שתף קטע נבחר

בדיקת כשירות לנהגים - מגיל 70 בלבד

משרד התחבורה החליט להעלות את גיל בדיקות החובה הרפואיות לצורך חידוש רישיון נהיגה, מ-65 ל-70 שנים. הסיבה: תוחלת החיים עלתה משמעותית, וניתן למנוע את הטרחה, בזבוז הזמן וההוצאות המיותרות מהנהגים הוותיקים

הגיל בו נדרשים נהגים ותיקים לעבור בדיקה רפואית כדי להוכיח כשירות, עולה מ-65 ל-70. החל מינואר 2011, יעלה גיל בדיקות החובה הרפואיות למחזיקי רישיון נהיגה. כך קבע שר התחבורה, ישראל כץ. התקנה החדשה מעלה את גיל הבדיקות הרפואיות לנהגים פרטיים ומקצועיים, ומעשית מאריכה גם את תוקף רישיונם. לדברי כץ, הסטת גבול הצורך בבדיקות רפואיות, התאפשרה בעקבות עלייה ניכרת בתוחלת החיים.

 

  • נהגים היכונו: בדיקת ראייה חובה מגיל 40

 

בעקבות השינוי, נהגים שברשותם רישיון לרכב פרטי, יחוייבו לעבור בדיקה רפואית כללית כתנאי לחידוש הרישיון רק מגיל 70, ולבצע בדיקות נוספות בגיל 75 ו-80 - אחת לחמש שנים. מגיל 80 ואילך, כך בתקנה החדשה, יחוייבו נהגים בבדיקה אחת לשנתיים, כתנאי לחידוש הרישיון.

 

במקרה של נהגים מקצועיים, כגון נהגי רכב כבד או ציבורי, גיל הבדיקות הכלליות כתנאי לחידוש הרישיון יעלה בינואר מ-50 ל-60. בגיל 65 ו-70 יחוייבו נהגים אלה בבדיקות נוספות כתנאי לחידוש הרישיון, ומגיל 70 ואילך הם יחוייבו בבדיקה אחת לשנתיים. לטענת שר התחבורה, התקנה החדשה אמורה להפחית הוצאות כספיות לנהגים ותיקים, תמנע מהם טרחה מיותרת ובזבוז זמן.

 

פרופסור יוסף ריבק, מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מסביר כי העלאת רף הגיל התאפשרה בעקבות שינויים פיזיולוגיים אבולוציוניים. אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה, כך הוא אומר, אינה דומה כיום במאפייניה הבריאותיים, הפסיכולוגיים והקוגנטיביים לקבוצת גיל זהה לפני 30 או 40 שנה. עוד הוא מסביר כי רק אחוז מזערי של נהגים בני 65 ומעלה, ונהגים מקצועיים בני 50 ויותר שהופנו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, נפסלו מלהחזיק ברישיון נהיגה בעקבות בדיקות רפואיות.

 

לפי נתוני משרד התחבורה, אוכלוסיית הנהגים המבוגרים (67 ומעלה) הכפילה עצמה בעשור האחרון, מ-130 אלף בשנת 2000, ל-330 אלף בשנה החולפת. לטענת משרד התחבורה, נתונים אלו מקבילים לעליה בתוחלת החיים בארץ, על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. גיל תוחלת החיים הממוצעת של גברים עלה בכמעט שמונה שנים (ל-79.1) במהלך 34 השנים האחרונות, ואילו תוחלת החיים הממוצעת של נשים עלתה באופן דומה (ל83 שנים) באותה תקופה.

 

כדאי להזכיר כי לפני כשש וחצי שנים (12.2003), הציע שר התחבורה דאז ושר החוץ היום, אביגדור ליברמן, להציב את גיל הבדיקות הכלליות (כולל בדיקות ראיה) על 40. מטרת התקנה, לפי השר, הייתה לאתר מבעוד מועד נהגים הסובלים מבעיות רפואיות, ומחלות העלולות לפגוע ביכולת הנהיגה. "נהגים אלה (בעלי בעיות, ח.ז) מהווים סכנה בטיחותית ממדרגה ראשונה", אמר אז.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה - רישיון נהיגה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים