, מרביתם חסרי יכולת לרכוש מכונית, שתעריפי הביטוח עבורם האמירו במיוחד.

 

מאז העלאת תעריפי הביטוח החלו שתי חברות ביטוח - "אליהו" ולאחר מכן "איילון" (באמצעות הסוכן אודי דגן) - להציע פוליסות ביטוח חובה מוזלות. אלא שבשני המקרים חלו הגבלות, בעיקר בדמות דרישות מינימום למספר שנות וותק החזקה ברשיון נהיגה לאופנוע ולגיל הרוכב. דרישות שפגעו - שוב - בעיקר ברוכבים צעירים. זאת ועוד. במקרה של חברת הביטוח איילון, הביטוח המוצע מוגבל רק לבעלי קטנועים ואופנועים המיובאים בעיקר על-ידי קבוצת "מטרו", והפוליסות הן רק עם השתתפות עצמית.

 

שינוי נוסף וחיובי

אלא שבימים האחרונים חלה התעוררות בתחום הביטוח הדו-גלגלי. סוכנות הביטוח "תמוז", בשיתוף עם היבואנית "עופר-אבניר", מציעה מעתה פוליסות ביטוח מוזלות לרוכבים מגיל 24, אם כי גם במקרה זה, הביטוח מוגבל למותגי היבואנית. בנוסף, חברת הביטוח "הראל" מציעה גם היא פוליסות מוזלות. במקרה זה מוגבל הביטוח לבני 30 ומעלה, אך הוא פתוח לבעלי כל סוגי הכלים הדו-גלגליים ללא הגבלת מותג או יבואנית.

 

בשני המקרים ניתן לבטח כלים בבעלות עצמית, מבלי לשלם קנס בדמות תעריף גבוה יותר, כפי שנהוג ב"פול" לגבי כלים בבעלות עסקית, שתי החברות מציעות פוליסה ללא השתתפות עצמית. במקרה של "הראל" ניתן אף לבטח כלים בבעלות חברה, כל עוד הנהג המבוטח הוא מבעלי החברה.

 

אלא שבכל המקרים המדוברים, אין עדיין פתרון לרוכבים צעירים בתחילת דרכם, המופנים עדיין לפול, ונדרשים לשלם תעריפים אסטרונומיים. הדבר ניכר היטב בנתוני המכירה של רכב דו-גלגלי בחודשים האחרונים, שם נרשמה מתחילת השנה ירידה לעומת התקופה המקבילה אשתקד - שהיתה גרועה בפני עצמה, בעיצומו של המשבר הכלל-עולמי. יש לזכור כי במקביל לדשדוש של השוק הדו-גלגלי, שוק המכוניות מראה זינוק חד במספר כלי הרכב החדשים שעולים על הכביש.

 

עיוותים וחוסר צדק

בנוסף, אין עדיין פתרונות לעיוותים שונים בביטוח. כך למשל, כל הפוליסות המוזלות מתייחסות אך ורק לרוכב יחיד. ביטוח ליותר מרוכב אחד ניתן לבצע רק בפול, ובמקרה כזה מוגדר התעריף אוטומטית ל"כל נהג", ומזנק בהתאם. זאת מכיוון שההגדרה "כל נהג" כוללת כמובן גם "נהגים צעירים". זאת בניגוד לאפשרות הקיימת בביטוחי מכוניות למשל, שם יש אפשרות לרכוש ביטוח עבור שני נהגים נקובים בשם.

 

האבסורד במקרה זה ברור. גם אם הרכב הדו-גלגלי נמצא בבעלות בני זוג ששניהם מעל גיל 40, נהגים זהירים ללא תאונות כלשהן בעברם, הם ידרשו לשלם תעריף כאילו היו רוכבים חדשים בני 18. בנוסף לכך, מדרגות הביטוח אצלנו נקבעות לפי סמ"ק, בעוד רישיונות נהיגה עברו זה מכבר לשיטה האירופית, לפי כ"ס. כתוצאה מכך, גם כלים מתונים הדורשים את דרגת הרישיון A1 (הספק מנוע עד 33 כ"ס), מחוייבים בתעריף הגבוה ביותר, אם נפח מנועם מעל 250 סמ"ק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המחאה לא עזרה
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים