המבקר: המפכ"ל לא היה צריך לעסוק בקידום אחיו
אחרי שהודיע על ניגוד עניינים, פעל בכל זאת מפכ"ל המשטרה, דודי כהן, לקידום אחיו, מוטי, לתפקידי מפקד מרחב וסגן מפקד מחוז. הוא לא דרש ייעוץ משפטי, והשרים דיכטר ואהרונוביץ' היו חותמת גומי. מבקר המדינה מתאר כרוניקה של נפוטיזם אצל כחולי המדים
עם כניסתו לתפקיד, פנה מפכ"ל המשטרה לשר לביטחון הפנים דאז, אבי דיכטר, הודיע לו על ניגוד העניינים וביקש לפסול את עצמו מלעסוק במינוי או בקידום אחיו הקטן. השר קבע אז, בלי להודיע או להתייעץ עם גורמים משפטיים, כי האחריות לקידום אחיו של המפכ"ל תהיה נתונה בידי סגן המפכ"ל.
אבל המבקר - השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס - מצא שבפועל התנהלו הדברים אחרת: במרס 2007 קבע המפכ"ל לשעבר, רב-ניצב משה קראדי, שראוי לקדם את מוטי כהן בדרגה לתת-ניצב. שלושה חודשים לאחר מכן חתם המפכ"ל הנכנס, רב-ניצב דודי כהן, על ההמלצות לקדם את אחיו ולמנותו לתפקיד מפקד מרחב ירקון. לאחר מכן העביר המפכ"ל לשר דיכטר את ההמלצה לקדם את אחיו לתפקיד, והיא נדונה ביניהם בפגישה בארבע עיניים, שבה נדונו מינויים לתפקיד בדרגות ניצב-משנה ותת-ניצב. דיכטר אישר עקרונית את המלצות המפכ"ל, ובהן את ההמלצה לקדם את מוטי כהן ולהעלותו בדרגה.
וזה לא הסוף. בקיץ 2008 נערכו "דיוני תנועות" לשנת 2009, לקצינים בדרגת תת-ניצב, בפורום בראשות המפכ"ל. לפי ההסכם, מי שהיה אמור לדון בקידום הבא של מוטי כהן, הפעם לסגן מפקד המחוז, היה סגן מפכ"ל המשטרה דאז, ניצב שחר איילון. בדיון נקבע כי מוטי כהן "יישאר בתפקידו. אם יהיה צורך ארגוני הוא ישובץ בתפקיד אחר".
המפכ"ל המליץ על אחיו: זה רק טכני
לא עבר זמן והמפכ"ל כהן הציע את אחיו כאחד המועמדים לתפקיד סגן מפקד מחוז תל-אביב. בדיונים שנערכו חודש לאחר מכן סיכם רב-ניצב כהן, שבמסגרת רשימת המועמדים הסופית שתובא לאישור השר תיכלל המלצה שאחיו ימונה בסופו של דבר לתפקיד סגן מפקד מחוז מרכז. השר יצחק אהרונוביץ' אישר את המלצות המפכ"ל, כולל זו לגבי אחיו.
המבקר קובע כי "המפכ"ל לא עמד בסיכום השר והיה מעורב בפועל בהליכי המינוי של אחיו". הוא מתח ביקורת גם על השרים דיכטר ואהרונוביץ', שאישרו את המינויים ולא התייחסו לאי-תקינות הדבר. המפכ"ל טען בתשובתו למבקר המדינה כי הנחיית היועץ המשפטי לממשל על "עריכת הסדרים למניעת ניגוד עניינים בשירות המדינה" אינה חלה על המשטרה ועל יתר כוחות הביטחון. על הקידום השני של אחיו, אמר כי ההמלצה נעשתה בעת שחתם על שאר ההמלצות למינויים לתפקידים בדרגת תת-ניצב ושזה מהלך "טכני פרוצדורלי בלבד", ואין בו משום התערבות מהותית בהליכי המינוי.
המבקר העיר כי אם השר והמפכ"ל היו נצמדים להוראות היועץ המשפטי לממשלה וממנים "שומר סף", הבעיה היתה נפתרת. על העובדה שהמפכ"ל חתם על טופס לקידום אחיו, כתב המבקר כי היה עליו להימנע מלחתום על טופס זה, "משום שחתימה משקפת מעורבות, גם אם אופייה פרוצדורלי". לסיכום, כתב המבקר לינדנשטראוס כי אין בכל האמור כדי לפקפק בכישוריו של אחי המפכ"ל או להעלות ספק בכך למידת התאמתו לתפקידים אשר מונה להם.
משרד מבקר המדינה מעיר כי "האיסור להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים והדרכים להימנעות ממנו הם עקרונות היסוד של המינהל הציבורי והם חלים אף בהיעדר הסדר מפורש".
מדוברות המשטרה נמסר בתגובה: "המפכ"ל לא נהג בניגוד להנחיות, שכן בזמנו, כלל לא היתה הנחיה, שחייבה לערוך הסדר למניעת ניגוד עניינים. יתרה מכך, המפכ"ל הוא זה שפנה ביוזמתו לשר וביקש לפסול את עצמו מלעסוק במינוי או בקידום אחיו בשל חשש למראית עין. המבקר עצמו קבע בדו"ח, כי מעורבות המפכ"ל התקיימה בצד הטכני-פרוצדוראלי של ההליך בלבד, ולא במהותו".
השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', קיבל לידיו את דו"ח המבקר, ומלשכתו נמסר כי "הדו"ח רציני, יסודי ומעמיק. לאחר לימוד מסקנותיו, יחליט השר על המשך פעילות ועל אופי הצעדים הנדרשים. אנו רואים בדו"ח המבקר כלי חשוב לשיפור והתייעלות הארגונים עליהם מופקד המשרד לביטחון פנים".
Read this article in English