פסטיבל קאן: לא כאן ולא שם
עם סרט פותח שזוכה לביקורות מעורבות, בלי יותר מדי פרובוקציות ועם שופט אחד שמצליח לעורר עניין, פסטיבל הסרטים הבינלאומי יוצא לדרך באווירה לא נוצצת במיוחד
שעות ספורות נותרו עד שפסטיבל הסרטים הבינלאומי בקאן ייפתח הערב (ד') רשמית, וקשה להימנע מהתחושה שלמרות השמות הגדולים והבכורות המסקרנות, הפסטיבל השנה מתקשה לייצר את העניין שעוררה התחרות המרכזית בשנים האחרונות.
זה מתחיל מסרט הפתיחה עצמו (שמוקרן מחוץ לתחרות), "רובין הוד" של רידלי סקוט, עם ראסל קרואו בתפקיד הגונב-מגנב-פטור. סקוט הוא אמנם אחד הבמאים המוערכים בקולנוע המיינסטרימי, ועיבודו למעלליו ההיסטוריים של רובין הוד נחשב לאחד הסרטים המשמעותיים של הקיץ, אבל לצד זאת קשה להתעלם מהעובדה שהסרט - שבינתיים כבר הוקרן בפני מבקרים - זוכה לביקורות מעורבות עד צוננות.
"רובין הוד". לא משתווה ל"למעלה" (צילום: רויטרס)
"לעיתים קרובות נראה כי הסרט מתאמץ לרמוס כל שמץ של הנאה שהצופים הפיקו מהאגדה הפופולרית הזו", נכתב ב"וראייטי". "בחירות הבימוי ברובן המכריע עצלות למדי, הניסיון לייצר שובר קופות בוטה, ו'רובין הוד' שוקע לא פעם למעין פארודיה עצמית", טענו ב"וילג' וויס". עם זאת, מבקרים אחרים דווקא התרשמו לטובה מהסאגה האפית החדשה של סקוט: "בוגר אבל לא רציני מדי, עמוס באקשן אבל לא ילדותי", נכתב במגזין "אמפייר" הבריטי.
קאן מתכוננת לפתיחה. יהיו פרובוקציות? (צילום: רויטרס)
בכל מקרה, קשה להאמין שאחרי ערב הפתיחה נזכה לתשואות ושבחים כמו בשנה שעברה, אז הוקרן בבכורה עולמית סרט האנימציה "למעלה" של פיקסאר. ולמען האמת גם הסרטים המתמודדים בתחרות הרשמית מתקשים לעורר באזז דומה לזה שנראה בשנים האחרונות.
אכן, כמה מהבמאים הגדולים והמוערכים בעולם יככבו שם עם סרטיהם החדשים, ביניהם מייק לי, ניקיטה מיכאלקוב, טקאשי קיטאנו, ראשיד בוחארב וגם קן לואץ', שסרטו החדש הצטרף השבוע לרשימת המתמודדים. אבל נכון לעכשיו, נדמה שחסרים שם הסרטים הפרובוקטיביים, אלו שיצליחו לעורר סקרנות מחוץ למעגלים הרגילים של חובבי הקולנוע, כמו שעשו "ממזרים חסרי כבוד" של קוונטין טרנטינו ו"אנטיכרייסט" של לארס פון טרייר בשנה שעברה.
לפחות השופט מעניין מישהו
הנוכחות המעטה של שמות הפונים לקהל הרחב בולטת גם כשבוחנים את הסרטים האמריקניים ברשימה, והשנה רק במאי הוליוודי אחד ייקח חלק בתחרות הרשמית - דאג לימן ("מר וגברת סמית'" והסרט הראשון בטרילוגיית ג'ייסון בורן) שמגיע לפסטיבל עם סרטו "Fair Game", בו מככבים נעמי וואטס ושון פן כסוכני CIA.
הפוסטר של "וול סטריט 2" בקאן. מחוץ לתחרות (צילום: AFP)
הנוכחות האמריקנית המשמעותית, אם כן, תורגש בעיקר מחוץ למסגרות התחרותיות, שם יוקרנו "You Will Meet a Tall Dark Stranger" של וודי אלן וסרט ההמשך המדובר של אוליבר סטון ל"וול סטריט", סרטו המצליח מ-1987. גם מסגרת "מבט מסוים" היוקרתית מציגה השנה כמה שמות שלא נופלים מאלו שבתחרות המרכזית, ביניהם מנואל דה אוליברה, ז'אן לוק גודאר, לודג' קריגן ("קין") וכריסטי פויו ("מותו של מר לזרסקו").
אז מי כן מעניין את התקשורת הצרפתית שחוששת מהיעדרם של הכוכבים הגדולים? נדמה כי הסופרסטאר הגדול של התחרות הוא דווקא יושב ראש חבר השופטים, הבמאי טים ברטון, שמככב על שערי המגזינים רגע לפני
פתיחת הפסטיבל. לא ממש מפתיע בהתחשב בעובדה שהוא מגיע לקאן זמן לא רב אחרי שסרטו התלת-ממדי "אליס בארץ הפלאות" הפך לשובר הקופות הגדול ביותר של 2010 עד כה ("אווטאר" יצא בסוף 2009, ועל כן לא נכלל בדירוג זה).
גם עבור חובבי הקולנוע המקומיים והפטריוטים, פסטיבל קאן לא מציע יותר מדי. אחרי שנים של נוכחות ישראלית מאסיבית (ובעיקר תשומת הלב העצומה שהופנתה ל"ואלס עם באשיר" לפני שנתיים), רק סרט עלילתי אחד באורך מלא יוקרן השנה בפסטיבל - "המשוטט" של אבישי סיון, שיוקרן במסגרת "שבועיים של במאים". האם מדובר במקרה או שמא הטרנד הישראלי של שלוש השנים האחרונות מפנה את מקומו לטובת הלוקיישן הלוהט הבא? בינתיים, נאלץ לקוות לנציגות מכובדת יותר בונציה.