המבקר: סבסוד ביטוח הרוכבים, אינו חוקי
ייקור ביטוח החובה של רוכבי הדו-גלגלי הגיע לשולחן המבקר, אשר מפנה אצבע מאשימה לכיוון משרד האוצר והמפקח על הביטוח. לדבריו, סבסוד ביטוח רוכבי האופנועים מבלי ליידע את הנהגים פסול, וחסר בסיס חוקי
בעלי המכוניות מסבסדים ללא ידיעה ובניגוד לחוק, את ביטוח החובה של רוכבי הדו-גלגלי. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, שמתפרסם היום (ג'). המבקר קובע כי "אין הרשאה מפורשת להטיל על המבוטחים בשוק החופשי תוספת לתעריפים כדי לממן את הסובסידיה". עוד הוא אומר כי "אין בחקיקה ראשית ולא בחקיקת משנה, הרשאה מפורשת להעניק סובסידיה למבוטחים בביטוח השיורי ('פול')". מרבית המבוטחים ב"פול" הם רוכבי אופנועים וקטנועים.
מבקר המדינה גם מותח ביקורת על כך שמשרד האוצר אינו נוהג בשקיפות, ולמעשה מסתיר את הסבסוד מעיני הנהגים: "המבוטחים בשוק החופשי אינם מקבלים דיווח בדבר גילומו של מרכיב ההעמסה (היקף הסבסוד, ש.ה) בפרמיות שהם משלמים, לא כל שכן בדבר ייעודו, שיעורו וסכומו".
מחאת הרוכבים ב-2009 נגד ייקור ביטוח החובה (צילום: רונן טופלברג)
ראוי להזכיר כי בנובמבר 2009, העלה המפקח על הביטוח את תעריפי ביטוח החובה לרוכבי אופנועים, בשיעור ממוצע של כ-12%. ייקור תעריפי הביטוח עורר מחאה ציבורית נרחבת, שבשיאה חסמו מאות אופנוענים צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ.
על מי מעמיסים את ההפסדים?
הדו"ח שמפרסם היום המבקר בעניין "הסדרי ביטוח שיורי", עוקב למעשה אחר מסקנות דו"ח קודם, משנת 2002. וכמו בדו"ח המקורי, גם כעת מוצא המבקר ליקויים רבים במדיניות שקובע המפקח על הביטוח: "התעריפים שקבע המפקח (על הביטוח, ש.ה) לאופנועים אינם מכסים את הפיצויים שהפול משלם לרוכבי אופנועים נפגעי תאונות", קובע המבקר.הפסדי הפול בביטוח אופנועים גדלו משמעותית בשנים האחרונות, ו"מכוסים באמצעות 'מרכיב העמסה' המוטל על כל המבוטחים בביטוח חובה", דברי המבקר. אלא שהוא ממשיך ומסביר כי אותו "מרכיב העמסה", מעולם לא הוגדר בחוק או בתקנות. "סמכותו של המפקח לאשר תעריפים... ולהטיל על המבוטחים 'מרכיב העמסה' למימון הסובסידיה לכיסוי הפסדי הפול, לא עוגנה במפורש בחקיקה ואף לא בהחלטה מפורשת של גוף מוסמך".
מבקר המדינה גם מלין על היעדר שקיפות מצד המפקח על הביטוח בכל הנוגע לעצם קיומו של הסבסוד: "בדו"חות השנתיים של הממונה על הביטוח לשנים 2002 ואילך, לא נדון נושא 'הפול', וממילא לא נאמר בהם על מי מוטל נטל הכיסוי של הפסדיו, ולא הוצגו בהם סכומיהם ושיעוריהם של הסובסידיות למבוטחים בפול, ושל הנטל הכספי המוטל על כלל המבוטחים בביטוח חובה כדי לכסות הפסדים אלה".
עידוד נהיגה זהירה באמצעות ביטוח
מלבד ביטוח חובה לרוכבי אופנועים וקטנועים, מבטח "הפול" גם נהגים אחרים שאינם מצליחים להשיג כיסוי ביטוחי באופן רגיל - "בעיקר כלי רכב הנהוגים בידי נהגים מסוכנים", כהגדרת המבקר. למרות שהפסדי הפול כתוצאה מפעילות זו הצטמצמו בשנים האחרונות - עד מצב הקרוב לאיזון כספי - סבור המבקר כי יש להנהיג שינויים מרחיקי-לכת במדיניות הביטוח של הפול בכל נוגע לנהגים מסוכנים."אמנם מן ההיבט הכספי השתפר המצב, אבל יש לתת את הדעת גם להיבט הבטיחותי", קובע המבקר. "המפקח לא קבע למבוטחים אלה - רבים מהם נהגים מסוכנים - תעריפים דיפרנציאליים לפי מאפייני הנהג, כפי שקבע למבוטחים בשוק החופשי, וגם לבעלי אופנועים המבוטחים בפול". כדי לעודד נהיגה זהירה יותר, מציע מבקר המדינה כי "המפקח (על הביטוח) ישקול לקבוע תעריפים דיפרנציאליים - בעיקר לפי תאונות והרשעות בעבירות חמורות - לבעלי כלי רכב פרטיים ואחרים המבוטחים בפול".
"פועלים לביטול הסובסידיות"
ראוי לציין כי אגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר טיפל בחלק ניכר מממצאי הביקורת - או לכל הפחות הבהיר כי בכוונתו לתקן את הליקויים. בעניין סבסוד הפסדי הפול, הודיע האגף למבקר כי הוא "פועל לביטול הסובסידיות, אם באמצעות עדכון תעריפי ביטוח השיורי, ואם באמצעות השתתפות עצמית". במסגרת זו יוקרו כזכור בנובמבר 2009 פרמיות הביטוח של רוכבי האופנועים.
כך גם בעניין היעדר השקיפות: "במסגרת תהליך עדכון התעריפים האחרון (בנובמבר 2009, ש.ה) מצאנו כי המבוטחים אינם ערים לעובדה שהם מממנים את הפסדי הפול על-ידי תשלום סכום נוסף בפוליסת הביטוח. לפיכך, נבחנות באגף האפשרויות הקיימות ליידוע ציבור המבוטחים ביחס לעובדה זו. כך למשל נבחנת אפשרות לחייב את כל המבטחים לציין על-גבי פוליסות ביטוח החובה את היקף הסבסוד הגלום בכל פוליסה, וזאת על מנת להגביר את השקיפות".
בהתייחסות להמלצת המבקר לשנות את מבנה התעריפים עבור שאר המבוטחים בפול - נהגים המוגדרים כמסוכנים - ציינו באגף הפיקוח על הביטוח כי "יש בכוונת האגף לבחון בעתיד שימוש בתעריפים דיפרנציאליים גם עבור כלי רכב שאינם אופנועים המבוטחים בפול".