שתף קטע נבחר
 

בגלל 20 מיליון - החינוך לבטיחות בתיכון יבוטל

מחלוקת על סכום כסף פעוט יחסית, תביא כנראה לביטול חינוך חובה לבטיחות בדרכים בבית הספר התיכון. שר החינוך מתנער, שר התחבורה מוותר, ולשר האוצר אין כסף

למרות הקטל בכביש, החינוך לבטיחות בדרכים בבתי הספר בסכנת ביטול. ל-ynet נודע כי שרי התחבורה והחינוך מתכוונים להעלות מחר (א') להצבעה בממשלה - דווקא לאחר שבוע קטלני במיוחד בכבישים - החלטה לפיה החינוך לבטיחות יהיה מקצוע רשות בלבד, שהוראתו נתונה לשיקולו הבלעדי של משרד החינוך. הצעת ההחלטה מבטלת החלטת ממשלה מ-1993, לפיה לימודי החינוך לבטיחות - "חינוך תעבורתי" - יהיו חובה מגיל גן ועד כיתה י"ב. יש לציין כי החלטה זו מעולם לא יושמה במלואה, בגלל בעיות תקציב.

 

 


משחקי כסף: לא ילמדו בטיחות, כי אין 20 מיליון שקל (אבידר קינר)

 

ההחלטה שתובא מחר לאישור הממשלה, קובעת כי משרד החינוך יקבל אחריות על החינוך התעבורתי: "בהתאם למסגרת התקציב הנתונה למשרד החינוך לשם קיום לימודי בטיחות בדרכים, לרבות התקציב המתקבל מאת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד החינוך יפרסם הנחיות למערכת החינוך - לעניין היקף, תוכן ודרכי ההוראה של החינוך לבטיחות, לפי שיקול דעתו המקצועי של המשרד".

 

על-פי ההצעה, תעביר הרשות לבטיחות בדרכים סכום של 15 מיליון שקל למשרד החינוך (לעומת יותר מ-30 מיליון שקל במקור), למימון לימודי בטיחות ב-2010. אלא שההחלטה גם קובעת כי משרד החינוך יהיה זה שיחליט כיצד להשתמש בתקציב, ותפקיד הרשות יהיה לייעץ בלבד. ראוי לציין כי ההחלטה מוגשת לאישור הממשלה בעקבות שתי עתירות לבג"צ שהגיש ארגון המורים העל-יסודי, בעניין אי-יישומה של ההחלטה מ-1993.

 

כנגד כל המומחים והנתונים

ההחלטה להפוך את החינוך לבטיחות למקצוע "רשות" בלבד, מנוגדת לדעת כל מומחי הבטיחות בדרכים, הקובעים כי לנושא החינוך יש תפקיד מרכזי במאבק בתאונות הדרכים. למעשה, שר התחבורה עצמו, ישראל כץ, כתב במכתב ששלח לפני שנה לשר החינוך, גדעון סער, כי "כל קיצוץ בתקציב החינוך התעבורתי עלול לפגוע בצורה קשה ביותר במאבק החשוב כנגד תאונות דרכים, שכן החינוך לנהיגה נכונה בבית הספר מהווה את אחד הבסיסים החשובים של המלחמה בתאונות".

 

 

יתרה מזאת, ההחלטה מנוגדת להמלצות ועדת שיינין, שקבעה את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות הדרכים. "לגורם האנושי משקל מכריע בגרימתן של תאונות דרכים", כתבו חברי הוועדה בדו"ח המסכם, שאושר בממשלה לפני כחמש שנים. "לאור זאת יש לראות בהכשרה מקצועית בבתי הספר ובחינוך לבטיחות בדרכים אמצעי מרכזי ללמידה מקצועית ומובנית, שינוי נורמות התנהגות, שיפור הידע והמיומנות... פיתוח מודעות עמוקה ורחבה לנושא הבטיחות בדרכים".

 

חברי הוועדה קבעו כי יש להפוך את החינוך לבטיחות לחלק מתוכנית הלימודים הארצית וממבחני הבגרות: "חינוך לנהיגה ובטיחות יתקיים במסגרת שעה שבועית, בממוצע, לאורך כל שנת הלימודים, מגיל הגן עד סוף כתה י'... בסוף כתה י' יתקיים מבחן עיוני ארצי בתורת הנהיגה והבטיחות בדרכים. הצלחה במבחן תהיה תנאי הכרחי לקבלת תעודת בגרות ותנאי ללימוד נהיגה מעשי מכל סוג שהוא, לרבות בקטנוע וטרקטור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה - לא מוכן לממן
צילום: מורן שביט
שר החינוך - לא מוכן לממן
צילום: עופר עמרם
שר האוצר - לא מוכן לממן
צילום: ניר לנדאו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים