טויוטה: למרות הבעיות, הרווחים בנסיקה
אחרי הקריאה לתיקון 8.5 מיליון כלי רכב, האשמות על הסתרת בעיות בטיחות וחקירות שנפתחות חדשות לבקרים, טויוטה מדווחת היום (ג') על רווחי עתק ברבעון הראשון השנה
טויוטה לא מפסיקה לייצר כותרות. הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים הודיעה אמש (ב') כי היא פותחת בחקירה נוספת כנגד יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה היפנית. הסיבה לחקירה החדשה - איחור של שנה בקריאה לתיקון טנדר היילקס בארה"ב. ובאותו זמן - היצרנית הודיעה כי רווחיה ברבעון הראשון של 2010 עמדו על למעלה ממיליארד דולר, זאת לעומת הפסדים עצומים בתקופה המקבילה אשתקד.
גם בארה"ב, ולא רק ביפן
הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים, (NHTSA) פתחה בחקירה חדשה נגד טויוטה. זאת לאחר שהתברר כי יצרנית הרכב הגדולה בעולם דיווחה באיחור של כשנה על בעיות בטיחות באחד הדגמים שהיא משווקת בארה"ב. מדובר בקריאה לתיקון מוט ההגה בטנדר מדגם היי לקס, שפורסמה בשוק היפני בשנת 2004. טויוטה ארה"ב הודיעה לרשות הממונה כי הריקול אינו נוגע לדגמים שנמכרו בארה"ב, אך ב-2005 חזרה בה והכריזה על ריקול.
החקירה נפתחה עקב חשיפת תלונות בנושא שהגישו לקוחות טויוטה ארה"ב, כבר ב-2004. ב-NHTSA החליטו לבדוק האם ידוע היה לבכירי החברה כי הקריאה לתיקון אמורה להתבצע גם בארה"ב, אך בכל זאת נמנעו מכך במהלך שנה תמימה.
ובכל זאת, רווחי עתק
במקביל מדווחת היום טויוטה על רווחיה בשנה הפיסקלית (עד ה-31 במרץ) האחרונה, כמו-גם על התוצאות ברבעון הראשון של השנה האזרחית הנוכחית. במהלך 2009, למרות הקריאה לתיקון והשפעות ההאטה בשווקי העולם, רשמה טויוטה רווח של 2.2 מיליארד דולר, זאת לעומת הפסד יותר מכפול בשנה שקדמה לה. לדברי טויוטה, התוצאות החיוביות הן פרי מאמצי ייעול ומהלכי שיווק אגרסיביים בהם פתחה החברה עוד ב-2008.
עם זאת, הרווחים ממכירת מכוניות ירדו ב-7.7% לעומת השנה הקודמת, תוצאה - בין היתר - של ירידה ב-330 אלף מכוניות חדשות, ומכירה בסך הכל של 7.24 מיליון מכוניות במהלך השנה כולה.
ברבעון האחרון רשמה טויוטה רווח של כ-1.2 מיליארד דולר, תוך שהיא מוכיחה כי הערכות אנליסטים על הפסדים צפויים כתוצאה מהקריאות לתיקון, אינן נכונות. בתקופה המקבילה אשתקד הפסידה טויוטה סכום כפול כמעט. בטויוטה מעריכים כי הרווחים השנה יהיו גבוהים מ-3.3 מיליארד דולר. אנליסטים טוענים כי מדובר בהערכה שמרנית.
השר האמריקני מבקר בטויוטה
וכנראה כדי לצנן מעט את הסערה סביב טויוטה, ולשפר מעט את היחסים הרופפים בין הנהלת היצרנית לממשל האמריקני, הגיע אתמול שר התחבורה האמריקני, ריי לה-הוד, לביקור במשרדי טויוטה ביפן. עבור היצרנית הייתה זו הזדמנות מצוינת להוכיח את מגוון הפעולות שנקטו, כדי שאירוע קריאת הענק לתיקון לא יחזור על עצמו.
"אני מאמין שהם נקטו באמצעים שיאפשרו לנו - במשרד התחבורה האמריקני - לטפל טוב יותר בבעיות, ולקבל מידע בזמן אמת", כך אמר לה-הוד בעת ביקורו. אגב, הסיבה הרשמית לביקור היא "בדיקת מערכת הרכבות המהירה ביפן.